Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lutfattig student, som har en Macbook kjøpt i 2012. Denne begynner å bli dårlig nå, og må derfor snart kjøpe noe nytt. 

Men er usikker på om jeg skal kjøpe Macbook eller PC. Som sagt har jeg lite penger å rutte med, sånn sett er jo PC lurest siden det er billigst (ser at de har PCer helt nedi 2000 kr på Elkjøp??). På en annen side er jeg jo vant med Macbook og vil ikke ha noe som er mye dårligere. Og vil heller ikke kjøpe noe som er billig og blir ødelagt rett etterpå. 

Det jeg bruker maskinen til er mye skolearbeid. Ellers bare "vanlige" ting som surfring på sosial medier, Netflix og slikt. Ikke noe spilling e.l. 

Tips? Hva bør jeg kjøpe? 

Anonymkode: d060f...ba0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med de behovene kan du bruke nær sagt hva som helst av litt nyere dato. Den nye macbook'en har jo en gjeldende pris på ca 15.000,- på apple.no, og er jo en ganske dyr maskin for relativt enkelt (ikke veldig krevende arbeid for maskinen) arbeide. Klarer man seg med macbook air kommer man ned i ca 10,000,- men det er jo fortsatt relativt mye for en rimelig pc til skolearbeide. Samtidig bør man ikke kjøpe de aller billigste pec'ene på grunn av spesifikasjonene. Syntes man bør ha minimum 256 gb harddisk, 8gb minne og en i5 prosessor for å ha litt marginer. Slike gode pc'er kan man få ned i noen tusenlapper billigere, ca 7000,- Ønsker man å gå ennå mer ned i spesifikasjoner kan man få en ennå billigere pc. 

Anonymkode: fdf26...104

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med de behovene kan du bruke nær sagt hva som helst av litt nyere dato. Den nye macbook'en har jo en gjeldende pris på ca 15.000,- på apple.no, og er jo en ganske dyr maskin for relativt enkelt (ikke veldig krevende arbeid for maskinen) arbeide. Klarer man seg med macbook air kommer man ned i ca 10,000,- men det er jo fortsatt relativt mye for en rimelig pc til skolearbeide. Samtidig bør man ikke kjøpe de aller billigste pec'ene på grunn av spesifikasjonene. Syntes man bør ha minimum 256 gb harddisk, 8gb minne og en i5 prosessor for å ha litt marginer. Slike gode pc'er kan man få ned i noen tusenlapper billigere, ca 7000,- Ønsker man å gå ennå mer ned i spesifikasjoner kan man få en ennå billigere pc. 

Jeg kan så lite om dette med spesifikasjoner. Macbook Air som jeg har nå har 128 GB, og det er nok. Spurte på nettchat hos Elkjøp, og han anbefalte denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14BP083NO/hp-14-bp083no-14-barbar-pc-sort

Men den er jo mye billigere enn 7000. Er den derfor litt for dårlig, tror du? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan så lite om dette med spesifikasjoner. Macbook Air som jeg har nå har 128 GB, og det er nok. Spurte på nettchat hos Elkjøp, og han anbefalte denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP14BP083NO/hp-14-bp083no-14-barbar-pc-sort

Men den er jo mye billigere enn 7000. Er den derfor litt for dårlig, tror du? 

Stikker man fingeren i jorda er det nok mange som strengt tatt klarer seg med den, men spør du meg personlig, så syntes jeg den har litt lite minne (4 gb) og litt svak prosessor (intel celeron syntes jeg er litt svakt i noen sammenhenger). 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stikker man fingeren i jorda er det nok mange som strengt tatt klarer seg med den, men spør du meg personlig, så syntes jeg den har litt lite minne (4 gb) og litt svak prosessor (intel celeron syntes jeg er litt svakt i noen sammenhenger). 

Men hva betyr minnet? Han jeg snakket med skrev at det er 128 GB? Hvilke konsekvenser har en svak prosessor? MUig jeg spør dumt, men kan som sagt ingenting om dette. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva betyr minnet? Han jeg snakket med skrev at det er 128 GB? Hvilke konsekvenser har en svak prosessor? MUig jeg spør dumt, men kan som sagt ingenting om dette. 

Minne er arbeidsminnet til pc'en (eller mac'en) der ting legges nå den arbeider med ulike ting som dokumenter, videoer, netflix osv... Det er typisk 4, 8 eller 16 gb i dag på typiske kontormaskiner, og ennå mer på maskiner som brukes til tyngre oppgaver. 4 er litt lite, syntes det bør være minimum 8 gb i dag.

Det selger omtaler som 128 GB er med all sannsynlighet harddisken, som tilsier hvor mye man kan lagre på maskinen som bilder, videoer, programmer osv. 128 gb går, men syntes det er bedre med 256 gb eller mer. 

Prosessoren sier noe om hvor "raskt" maskinen jobber med ulike oppgaver. Du vil f. eks. merke at enkelte programmer oppfører seg raskere med en litt kraftigere prosessor.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp PC til under 5000-ish, da får du bare dårlig ræl.

Anonymkode: 8b896...fac

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bytte Macen din inn og få rabatt hos Eplehuset på ny maskin! Jeg gjorde det i fjor da jeg hadde en 09-modell som begynte å fuske på forskjellige ting. Macene varer jo som regel så mye lengre enn pcer, så det er jo en god investering! Jeg har hatt utallige pc-er men kun to Macer siden 2013, den første kjøpte jeg brukt. 

Anonymkode: 157e8...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...