Gå til innhold

Til helsefagarbeidere/sykepleiere (studenter eller ikke) (handler om Parkinsons sykdom)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal snart ha eksamen (på mandag), og casen min handler om en mann med Parkinsons og som har hatt det i 7 år. Jeg har lest hva som er den mest sannsynlige årsaken til at hjernecellene dør ved denne sykdommer, og det står i sml (store medisinske leksikon) at det er pga. alfa-synuklein hoper sge opp inne i nervecellene og danner lewylegemer. Det står forklart hva lewylegemer er for noe, pigmentnedslag i nervecellene, men hva betyr det? 🙂

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nerveceller generelt trenger myelin for å oppnå hastigheten i nervesignaler. Mulig denne alfa-synuklein hemmer myelinet, som gjør at nervesignalene reduseres, og derfor også at bevegelser i muskulatur reduseres på grunn av Parkinsons. Jeg skal starte på 3. semester i sykepleien til høsten, og da syksdomslære, så da vet jeg mer til høsten ;)😄 

Anonymkode: 761a8...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Parkinsons sykdom er en nevrodegenerativ sykdom som primært skyldes dopaminmangel grunnet svinn av dopaminholdige celler i bestemte områder i hjernen (basalganglier: substantia nigra). Dopamin er et signalstoff som dannes i nerveceller og som er viktig for kontroll av viljestyrte bevegelser blant annet. Derfor får pasienter med parkinson ofte forstyrrelser av presise fine bevegelser (tremor: skjelving, stivhet, nedsatt bevegelse). Lewy legemer er aggregater (klumper) av alfa-synuklein (et protein) og disse hopes opp ved Parkinson, fordi den normale nedbrytningen av dem svikter. Lewy legemer er rent patologisk-anatomisk kjennetegn som man kan se ved mikroskopi ved Parkinsons. Lewy legemer finnes også ved andre sykdommer i nervesystemet som f.eks. demens, og er sånn sett ikke helt spesifikke for parkinsons. Lewy legemer består av alfa-synklein og også en del andre proteiner - man tror det er en feilfolding av proteiner som gir dannelse av lewy legemer. 

Så det blir mest riktig å si at selve årsaken til sykdommen er dopaminmangel og at man også kan se karakteristiske Lewy legemer ved sykdommen. 

Anonymkode: 355da...901

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...