Ihe Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Hei. Noen andre sykepleiere med erfaring å jobbe freelance? Har nå en fast deltidsstilling i 70%med veldig dårlig turnus. Mye helger å natt . Kunne tenke meg mer jobb i ukedagene som tilsvarer 80-100% jobb, og er fristet å si opp stillingen for å kunne velge mer selv ang d/a vakter i ukedagene. Av og til helg og selfølgelig. Jeg ville tatt kontakt både med kommune og sykehus.Men er usikker på rettighetene mine ved pensjonsopptjening & sykdom. Med tiden ønsker jeg å ta videreutdanning å det er og vanskelig kombinert med min nåværende stilling....
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 LOL. Dette høres ut som en umulig drøm. Anonymkode: c0b09...234 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Det er ingen garanti for at du får vakter i det hele tatt, de mest kurante ekstravaktene går til folk som jobber der fra før av, ergo er det sikkert natt og helg du får mest forespørsel om. Søk heller på ledige stillinger som har den type turnus du ønsker. Og du står dårligere stilt om du blir syk, spesielt om du da gradvis har jobbet mindre. Dersom det er sykepleiefaglig videreutdanning du tenker på må du på flere av utdanningene dokumentere arbeidspraksis tilsvarende to år i 100%, noe som tar mye lengre tid om du bare jobber litt her og der. En del får videreutdanning sponset, da foretrekkes ofte interne søkere. Så søk heller ny fast jobb, og hold ut i den du har til du har fått det. Anonymkode: 4a2d3...0f8 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 Jeg jobber frilans - og har flere kollegaer som gjør det. Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til fast turnus - da dette er en helt annen måte å jobbe på og gir betraktelig større frihet. Du får lett vakter via alle vikarbyråene. Videre kan du kontakte de avdelinger du evnt ønsker å jobbe på som ekstravakt - da fakturerer du selv etter avtalt timelønn. Som frilans må du selvsagt ta mer ansvar selv. Du må selv spare noe av inntekten til pensjon ( + at du selvsagt opparbeider deg poeng som arbtaker generelt i staten da). Du må selv berengen hvor mye du kommer til å tjene og melde inn dette til skatte-etaten - så betaler du forskuddskatt hver 3 mnd - altså 4 ganger i året. Jeg setter av 35% av min inntekt hver mnd på egen konto -det er til skatt og feriepenger. Når det gjelder rettigheter ved sykdom: Som selvstendig næringsdrivende har du krav på sykepenger fra dag 17 av nav/staten. Da beregner de ca 66% av din inntekt, og det er det du får utbetalt. Men du kan (og det har jeg valt å gjøre) - betale ca 1000 kr i mnd til nav i en slags "tilleggsforsikring" - da har jeg krav på 100% lønn hvis jeg blir syk. Det er ikke komplisert å starte for seg selv. Det er helt gratis å opprette enkeltmannsforetak. Men det er endel å sette seg inn i når du starter opp (som beskrevet ovenfor). Men nå har jeg jobbet slik i 2 år, og tenker ikke et sekund på dette - da alt går automatisk ifht div trekk og innbetalinger. Jeg har aldri tjent så mye, og styrt dagene mine så mye som nå. Jeg velger jo helt selv NÅR og hvor mye jeg vil jobbe. Jeg jobber feks mye i perioder (særlig i vinterhalvåret), og tar mer fri nå på sommeren - kan ta høstferie hvis jeg vil, ta meg fri i julen osv - det er jo nå helt opp til meg selv! Selvsagt bidrar også jeg med å jobbe helligdager, men da har jeg valgt det selv! Anonymkode: 47075...9e7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 15 timer siden, Ihe skrev: Hei. Noen andre sykepleiere med erfaring å jobbe freelance? Har nå en fast deltidsstilling i 70%med veldig dårlig turnus. Mye helger å natt . Kunne tenke meg mer jobb i ukedagene som tilsvarer 80-100% jobb, og er fristet å si opp stillingen for å kunne velge mer selv ang d/a vakter i ukedagene. Av og til helg og selfølgelig. Jeg ville tatt kontakt både med kommune og sykehus.Men er usikker på rettighetene mine ved pensjonsopptjening & sykdom. Med tiden ønsker jeg å ta videreutdanning å det er og vanskelig kombinert med min nåværende stilling.... Skal du jobbe som sykepleier så må du på lik linje med andre i selvstendige yrker ha tabbeforsikring og den er ekstremt dyr. Du høres ut til å mangle totalt bakkekontakt og fremstiller drømmene dine som tanker fra en drømmesky. Anonymkode: 2434d...735 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber frilans - og har flere kollegaer som gjør det. Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til fast turnus - da dette er en helt annen måte å jobbe på og gir betraktelig større frihet. Du får lett vakter via alle vikarbyråene. Videre kan du kontakte de avdelinger du evnt ønsker å jobbe på som ekstravakt - da fakturerer du selv etter avtalt timelønn. Som frilans må du selvsagt ta mer ansvar selv. Du må selv spare noe av inntekten til pensjon ( + at du selvsagt opparbeider deg poeng som arbtaker generelt i staten da). Du må selv berengen hvor mye du kommer til å tjene og melde inn dette til skatte-etaten - så betaler du forskuddskatt hver 3 mnd - altså 4 ganger i året. Jeg setter av 35% av min inntekt hver mnd på egen konto -det er til skatt og feriepenger. Når det gjelder rettigheter ved sykdom: Som selvstendig næringsdrivende har du krav på sykepenger fra dag 17 av nav/staten. Da beregner de ca 66% av din inntekt, og det er det du får utbetalt. Men du kan (og det har jeg valt å gjøre) - betale ca 1000 kr i mnd til nav i en slags "tilleggsforsikring" - da har jeg krav på 100% lønn hvis jeg blir syk. Det er ikke komplisert å starte for seg selv. Det er helt gratis å opprette enkeltmannsforetak. Men det er endel å sette seg inn i når du starter opp (som beskrevet ovenfor). Men nå har jeg jobbet slik i 2 år, og tenker ikke et sekund på dette - da alt går automatisk ifht div trekk og innbetalinger. Jeg har aldri tjent så mye, og styrt dagene mine så mye som nå. Jeg velger jo helt selv NÅR og hvor mye jeg vil jobbe. Jeg jobber feks mye i perioder (særlig i vinterhalvåret), og tar mer fri nå på sommeren - kan ta høstferie hvis jeg vil, ta meg fri i julen osv - det er jo nå helt opp til meg selv! Selvsagt bidrar også jeg med å jobbe helligdager, men da har jeg valgt det selv! Anonymkode: 47075...9e7 Det du beskriver er ikke freelance men dels selvstendig næringsdrivende dels oppdrag via vikarbyrå oa. Anonymkode: 2434d...735 4
Ihe Skrevet 9. juni 2018 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du jobbe som sykepleier så må du på lik linje med andre i selvstendige yrker ha tabbeforsikring og den er ekstremt dyr. Du høres ut til å mangle totalt bakkekontakt og fremstiller drømmene dine som tanker fra en drømmesky. Anonymkode: 2434d...735 Ærlig talt! Hvorfor gidde å gi en tilbakemelding når du overhode ikke har noe konstruktivt å komme med?kun frekkhet?nei Finn deg noe annet å gjøre! Mine spørsmål er relevant for mange Spl som vil ut av turnusyrket og inn på en mer selvstendig vei i jobben som Spl.
Ihe Skrevet 9. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber frilans - og har flere kollegaer som gjør det. Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til fast turnus - da dette er en helt annen måte å jobbe på og gir betraktelig større frihet. Du får lett vakter via alle vikarbyråene. Videre kan du kontakte de avdelinger du evnt ønsker å jobbe på som ekstravakt - da fakturerer du selv etter avtalt timelønn. Som frilans må du selvsagt ta mer ansvar selv. Du må selv spare noe av inntekten til pensjon ( + at du selvsagt opparbeider deg poeng som arbtaker generelt i staten da). Du må selv berengen hvor mye du kommer til å tjene og melde inn dette til skatte-etaten - så betaler du forskuddskatt hver 3 mnd - altså 4 ganger i året. Jeg setter av 35% av min inntekt hver mnd på egen konto -det er til skatt og feriepenger. Når det gjelder rettigheter ved sykdom: Som selvstendig næringsdrivende har du krav på sykepenger fra dag 17 av nav/staten. Da beregner de ca 66% av din inntekt, og det er det du får utbetalt. Men du kan (og det har jeg valt å gjøre) - betale ca 1000 kr i mnd til nav i en slags "tilleggsforsikring" - da har jeg krav på 100% lønn hvis jeg blir syk. Det er ikke komplisert å starte for seg selv. Det er helt gratis å opprette enkeltmannsforetak. Men det er endel å sette seg inn i når du starter opp (som beskrevet ovenfor). Men nå har jeg jobbet slik i 2 år, og tenker ikke et sekund på dette - da alt går automatisk ifht div trekk og innbetalinger. Jeg har aldri tjent så mye, og styrt dagene mine så mye som nå. Jeg velger jo helt selv NÅR og hvor mye jeg vil jobbe. Jeg jobber feks mye i perioder (særlig i vinterhalvåret), og tar mer fri nå på sommeren - kan ta høstferie hvis jeg vil, ta meg fri i julen osv - det er jo nå helt opp til meg selv! Selvsagt bidrar også jeg med å jobbe helligdager, men da har jeg valgt det selv! Anonymkode: 47075...9e7 Interessant! Hvilke vikarbyråer har du kontakt med, å kan du si litt mer om hvilke arb plasser du er knyttet til evt avdelinger? Å hvordan fungerer samarbeidet- hvor lang tid i forveien vet du hvordan du skal jobbe?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 Har eget foretak og kan si at det går fint å få seg oppdrag. Du må derimot belage deg på å jobbe de ukursnte vaktene som andre ikke vil ha. Derimot jo mer ukursnte jo mer tjener du. Helger gir vel mest uttelling og røde dager selvfølgelig. Noen steder har andre rammeavtaler med kommunen. Det vil si at de begynner med nr 1 på listen og nedover. Er stort sett 2-3 private aktører som tilbyr. Og de klarer ikke å dekke alt. Du kan selvsag4 ta høyere timelønn, bare pass på at du sitter igjen med en slump etter forsikringer og pensjon er satt av. Anonymkode: 43693...339
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå