Sarah1991 Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Hei! Skal snart ha eksamen (på mandag), og casen min handler om en mann med Parkinsons og som har hatt det i 7 år. Jeg har lest hva som er den mest sannsynlige årsaken til at hjernecellene dør ved denne sykdommer, og det står i sml (store medisinske leksikon) at det er pga. alfa-synuklein hoper sge opp inne i nervecellene og danner lewylegemer. Det står forklart hva lewylegemer er for noe, pigmentnedslag i nervecellene, men hva betyr det? 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Nerveceller generelt trenger myelin for å oppnå hastigheten i nervesignaler. Mulig denne alfa-synuklein hemmer myelinet, som gjør at nervesignalene reduseres, og derfor også at bevegelser i muskulatur reduseres på grunn av Parkinsons. Jeg skal starte på 3. semester i sykepleien til høsten, og da syksdomslære, så da vet jeg mer til høsten 😄 Anonymkode: 761a8...dcf
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Parkinsons sykdom er en nevrodegenerativ sykdom som primært skyldes dopaminmangel grunnet svinn av dopaminholdige celler i bestemte områder i hjernen (basalganglier: substantia nigra). Dopamin er et signalstoff som dannes i nerveceller og som er viktig for kontroll av viljestyrte bevegelser blant annet. Derfor får pasienter med parkinson ofte forstyrrelser av presise fine bevegelser (tremor: skjelving, stivhet, nedsatt bevegelse). Lewy legemer er aggregater (klumper) av alfa-synuklein (et protein) og disse hopes opp ved Parkinson, fordi den normale nedbrytningen av dem svikter. Lewy legemer er rent patologisk-anatomisk kjennetegn som man kan se ved mikroskopi ved Parkinsons. Lewy legemer finnes også ved andre sykdommer i nervesystemet som f.eks. demens, og er sånn sett ikke helt spesifikke for parkinsons. Lewy legemer består av alfa-synklein og også en del andre proteiner - man tror det er en feilfolding av proteiner som gir dannelse av lewy legemer. Så det blir mest riktig å si at selve årsaken til sykdommen er dopaminmangel og at man også kan se karakteristiske Lewy legemer ved sykdommen. Anonymkode: 355da...901 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå