Gå til innhold

Alternativ jobb for sykepleier? Kortere kurs/utdanninger som ikke handler om sykepleie, men innen annet i helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier. Men jeg ønsker å gjøre noe annet enn å jobbe på typiske arbeidsplasser for sykepleiere, som f.eks sykehus, hjemmesykepleie og sykehus. Lurer derfor på om jeg skal ta noen kortere kurs/utdanninger som likevel kan bygge litt videre på yrket mitt som sykepleier og hvor jeg kan få brukt kunnskapene mine litt. 

Er det noen her som har tenkt/gjort noe lignende og kan fortelle litt?

Har tenkt på at det er mulig å f.eks ta utdanning som fotterapeut, muskelterapi (eller lignende), massasje, div. hudepleiekurs (ønsker ikke å sette restylane og slike ting), ta kortere videreutdanning i f.eks diabetes ol. og f.eks jobbe på butikk som selger helseartikler (bandasjist, butikker som selger produkter beregnet for personer som trenger hjelpemidler/tilpasning av sko osv. 

Anonymkode: eca4d...c84

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier. Men jeg ønsker å gjøre noe annet enn å jobbe på typiske arbeidsplasser for sykepleiere, som f.eks sykehus, hjemmesykepleie og sykehus. Lurer derfor på om jeg skal ta noen kortere kurs/utdanninger som likevel kan bygge litt videre på yrket mitt som sykepleier og hvor jeg kan få brukt kunnskapene mine litt. 

Har tenkt på at det er mulig å f.eks ta utdanning som fotterapeut, muskelterapi (eller lignende), massasje, div. hudepleiekurs (ønsker ikke å sette restylane og slike ting), ta kortere videreutdanning i f.eks diabetes ol. og f.eks jobbe på butikk som selger helseartikler (bandasjist, butikker som selger produkter beregnet for personer som trenger hjelpemidler/tilpasning av sko osv. 

Forsikringsrådgiver.  Da blir det del av et tverrfaglig team som utfører Vurderinger av forsikringer relatert til helse.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Serafin skrev:

Forsikringsrådgiver.  Da blir det del av et tverrfaglig team som utfører Vurderinger av forsikringer relatert til helse.

Er det lett å få jobb som dette etter å ha jobber noen år som sykepleier? Kreves det noen kompetanse i tillegg? Hilsen en annen sykepleier i samme situasjon som TS. 

Anonymkode: 67f82...f55

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det lett å få jobb som dette etter å ha jobber noen år som sykepleier? Kreves det noen kompetanse i tillegg? Hilsen en annen sykepleier i samme situasjon som TS. 

Anonymkode: 67f82...f55

Du bør følge med på finn.no. se etter ledige sykepleierstillinger. Det dukker med jevne mellomrom ledige stillinger som legemiddelrådgiver eller saksbehandler innen helseforsikringer. Kvslfikasjoner og ønskete egenskaper for å få jobben husker jeg ikke i farta mens jeg skriver akkurat nå.

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Vernepleier, ellers kan du ta videreutdanning og bli f.eks jordmor, psykiatrisk sykepleier, anestesi, akutt, helsesøster etc

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Vernepleier, ellers kan du ta videreutdanning og bli f.eks jordmor, psykiatrisk sykepleier, anestesi, akutt, helsesøster etc

Vernepleier må du tre år på høgskole for å bli. 

Anonymkode: fc489...8f0

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 9.6.2018 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Vernepleier må du tre år på høgskole for å bli. 

Anonymkode: fc489...8f0

Ja, eller universitet. eg vet ikke hvordan det funker om en person ønsker å gå fra sykepleier til vernepleier, men kanskje er det en kortere utdannelse? Vernepleier jobber mindre medisinsk, og mer med livsmestring og psykiatri. De kan jobbe f.eks i kommunen med mennesker med psykiske utfordringer 

Endret av Jegskulleønskeat
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, eller universitet. De har det hvertfall på UiA (Grimstad og Kristiansand). Jeg vet ikke hvordan det funker om en person ønsker å gå fra sykepleier til vernepleier, men kanskje er det en kortere utdannelse? Vernepleier jobber mindre medisinsk, og mer med livsmestring og psykiatri. De kan jobbe f.eks i kommunen med mennesker med psykiske utfordringer 

Det kan jo sykepleiere også. Jeg synes det er rart om TS vil bruke 3 år på å utdanne seg til å bli vernepleier når hun allerede er sykepleier. 

Anonymkode: 11ed5...525

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo sykepleiere også. Jeg synes det er rart om TS vil bruke 3 år på å utdanne seg til å bli vernepleier når hun allerede er sykepleier. 

Anonymkode: 11ed5...525

Det er jeg enig i, men er du sikker på at hun må gå alle 3 årene om igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Noe administrasjon/kontor, slik at du kan jobbe i kommunen eller administrasjonen på et sykehus?

Anonymkode: 96219...951

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Det høres faktisk ganske skummelt ut for mange av kundene å tro man kan gi kvalifiserte anbefalinger etter å ha tatt et kort kurs.

Til sammenlikning er diabetessykepleiere utdannet som master i klinisk sykepleie. Det blir man ikke ved å ta et kort kurs eller to.

Anonymkode: 3bc98...91e

AnonymBruker
Skrevet

Ta videreutdanning i stomisykepleie! Da kan du jobbe i bandagistfirmaer og heller dra ut til folk og gi råd til institusjoner

Anonymkode: 4bdc7...a96

Skrevet

Hva med noe innen for psykisk  utviklingshemmede? finnes flere fagskoler rundt om.

Det er en spennende bruker gruppe og jobbe med

AnonymBruker
Skrevet

Er det akuttmedisin, pleie, omsorg eller andre ting du liker best med å være sykepleier ? 

Anonymkode: fef2c...59c

Skrevet

Spørs om du fortsatt vil ha samme lønn som sykepleier? Regner med du ikke vil gå ned i lønn. Man får vel ikke samme lønn om man jobber i butikk som selger helsekost.

Er det stell du ikke ''vil'' jobbe med? Eller stresset og det store ansvaret? 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, eller universitet. De har det hvertfall på UiA (Grimstad og Kristiansand). Jeg vet ikke hvordan det funker om en person ønsker å gå fra sykepleier til vernepleier, men kanskje er det en kortere utdannelse? Vernepleier jobber mindre medisinsk, og mer med livsmestring og psykiatri. De kan jobbe f.eks i kommunen med mennesker med psykiske utfordringer 

En sykepleier kan stort set jobbe alle steder en vernepleier kan jobbe, så det er totalt bortkastet for ts å ta vernepleien i tillegg. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres faktisk ganske skummelt ut for mange av kundene å tro man kan gi kvalifiserte anbefalinger etter å ha tatt et kort kurs.

Til sammenlikning er diabetessykepleiere utdannet som master i klinisk sykepleie. Det blir man ikke ved å ta et kort kurs eller to.

Anonymkode: 3bc98...91e

Det er der en sannhet med modifikasjoner. Diabetessykepleie er 60 studiepoeng (master 120), men på flere høyskoler kan du bygge på til master i klinisk sykepleie hvis du har lyst. Har du ikke lyst å skrive oppgave er du likevel fullt kvalifisert diabetessykepleier etter ett år. 

Anonymkode: 85fdd...329

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...