AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Hei alle nåværende og tidligere studenter ☺ Hvordan organiserer dere forelesningsnotater og notater fra pensum? Jeg har studert i tre semestere nå, og hittil synes jeg det bare blir surr og kaotisk, og alt blir helt ubrukelig før eksamen 😕 Noterer dere alt for hånd og sorterer det inn i en perm? Bruker dere OneNote? Sorterer dere notatene etter tema eller bøker/kapitler? Anonymkode: 861f0...8fa
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei alle nåværende og tidligere studenter ☺ Hvordan organiserer dere forelesningsnotater og notater fra pensum? Jeg har studert i tre semestere nå, og hittil synes jeg det bare blir surr og kaotisk, og alt blir helt ubrukelig før eksamen 😕 Noterer dere alt for hånd og sorterer det inn i en perm? Bruker dere OneNote? Sorterer dere notatene etter tema eller bøker/kapitler? Anonymkode: 861f0...8fa Skriver egne notater på ppt, lagrer i onedrive. har egne notater/sammendrag fra alle bøkene også i onedrive. der har jeg en mappe for hvert fag. onenote er også ok men jeg fortrekker word og ppt. Anonymkode: b9433...d4a
Occulta Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Jeg skriver notater i word. I hvert fag har vi ca 150-200 oppgaver som man kan trekke til muntlig eksamen (man trekker 2-3 oppgaver). Listen over oppgaver får vi utlevert. Jeg organiserer notater etter eksamensspørsmål/oppgaver eller tema. Faget jeg studerer har også endeløst med oppslagsverk og litteratur så det å ta gode notater er essensielt. Men det er nok veldig annerledes opplegg hvor jeg studerer (ikke i Norge) enn hos deg.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Jeg bruker Onenote, og har en mappe til hvert emne. I denne mappen igjen har jeg et for hvert tema. Anonymkode: 6358a...828
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 Noterte sjeldent i forelesninger, mest fra pensum, og da delte jeg opp etter tema. Anonymkode: 27c5f...8fe
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 Jeg begynner med en slags "kladdebok" hvor jeg tar notater fra når jeg leser og fra forelesninger. De notatene er gjerne litt rotete og ikke alltid så veldig gode til repetisjon. Det jeg gjør etterpå når jeg har fått en mye bedre oversikt over faget og en bedre forståelse og dermed også en bedre evne til å kunne skrive gode notater til bruk for repetisjon er at jeg lager nye notater i en litt finere notatbok slik at ting er mye mer strukturert og "estetisk". Dette gjør jeg for hvert emne. Jeg studerer jus og da er det ofte dommer, forarbeider som har noe å si for de ulike temaene og etter at jeg har satt meg inn i de har jeg en liten bok hvor jeg skriver om de ulike dommene feks. Slik at jeg i mine "hovednotater" som er den boken med de fineste notatene bare henviser til den lille boken med nærmere utdyping. Jeg håper du forstår hva jeg mente, for det ble litt rotete forklart, hehe. Måten tar en del tid i forhold til det å bare notere på pc feks, men jeg føler at jeg får veldig mye mer ut av det når jeg skriver for hånd, og rett og slett gjør det på "gamlemåten". Det er også veldig enkelt å repetere når eksamenstiden kommer. Da komprimerer jeg gjerne notatene enda mer i prosessen. Det hender også at jeg lager tankekart, men jeg er egentlig ikke noe særlig glad i å bruke det. Ellers prøver jeg så godt det lar seg gjøre å repetere det jeg hittil har lært med jevne mellomrom slik at jeg fortsatt husker en del fra det jeg lærte i feks september når eksamenstiden begynner i mai/juni. Jeg er også veldig glad i fargekoding og har laget mitt eget system, noe som er veldig nytt når man først får det til skikkelig. Anonymkode: 5691e...555 1
TinyBean Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Har en perm med inndelingspapir til hvert fag. Innenfor hvert fag igjen går jeg kronologisk fra start til slutt i faget og sorterer kapittelvis. Skriver for hånd for da følger jeg mer med enn på pc og får med meg stoffet ordentlig. Har også litt bilder og tegninger som illustrerer stoffet så det ikke bare blir tekst hele veien.
annebanane Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 (endret) Jeg samler forelesninger med tilhørende notater fra bøker i et stort samledokument. Min måte å lære på er å skrive, så ved å skrive alle notatene er halve jobben gjort. Deretter lager jeg tankekart på a4-ark for hvert tema. På denne måten klarer jeg å se de store linjene i pensum, og får med det som er nødvendig innenfor hvert tema. Det er kun tankekartene jeg leser og øver på siste dagene før eksamen. Endret 8. juni 2018 av Moonwalker
JesusErStammen Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 Jesus sier at vi ikke lever i år null... bruk internett til å lagre notater(best i mapper)
Ananas. Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Pleide å skrive i notatbok, rive ut og arkivere i ringperm sortert etter tema. Da samlet jeg både forelesningsnotater og notater fra lesing sammen, i tillegg til eventuelle artikler og utskrifter av presentasjoner. I tillegg brukte jeg mye blyant for å notere rett i bøkene.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Skriver notater fra forelesning i word, lagrer med dato og navn på foreleser. Alle forelesninger i et emne får en egen mappe, i en mappe for semesteret. Lagrer også eksamener og kvalifikasjonsoppgaver, med begrunnelser. Bruker ikke one note eller annet, men legger ved kopi av forelesers notater om jeg skriver for tregt slik at noe ikke gir mening. Renskriver ingenting, og har fungert bra å bruke på eksamen. Anonymkode: aeddd...317
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 Jeg skriver notater for hånd, med fargekoder og ikoner. Sort eller blå for vanlig tekst. Grønn for små kommentarer, digresjoner og morsom fakta. Rosa for nye ord som skal defineres. Rød for ting jeg ikke er sikker på om jeg forstod, eller som foreleser sier er viktig. Lilla for tema. Jeg har ikoner for disse i margen så det blir veldig lett å bla gjennom notatene. Så på kvelden pleier jeg å skrive det ned i Word. Først med en ordliste og så fordelt etter tema eller punkter fra pensum. Anonymkode: dedb3...091
kanelsnurr Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 Jeg tar noen helt forferdelig rotete notatet under forelesning: Stikkord fra det foreleser sier, egne assosiasjoner, piler hit og dit, og drodling i margen. Det er det som funker for meg, hater å sitte i forelesning med pc. Så setter jeg meg ned etterpå, mens jeg fortsatt har forelesninga friskt i minne, med både disse virrvarr-notatene og pensum-litteraturen. Så skriver jeg skikkelige notater fra temaet på PC. Da får jeg både med det som er dekket i forelesning og får "fylt ut" med litt ekstra fra bøkene. Jeg gjør det mest fordi jeg lærer veldig mye av denne skrive-prosessen, men ender også opp med et ganske ok "kompendium" for eksamenslesing. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #14 Skrevet 12. juni 2018 Evernote! ❤️ Hvert fag har en mappe, og jeg sorterer pensumnotater, forelesningsnotater og mindre oppgaver hver for seg i undermapper. Pensum-notatene sorteres etter kapitler, men blir tagget med tema så jeg kan sortere på tema også. I Evernote er alt søkbart og tagget, du kan klippe ut skjermbilder som limes direkte inn i notatene, skanne sider fra bøker med telefonen som legger seg inn i notatene, og lagre artikler i foretrukket form. Du kan også ta taleopptak. Alt er lagret i skyen til Evernote, så du har tilgang overalt og du mister ingenting. Og de har en app så du har tilgang til notatene dine derfra også Anonymkode: 84b92...eec
Eira. Skrevet 12. juni 2018 #15 Skrevet 12. juni 2018 Fant ut at håndskrevne notater for meg var helt ubrukelig, så gikk over til å skrive på PC. Skriver da i Word, og har et dokument for hvert fag:) Bare skriver jeg dato for forelesningen og fortsetter i notatarket hver forelesning. Leser også pensumbøkene parallelt med hvor i pensumet vi er, og supplerer med info fra bøkene i forelesningsnotatene. På denne måten bli notatene helhetlige og oversiktlige. Etter semesterets siste forelesning printer jeg ut notatene og bruker sånne fargede klisterlapper og markørtusjer til å organisere og pugge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå