Gå til innhold

Forskjell på skjøteledning - innendørs/utendørs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nylig en gresstrimmer, og i instruksjonsboka står det at jeg må bruke "utendørs skjøteledning". Hva er forskjellen på en utendørs og en innendørs skjøteledning?

Jeg har allerede en lang 1-1 skjøteledning, tror den er såkalt innendørs, hvorfor kan ikke den brukes? Pga fare for å gjøre den våt eller hva? Når jeg ser på bilder på internett ser jeg ingen forskjell på såkalte utendørskabler og den jeg har, annet enn at min er hvit, og at noen utendørskabler har et lite lokk på hun-delen.

Anonymkode: 8cfc3...8df

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte nylig en gresstrimmer, og i instruksjonsboka står det at jeg må bruke "utendørs skjøteledning". Hva er forskjellen på en utendørs og en innendørs skjøteledning?

Jeg har allerede en lang 1-1 skjøteledning, tror den er såkalt innendørs, hvorfor kan ikke den brukes? Pga fare for å gjøre den våt eller hva? Når jeg ser på bilder på internett ser jeg ingen forskjell på såkalte utendørskabler og den jeg har, annet enn at min er hvit, og at noen utendørskabler har et lite lokk på hun-delen.

Anonymkode: 8cfc3...8df

Vet ikke hva forskjellen er, men bruk aldri innedørs skjøteledning ytendørs, det har nok med strømmengden og med sikkerhet å gjøre. 

Anonymkode: 51a02...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det har med mekanisk beskyttelse på selve kabelen, så har også en "utendørs" skjøteledning noe bedre beskyttelse mot vann på tiloblingspunktene.

En gummikabel som er ment for utendørs bruk tåler å bli bøyd og dratt rundt i grusen mye bedre enn en hvit lampettledning som er laget for å ligge stille inne bak en bokhylle.

Det er ikke feil eller forbudt å bruke en "innendørs" kabel ute, men du kan forvente å ødelegge den fortere ved bruk ute. Kommer det skader eller hakk i kabelen må den byttes. 

Anonymkode: f4e3a...d62

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...