Gå til innhold

Lære å gå i spagat, hvordan?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hvordan bør man gå frem om man ønsker å bli sprek nok til å kunne gå ut i spagat??

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Varme skikkelig opp.

Tøy. Ikke bare sånn lett uttøyning men holde tøyningen i flere minutter. Gjerne på smertegrensen. Annenhver dag. Så hver dag.

Virker. Men er ikke særlig godt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Og husk at du må tøye flere ganger. Etter første tøying går muskler/sener tilbake til utgangpunktet, etter andre tøying strekker de seg litt, og etter tredje tøying blir de faktisk litt lengre. Forutsatt at du tøyer regelmessig også, da.

Pust dyyyypt. Det gjør litt mindre vondt da. Slapp av - ikke spenn deg.

Noe som skal være veldig effektivt er såkalt makstøying. Men da er det uhyre viktig at du er skikkelig gjennomvarm, ellers skader du deg! Det går ut på at du først tøyer et par ganger på "vanlig" måte, for deretter å presse deg til absolutt maksimalt av hva du klarer, holder den strekken i to sekunder, og deretter slipper langsomt og forsiktig opp. Et tau kan være et nyttig hjelpemiddel til dette - f.eks. hvis du sitter på gulvet med rette, samlete ben; surr tauet rundt føttene og hold en ende i hver hånd. Bruk tauet til å trekke overkroppen ned mot bena. Hold ryggen rett - viktig, viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takk for svar!! :)

Skal teste det ut når det blir varmere i været (for da skal jeg begynne å jogge)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Ikkje gå ned i spagat utan å varme opp først. Snakker av erfaring :oops: :o auch........

Det seier : Knekk!!! i musklane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Ikkje gå ned i spagat utan å varme opp først. Snakker av erfaring  :oops:  :o auch........

Det seier : Knekk!!! i musklane.

Ok, jeg lover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- og ikke vær så kul som meg. Er gammel turner og på en sommerfest hoppet jeg glad men ikke varm nok ut i spagaten...... Ikke godt.... :-(

FANNY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst, ta det sakte. Bruk mange måneder på det, gjerne et år. Helt seriøst. Er du over 12-13 så må du ta det veldig, veldig rolig.

(Ikke gjør som meg da jeg danset. Er visst ikke lagd for spagat (fant jeg ut), men jeg skulle ut i den samme hva. Brukte 6 uker på det. Jeg røk nesten en muskel. Det sa "pang". Og da hadde jeg danset/strukket regelmessig i 5-6 år, 3 ganger i uken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med idrett hvor jeg må være myk siden jeg var 6 år gammel.

Som før nevnt, det er veldig viktig å være varm nok. Selv om du føler deg varm sånn generellt, er ikke det nok, poenget er at du skal være varm i musklene. Løp i noen minutter, hopp tau, spensthopp, osv. Max 5 min. Deretter kan det være lurt å ta noen spark. Legg deg på ryggen, støtt deg på albuene, bøy det ene kneet med foten i gulvet. Spark så høyt opp du klarer med det andre benet - med strakt kne. Ta kanskje 10 på vært ben, veksle mellom å ha bøyd og strakt sparkeben.

Når du skal tøye spagat, skal det gjøre vondt. Ordentlig vondt. Vi har alltid fått høre at om du kan snakke, er det ikke vondt nok. Sitt i minimum 60 sek. Pass på å slappe av i musklene, da gjør det mindre vondt enn om du spenner i mot. Prøv å tenk på helt andre ting, f.eks. sjokolade :sikle: Og pass på å puste godt. Lang og tung pust. da slapper du mer av i kroppen og smerten blir ikke lenger så intens. Etter hvert gjør det ikke vondtvondt i tøye, mer "godtvondt" om du skjønner, når du blir vant til tøying.

Tøy så ofte du kan. Det tar ikke lange tiden før du merker forskjell!

Send meg en pm om det er noe du lurer på.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...