Gå til innhold

7-åring ble med klassevenninne hjem, tok henne med på biltur uten bilsete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar det inn i en tråd om bilsikring? 

Fordi det går litt inn i hysteriet rundt dagens foreldreskap. Loven sier høyde/vekt, da må man ta hensyn til det og ikke alder. 

Anonymkode: 115cd...9fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 23.38, Snabeltann skrev:

Hmmm.. Da skulle jeg som er snart 40 år sitte på bilpute! 😂 Synes du virker litt overbeskyttende, puta er ok, skjønner at noen er mer nøye enn andre - men at du vil ha beskjed hver gang de drar noe sted? Så om mor skal å handle på butikken, og spør jentene om de vil bli med, så må hun ringe først? Stress... Og jeg skjønner heller ikke hvorfor hun ikke fikk overnatte. Er jo fredag og fri i morra. 

Haha, ja! Ifølge denne tråden skal min mor på 45 sitte på bilpute 😂 Det skal jeg jaggu meg ordne til neste gang jeg er hjemme. 

Anonymkode: fdc3a...de2

• Liker 4
Gjest Sisti
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette! Når jeg ser hvordan førstegangsforeldre i slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene driver på blir jeg helt matt. Barna deres kommer ikke til å evne noe som helst for de har levd så beskyttet.

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det går litt inn i hysteriet rundt dagens foreldreskap. Loven sier høyde/vekt, da må man ta hensyn til det og ikke alder. 

Innlegget ditt handler ikke om høyde eller vekt. Du drar inn bilsikring som en del av hysteriet, så prøver du å si at det er generelt du snakker. Du må bestemme deg, er det hysterisk å sikre etter reglene, eller er det ikke? Hva annet 40-åringer gjør er ikke relevant i denne tråden. Du prater deg vekk. 

Gjest Sisti
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, ja! Ifølge denne tråden skal min mor på 45 sitte på bilpute 😂 Det skal jeg jaggu meg ordne til neste gang jeg er hjemme. 

Anonymkode: fdc3a...de2

Er din mor et barn under 36 kg? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sisti skrev:

Innlegget ditt handler ikke om høyde eller vekt. Du drar inn bilsikring som en del av hysteriet, så prøver du å si at det er generelt du snakker. Du må bestemme deg, er det hysterisk å sikre etter reglene, eller er det ikke? Hva annet 40-åringer gjør er ikke relevant i denne tråden. Du prater deg vekk. 

Jeg snakket generelt, men overdrivelse av bilsikring er en liten del av hysteriet. Selvfølgelig skal barn sikres godt i bil, men forhold deg til høyde og vekt som er anbefalt av Trygg Trafikk og lovverket, ikke alder og subjektive meninger, hvertfall når det kommer til hvordan andre foreldre sikrer barn i bilen. Når man også drar det å «spørre om lov» for å ta med et annens barn i bilen, ja da har det gått for langt.

Jeg greier å ha to tanker i hodet samtidig, men mulig det er for komplisert for deg.

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg snakket generelt, men overdrivelse av bilsikring er en liten del av hysteriet. Selvfølgelig skal barn sikres godt i bil, men forhold deg til høyde og vekt som er anbefalt av Trygg Trafikk og lovverket, ikke alder og subjektive meninger, hvertfall når det kommer til hvordan andre foreldre sikrer barn i bilen. Når man også drar det å «spørre om lov» for å ta med et annens barn i bilen, ja da har det gått for langt.

Jeg greier å ha to tanker i hodet samtidig, men mulig det er for komplisert for deg.

Du greier jo ikke ha to tanker samtidig når du ikke greier å redegjøre for dem samtidig. 

Det er ikke en overdrivelse å sikre etter loven. De aller, aller fleste syvåringer er under 135 cm eller 36 kg. Er de under 150 og ikke passer i beltestol skal de sitte på pute. Hvis du vil kverulere om de teoretiske syvåringene over 150 så go ahead. Det blir vanskelig å ta deg seriøst. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sisti skrev:

Du greier jo ikke ha to tanker samtidig når du ikke greier å redegjøre for dem samtidig. 

Det er ikke en overdrivelse å sikre etter loven. De aller, aller fleste syvåringer er under 135 cm eller 36 kg. Er de under 150 og ikke passer i beltestol skal de sitte på pute. Hvis du vil kverulere om de teoretiske syvåringene over 150 så go ahead. Det blir vanskelig å ta deg seriøst. 

Hvorfor har du så behov for å dra inn alder? Jeg bryr meg ikke om alder, jeg bryr meg om lovverk og anbefalinger! Drit og dra i alderen. Om du hadde hatt litt gangsyn utover dine egne unger så ser du forskjell i størrelse på barn på samme alder!

Gjest Sisti
Skrevet

Og altså: Poenget med en beltestol er riktig belteføring. Feil belteføring er livsfarlig. Det nytter ikke om ungen er 136cm hvis belteføringen er feil uten stol. Ikke se dere blind på loven, det er minimumskrav. Å kverulere på cm er trist når utfallet kan handle om liv eller død. Vurder belteføringen før dere avgjør om stolen skal bort eller ikke, og barnets evne til å sitte godt uten sidestøtte, selv når det sover. Bruk hodet. Det vil innebære at de aller, aller fleste syvåringer vil trenge bilstol for å sikres optimalt. 

Kortvokste voksne må faktisk også vurdere pute for å få korrekt belteføring. Men en voksen på 145 har nedre forutsetning for å tåle å sitte uten pute enn et barn, fordi skjelettet er ferdig utviklet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mor når jeg var 20, er 23 nå og begge barna mine sitter skikkelig sikret i bil, bakover også, og de er 1 og 3,5 år. Det handler ikke om hysteriske foreldre, det handler om foreldre som vil det beste for barna sine. 

Anonymkode: e2f93...201

Første barn som 20 åring, er nå 23 og eldste barn er 5 år? :klo:

Anonymkode: 93692...0bd

Skrevet
På ‎08‎.‎06‎.‎2018 den 18.47, AnonymBruker skrev:

eh bilsete? så store barn trenger da virkelig ikke bilsete. hvor flaut er det ikke å bruke det når man går på skolen. 

Anonymkode: add4c...4ce

Da får barnet bare bli flau da. Sikkerheten er viktigere enn å være kul. Så får foreldre lære opp barna til å oppføre seg og ikke erte fordi noen bruker sete lengre enn andre. Ikke bare sete, men alt annet og..  Det kalles folkeskikk, noe som tydeligvis renner ut i sanden hos enkelte..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for at barn skal sikres riktig i bil, men skjønner ikke hvorfor du blir så opprørt for en liten hendelse som dette. Er vel bare å si fra at neste gang må de bruke sete eller pute hvis de skal ut på kjøretur, fordi hun er under grensa på 135 cm. 

Likevel, å bli rasende synes jeg vitner om en viss trang til å kontrollere, eller tar jeg feil? En 7-åring er ingen baby. Du kan ikke forlange at de spør deg om lov til å dra på en liten biltur. De gjorde det nok i god tro!

Anonymkode: 76c21...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er 30 år siden jeg var sju år. Da satt jeg på pute. Forskjellen på min pute og hennes sete, er at hennes har rygg samt side- og hodestøtte. 

Loven krever at barn under 135 cm bruker godkjent sikringsutstyr. De aller færreste sjuåringer har passert 135 cm.

Anonymkode: be267...455

Hvem sier jeg ikke satt på pute som 7åring? Jeg snakket om å bli stroppet fast i et bilsete som om jeg skulle vært 2 år gammel.

Anonymkode: 29750...d6e

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier jeg ikke satt på pute som 7åring? Jeg snakket om å bli stroppet fast i et bilsete som om jeg skulle vært 2 år gammel.

Anonymkode: 29750...d6e

Vel, ingen her snakker om å stroppe fast sjuåringer i et sete som om de var to år. Vi snakker om å bruke beltestol. 

Anonymkode: be267...455

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sisti skrev:

På hvilken måte blir mitt barn hindret i å utfolde seg ellers i livet fordi det må sitte i bilstol som syvåring? 

Barnet blir like mye hindret av et bilbelte, så bør jeg droppe bilbeltet også, for at det skal "evne noe som helst"? Er det virkelig det som er av betydning? Jøss. 

Du har med vilje valgt i misforstå hva hun skrev.

Anonymkode: bee26...f85

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du til den matematikken..?

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eldste er tre og et halvt år. 

Skrevet
20 timer siden, WCKD skrev:

Angående bilsete synes jeg ikke du skal overreagere, spesielt mtp at foreldrene er fra en annen kultur. Si heller fra om at bilsete er nødvendig på en hyggelig måte. Husk at det ikke engang var påbudt å bruke bilbelte før 1979 i Norge, og det er ganske mange født før 1979 som fortsatt lever 😉

På 1970-tallet døde ca. 100 norske barn hvert år i bilulykker hvor de var passasjerer. De poster ikke i sånne tråder som dette, fordi de ikke lever.

Nå for tida er det typisk et ensifret antall. Enkelte år har det så vidt jeg vet vært null. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Leifr skrev:

På 1970-tallet døde ca. 100 norske barn hvert år i bilulykker hvor de var passasjerer. De poster ikke i sånne tråder som dette, fordi de ikke lever.

Nå for tida er det typisk et ensifret antall. Enkelte år har det så vidt jeg vet vært null. 

Dette! Dessuten er det mange flere biler på norske veier idag enn i 1970, så dersom antallet drepte per bil skulle vært det samme per bil ville det blitt mange flere i 2018 enn 1970. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fikk du til den matematikken..?

Jeg trodde det var det som sto i innlegget jeg siterte ;) 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eldste er tre og et halvt år. 

Hehe min feil! Leste veldig feil :fnise: Ser jo nå at det står 1 og 3,5 år, og ikke 1, 3 og 5 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var det som sto i innlegget jeg siterte ;) 

Hehe min feil! Leste veldig feil :fnise: Ser jo nå at det står 1 og 3,5 år, og ikke 1, 3 og 5 år.

Fort gjort! 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...