AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #61 Skrevet 8. juni 2018 Til dere som skriver at en 7-åring er for stor til bilstol og at det er barnslig. Se denne videoen! Barn bør faktisk sitte i bilstol til de er minst 135 cm, helst til de er 150 cm! Skremmende at det er så mange som mangler kunnskap om riktig bilsikring. Det handler om sikkerheten til det kjæreste vi har! Dette er i hvert fall et tema jeg brenner for. Jeg har 5-åringen min bakovervendt enda, og hun har faktisk god plass. Les dere opp. Meld dere inn i Bilstoler på fb eller få informasjon på Dyrebarlast og Trygg trafikk. Anonymkode: 9b954...230 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #62 Skrevet 8. juni 2018 2 minutter siden, Snabeltann skrev: Veier nok åtte kilo mer ja så da er jeg berget men du, skjønner at du blir irritert når mange er uenig med deg - men du trenger ikke svare så frekt?! Første setningen min var ment humoristisk, men resten er alvor. Godt de får lov å ta henne med på småturer. De har sikkert hatt det veldig gøy siden hun har lyst til å overnatte. - og det gikk bra denne gangen, så husker du og den andre moren bilstol neste gang. Jeg tåler fint at andre er uenige med meg, og syns vel forøvrig det var du som var frekk Anonymkode: d0543...55a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #63 Skrevet 8. juni 2018 2 minutter siden, Snabeltann skrev: Veier nok åtte kilo mer ja så da er jeg berget men du, skjønner at du blir irritert når mange er uenig med deg - men du trenger ikke svare så frekt?! Første setningen min var ment humoristisk, men resten er alvor. Godt de får lov å ta henne med på småturer. De har sikkert hatt det veldig gøy siden hun har lyst til å overnatte. - og det gikk bra denne gangen, så husker du og den andre moren bilstol neste gang. Jeg forstår godt at ts mister litt tålmodighet med enkelte. Anonymkode: a51e8...140 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #64 Skrevet 8. juni 2018 Skremmende hvor lite alvorlig folk tar bilsikkerhet. Min nå 18-åring brukte beltestol til han var 10år. Først da kunne han bruke pute lovlig. Å kalle det å pakke inn barn i bomull og hevde at de blir redd for alt mulig blir for dumt. Da jeg var liten fantes det knapt barneseter og bilbelte var det heller ikke i alle biler. Jada jeg lever jeg, men var heller ikke involvert i bilulykke som kunne testet teorien. Hadde derimot ungene mine sittet uten barnesete eller sele for den sakens skyld den gangen vi fikk en bil i fronten hadde ingen av de levd i dag. Den dagen dere uheldigvis opplever at det får så store konsekvenser av å drite i trafikksikkerheten til barna deres, er det gjerne for sent. Og det er det mest dyrebare dere har i livet som blir mest skadelidende. Hvorfor så villig til å ta den sjansen? Betyr barnet ditt så lite burde du kanskje ikke fått barn. Til Ts: synes du får mange dumme og krasse svar. Fortsett med trafikksikkerheten. En dag er det datteren dun som skal sikre barna sine og da har hun med seg gode vaner. Anonymkode: 32691...759 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #65 Skrevet 8. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skremmende hvor lite alvorlig folk tar bilsikkerhet. Min nå 18-åring brukte beltestol til han var 10år. Først da kunne han bruke pute lovlig. Å kalle det å pakke inn barn i bomull og hevde at de blir redd for alt mulig blir for dumt. Da jeg var liten fantes det knapt barneseter og bilbelte var det heller ikke i alle biler. Jada jeg lever jeg, men var heller ikke involvert i bilulykke som kunne testet teorien. Hadde derimot ungene mine sittet uten barnesete eller sele for den sakens skyld den gangen vi fikk en bil i fronten hadde ingen av de levd i dag. Den dagen dere uheldigvis opplever at det får så store konsekvenser av å drite i trafikksikkerheten til barna deres, er det gjerne for sent. Og det er det mest dyrebare dere har i livet som blir mest skadelidende. Hvorfor så villig til å ta den sjansen? Betyr barnet ditt så lite burde du kanskje ikke fått barn. Til Ts: synes du får mange dumme og krasse svar. Fortsett med trafikksikkerheten. En dag er det datteren dun som skal sikre barna sine og da har hun med seg gode vaner. Anonymkode: 32691...759 Nå er det ganske stor forskjell på å ikke bruke sete til en 7-åring en gang eller å kreve at 14-åringer sitter med barnesete i bilen og dette du har dradd ut fra ingensteder da. Men at folk finner opp sine egne standpunkt for så å tillegge sine egne tanker til motparten er jo ikke akkurat noe nytt fenomen. Anonymkode: 6263c...3a2 7
JesusErStammen Skrevet 8. juni 2018 #66 Skrevet 8. juni 2018 Jesus sier at det er ikke alle land du trenger å bruke bilsete, kanskje hun er fra en av de kulturene, du må nok rett og slett bare informere henne om dette, slik at ingen ender opp med å bli skadet
Gent82 Skrevet 8. juni 2018 #67 Skrevet 8. juni 2018 Når begynnte barnesete-noiaen? Da jeg var 7 satt vi baki gamle biler og fikk selvfølgelig velge om vi følte for å bruke belte
Chizue Skrevet 8. juni 2018 #68 Skrevet 8. juni 2018 5 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Hallo? Loven sier at barn skal sikres lenge etter barnehagen. Og det er en god grunn til det! Loven sier "Det er anbefalt" Å bruke bilstol så lenge det går. Men det er ikke påbudt. Er barnet høy og rett og slett har dårlig plass, kanskje bilen er liten også.. Så trenger barnet strengt tatt bare en pute. Tryggtrafikk sier nemlig: Barn mellom 15-36kg fremovervendt, 100-150cm fremovervendt så bruker man pute, eller beltestol. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #69 Skrevet 9. juni 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, TENK, vi passer på barna våre og følger loven. Fy skam! Anonymkode: a51e8...140 Følger loven dere da?? 😆 Sitter virkelige 7 åringer fremdeles i bilstol som en baby? Anonymkode: 4daa9...3c3 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #70 Skrevet 9. juni 2018 Min 17-åring sitter fortsatt bakovervendt, da dette er tryggest. Han har hatt litt problemer med oksygentilførselen til beina, men det er en liten pris å betale for skadene som måtte oppstå ved en eventuell kollisjon. Dessuten liker han at han sitter høyt og kan se ut av vinduet på alle bilene som kjører forbi😊 Anonymkode: 0a0d3...f85 18
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #71 Skrevet 9. juni 2018 Jøss, her var det temperatur Men altså, bilsikkerhet er viktig. Jeg har selv sete til mine barn og planlegger å bruke det så lenge det er praktisk mulig, i bilen vår som vi kjører daglig eller ukentlig, og der jeg bestemmer. Men jeg synes faktisk ikke jeg kan kreve at andre har sete til skolebarn i tilfelle en ti minutters biltur, og jeg ville ikke laget noe bråk om det. Når du har større barn er det ganske ofte det dukker opp situasjoner der andre gjør ting jeg ikke er overbegeistret for eller ville ha gjort selv, men jeg lar det passere fordi det ville vært sosialt vanskelig (ikke minst for barnet) å være hun derre vanskelige moren som lager en stor sak av alt. Å lekse opp for andre hvordan de burde gjøre ditt og datt er sjelden spesielt populært, uansett hvor pent du prøver å pakke det inn. Jeg regner også med at andre kan reagere på ting vi gjør som de ikke gjør, tro det eller ei, for folk er innmari forskjellige på hva de synes er viktig Jeg ville nok ikke sendt barnet mitt med denne familien på tur til hytta deres akkurat, og jeg ville sagt min mening dersom de kjørte rundt med småbarn usikret eller sender unger i båt uten redningsvest, men en sjuåring i ti minutter uten bilsete havner for meg i den kategorien irritasjonsmomenter som det lett koster mer å ta opp enn det koster å la være. Ideelt sett burde sjuåringen sittet i sete, men verden er ikke mer ideell når det gjelder bilseter enn når det gjelder andre ting. Anonymkode: 6847f...4fd 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #72 Skrevet 9. juni 2018 8 hours ago, Absurdah said: Lurer jeg på også.. Barnet mitt blir 7 til høsten og han veier 36 og er 126 cm høy. Sitter på pute og gjort det lenge .... Beltestol i mange år på skolen? Uvanlig tenker jeg.. Og jeg er nøye på sikkerhet. Tydeligvis ikke. 7 hours ago, AnonymBruker said: Satt ikke i beltestol i slutten av barnehagen engang. Jeg lever enda. Anonymkode: 5129b...19f Men da ble du sikkert ikke påkjørt heller. Hadde en annen bil smelt inni siden på bilen du satt så hadde du kanskje ikke levd, og det setet kunne reddet deg. Anonymkode: 32f0c...6bd 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #73 Skrevet 9. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: eh bilsete? så store barn trenger da virkelig ikke bilsete. hvor flaut er det ikke å bruke det når man går på skolen. Anonymkode: add4c...4ce Nei, det er tross alt mye bedre at ungen dør i en kollisjon, enn at de må utsettes som noe så flaut som å sitte i et bilsete. Det er påbudt å sikre barn i godkjent bil-sikringsutstyr frem til de er 135 cm/150 cm dersom godkjent bil-sikringsutstyr er tilgjengelig. Anonymkode: e2f93...201 4
Blue Berry Skrevet 9. juni 2018 #74 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis ikke. Men da ble du sikkert ikke påkjørt heller. Hadde en annen bil smelt inni siden på bilen du satt så hadde du kanskje ikke levd, og det setet kunne reddet deg. Anonymkode: 32f0c...6bd Skjønner at du ikke følger med! Han veier 36! Det vil si for stor for beltestolen!!! Han får ikke plass i beltestolen sin en gang! Pute er fra 15 kg(noe som er svært tidlig) og han begynte etter han veide 32 kg! 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #75 Skrevet 9. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Følger loven dere da?? 😆 Sitter virkelige 7 åringer fremdeles i bilstol som en baby? Anonymkode: 4daa9...3c3 Nei. Ikke som en baby. Hun sitter ikke bakovervendt med 3/5pkt sele. Hun sitter i en beltestol, altså en pute med rygg samt side- og hodestøtte. Denne sikrer korrekt belteføring (over bekken og skulder) slik at ikke innvollene blir most i en evt kollisjon, samt gir ekstra sidebeskyttelse i en evt sidepåkjørsel. Bonus er at hun kommer høyt nok til å se ordentlig ut vinduet, hvilket bidrar til å hindre bilsyke og bæljing av kjedsomhet. Og sånn skal hun sitte så lenge det er trygt - dvs til hun når høyde- eller vektgrensen om et par år. Såvidt jeg har observert, sitter alle i klassen hennes (første) i beltestol. Min er blant de største i sin klasse. Et par av elevene er faktisk såpass spedbygd at de fint kunne sittet bakovervendt fortsatt - men det kunne vært på grensen til sosialt selvmord når man har begynt på skolen. Anonymkode: be267...455 2
Gjest Sisti Skrevet 9. juni 2018 #76 Skrevet 9. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Min 17-åring sitter fortsatt bakovervendt, da dette er tryggest. Han har hatt litt problemer med oksygentilførselen til beina, men det er en liten pris å betale for skadene som måtte oppstå ved en eventuell kollisjon. Dessuten liker han at han sitter høyt og kan se ut av vinduet på alle bilene som kjører forbi😊 Anonymkode: 0a0d3...f85 En 17-åring er for stor for barnestol, så du bryter loven. Kjøp heller bil med bakovervendte seter, så er han trygg.
Gjest Sisti Skrevet 9. juni 2018 #77 Skrevet 9. juni 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Satt ikke i beltestol i slutten av barnehagen engang. Jeg lever enda. Anonymkode: 5129b...19f Hva med alle de som ikke overlevde? Tror du de kan sitte her og advare? Det er haugevis av folk som har overlevd å kjøre uten belte, som har overlevd røyking, som har overlevd flystyrt, som har overlevd å klatre uten sikring, som har overlevd brann. Er de gode kandidater til å si at det er helt trygt? Hvem skal snakke for alle de som ikke overlevde? Eller som fikk alvorlig hjerneskade, lever i daglige smerter, ikke kan bevege kroppen og er bundet til senga? Tydeligvis ikke du, for du overlevde, og DET er jo det viktigste, er det ikke? Så kan alle andre seile sin egen sjø?
solmåneogstjerner Skrevet 9. juni 2018 #78 Skrevet 9. juni 2018 8 timer siden, Chizue skrev: Loven sier "Det er anbefalt" Å bruke bilstol så lenge det går. Men det er ikke påbudt. Er barnet høy og rett og slett har dårlig plass, kanskje bilen er liten også.. Så trenger barnet strengt tatt bare en pute. Tryggtrafikk sier nemlig: Barn mellom 15-36kg fremovervendt, 100-150cm fremovervendt så bruker man pute, eller beltestol. Ja men jeg tror ikke vi er uenige. Sjelden at en 7åring er høy og tung nok til å la være. Pute er også sikring. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #79 Skrevet 9. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du barn? For jeg skiller meg ikke nevneverdig fra de jeg kjenner som har barn når det gjelder sikring av barn i bil, jeg ser ikke på noen av dem som overbeskyttende og hysteriske. Så klart det er et problem at hun tar med seg barnet mitt på tur uten å spørre meg, her vi bor er det ihvertfall helt vanlig å få ok først. Igjen, det handler om å vite hvor barnet mitt er! Og selvfølgelig er det ikke sikkert at det har noe med at de har en annen kultur å gjøre, det blir litt gjetting fra min side. Men ganske kvalifisert gjetting, det er ganske mye utlendinger her vi bor, så det er lett å se hvem som skiller seg ut angående dette. Jeg har jo flere venner med forskjellig (utenlandsk) bakgrunn, og de er jo helt enige med meg (og andre). Handler ikke om fordommer i det hele tatt. Siden moren snakker dårlig norsk er det ikke unaturlig å tenke at hun ikke helt vet hvordan reglene rundt dette er. TS Anonymkode: d0543...55a 7 åringer sitter ikke i bilsete men heller bilpute, det gjør 7 åringene her vi bor. Du virker som et overhysterisk kvinnemenneske. Hvis du vil at barna dine skal ha venner må roe deg ned. Anonymkode: 33c38...4c9 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #80 Skrevet 9. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ganske stor forskjell på å ikke bruke sete til en 7-åring en gang eller å kreve at 14-åringer sitter med barnesete i bilen og dette du har dradd ut fra ingensteder da. Men at folk finner opp sine egne standpunkt for så å tillegge sine egne tanker til motparten er jo ikke akkurat noe nytt fenomen. Anonymkode: 6263c...3a2 Den ene gangen kan være det som er nok. Resten av innlegget ditt faller på din egen urimelighet. Anonymkode: 32691...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå