Gå til innhold

7-åring ble med klassevenninne hjem, tok henne med på biltur uten bilsete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min ble med en klassevenninne hjem fra skolen i dag. Dette er første gangen, men vi har hatt med venninnen hjem én gang før. Vi bor på et lite sted, og jeg har prøvd å få datteren min til å ha med alle jentene (og noen av guttene) i klassen hjem etter tur, så vi blir kjent.

For en times tid siden sendte jeg en melding til barnets mor for å spørre om det passet å hente da og da. Da jeg ikke fikk noe svar, ringte jeg. Da får jeg vite ikke bare at de har tatt med seg datteren min på biltur uten å si ifra eller spørre, men også uten bilsete!! :overrasket:  Moren snakker dårlig norsk, men sånn jeg skjønte det, hadde barna sagt at de ikke ønsket å sitte i sete, så da slapp de det!

Jeg er sjokkert og overrasket og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. For det første kunne jeg aldri tatt med et annet barn på biltur uten å spørre foreldrene om det var greit, dette opplever jeg er "standard". Jeg skjønner at de kommer fra en annen kultur, og hun (moren) var virkelig så glad og fornøyd med seg selv som hadde funnet på dette. Jeg tror jeg kan leve med det, men kommer til å si til henne at hun må spørre meg hvis det skulle bli aktuelt igjen. Men uten bilsete! Og at datteren min fikk velge dette selv! Alt stritter inni meg. De er "bare" 10 minutters kjøring unna, men jeg kjører INGEN STEDER uten bilsete.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg tror hun skjønte at jeg ville de skulle dra hjem nå, og at hun skulle ringe meg når de er hjemme, så jeg kan hente datteren min (som forøvrig hadde ytret ønske om å overnatte, noe jeg sa nei til). Jeg har ikke tenkt å kjefte henne ut (moren altså, ikke datteren min :ler: ), men jeg føler at jeg må jo si noe! Det er tydelig at det er helt vanlig for henne å kjøre rundt uten bilsete, så jeg føler at jeg må informere henne om loven eller noe...

Hva skal jeg si, hvor skal jeg legge meg i "følelser"?? Råd ønskes snarest!!

Anonymkode: d0543...55a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer ikke på bilturen, men uten bilsete hadde jeg ikke godtatt .

Anonymkode: 04aa3...13c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med 'ikke godtatt'? Hva ville du gjort eller sagt?

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

eh bilsete? så store barn trenger da virkelig ikke bilsete. hvor flaut er det ikke å bruke det når man går på skolen. 

Anonymkode: add4c...4ce

Har du barn? Selvfølgelig bruker de bilsete! Nesten alle barna i klassen hennes bruker sete, det er bare et par av de høye/store guttene som sitter på pute. De andre bruker beltestol, som datteren min.

TS

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor hun ikke fikk overnatte? Det har jo ingenting med bilkjøringen å gjøre?

Anonymkode: ed98b...400

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har råd?? :nigo: 

TS

Skrevet

Min førsteklassing bruker beltestol og det skal han gjøre så lenge det går. Hadde ikke akseptert at noen kjørte rundt med han uten å gi beskjed og i tillegg uten å sikre han skikkelig. Barn skal sikres inntil de er 36 kg og/eller 140 cm. Hadde ikke latt noen få kjøre rundt med han hvis de ikke visste dette.

Ts, jeg hadde bare tatt en prat med henne om hvor viktig det er å sikre små barn i bil, enkelt og greit. Hun vet jo tydeligvis ikke hvor viktig det er.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har råd?? :nigo: 

TS

Ja, ikke spør om råd på KG. Man får bare oppgulp tilbake - dessverre. 

Jeg ville definitivt sagt til moren at du vil ha beskjed når de skal på kjøretur og at datteren din ikke får velge selv om hun skal bruke beltestol - for det SKAL hun. Trenger ikke å «kjefte», men bare si det på en vanlig, men bestemt måte. 

Anonymkode: a51e8...140

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville sagt at det er fint at hun tok dem med på tur, men at datteren din ikke får lov til å sitte uten bilsete fordi loven sier at barn under høyde/vekt osv. ikke har lov til det. Og det er fordi de kan få mer alvorlige skader hvis noe skjer.

Si at neste gang må hun si ifra, så kan du levere bilsetet der. Var det slik at hun faktisk hadde et ekstra sete tilgjengelig men brukte det ikke? 

• Liker 20
Skrevet

Åja! Si også til henne at hun kan få bot hvis hun blir stoppet uten at hun har sikret barna ordentlig. Kanskje hun skjønner mer at det faktisk er viktig og riktig. Selv om det burde vært nok å si at barna kan få alvorlige skader... 

• Liker 5
Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

eh bilsete? så store barn trenger da virkelig ikke bilsete. hvor flaut er det ikke å bruke det når man går på skolen. 

Anonymkode: add4c...4ce

Barn skal sikres i bil. 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/

Enig i at man ikke må overbeskytte, men sikring i bil er viktig. Antallet barn drept/skadd i ulykker har gått drastisk ned de siste 50 årene. 

Til TS: Jeg har ikke annet råd enn å snakke med moren til venninnen. Prøv på en forsiktig måte å soøi at i Norge så må barn under 135cm sikres i bil. Du kan godt si at du gjerne vil ha beskjed når hun skal på tur. 

https://forskning.no/barn-og-ungdom/2008/08/faerre-barn-dor-i-ulykker

Innlegget er ryddet for sitat av slettet innlegg.

Endret av Papirfly
  • Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor hun ikke fikk overnatte? Det har jo ingenting med bilkjøringen å gjøre?

Har hun sagt at det har noe med bilkjøringen å gjøre? Kan jo være hundre grunner til at det ikke passer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Har hun sagt at det har noe med bilkjøringen å gjøre? Kan jo være hundre grunner til at det ikke passer. 

Nei, det har hun ikke sagt, men hun skriver at "overnatting sa jeg nei til". Synes bare det virket litt rart... 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har hun ikke sagt, men hun skriver at "overnatting sa jeg nei til". Synes bare det virket litt rart... 

Ja, kan jo godt være at hun ikke vil at datteren skal sove et sted hvor foreldrene ikke tar vare på barna på en ordentlig måte. Men det vet jo ikke vi.

Sier ikke at hun andre er en dårlig mor på andre områder altså. Mest sannsynlig så har hun bare ikke fått med seg reglene, kanskje pga språkproblemer og en annen kultur. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeeeez. La det passere. Noen er så jævli hysteriske.

Mødre i dag, assa....

Anonymkode: fd039...e83

• Liker 36
Skrevet

Hvor høy er datteren din TS?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeeeez. La det passere. Noen er så jævli hysteriske.

Mødre i dag, assa....

Anonymkode: fd039...e83

Ja, TENK, vi passer på barna våre og følger loven. Fy skam! 

Anonymkode: a51e8...140

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja, kan jo godt være at hun ikke vil at datteren skal sove et sted hvor foreldrene ikke tar vare på barna på en ordentlig måte. Men det vet jo ikke vi.

Sier ikke at hun andre er en dårlig mor på andre områder altså. Mest sannsynlig så har hun bare ikke fått med seg reglene, kanskje pga språkproblemer og en annen kultur. 

Ja, enig i dèt :)

• Liker 1
Skrevet

Det jeg lurer mest på er hvorfor bilsete i det hele tatt ble nevnt. Det er da en veldig unaturlig samtale isåfall. "Ja så vi tok oss en biltur". Ts: "Jasså. Med eller uten bilsete?"

Virker rart. 

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...