AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Vi er en liten familie som har lyst på katt, men jeg blir usikker når jeg leser mange forumtråder om katter. Det kan virke som om et vanlig familieliv med et barn og dertil aktiviteter og fulltidsjobb ikke går så bra sammen? Jeg har fått inntrykk av at katten trenger flere timers oppmerksomhet/aktivitet hver dag og det er ikke forenlig med et vanlig familieliv. Men samtidig vet jeg mange familier har katt. En typisk dag for oss er opp kl 6.30 og drar kl 7.15. Da vil katten få vært sammen med oss. Så er vi på jobb og skole. Noen ganger er det aktiviteter/møter o.l på kvelden. Men vanlige dager er vi hjemme ca 16.30 og vil være tilstede med katten til leggetid. Den kommer ikke til å få sove på rommet vårt. Når det gjelder den første tiden med kattunge så har jeg lest ulike ting, noen mener den bør bli kjent med et og et rom av gangen og være på eget rom (selvfølgelig med alt den trenger) på natten og på starten de dagene den er alene. Andre mener den skal få gå løst i hele huset fra starten av. Hvis vi skal ha katt så ønsker jeg å lære den til å bruke klorestativ, og ikke ødelegge alle møbler og gardiner. Dvs at den må være på et trygt rom når vi ikke er hjemme til og begynne med, frem til huset ikke blir rasert. Jeg innbiller meg at det egentlig er slikt familieliv det er for mange som har katter, men blir litt usikker mtp det jeg leser rundtomkring. Jeg har ei venninne som har hatt en katte, og jeg vet at da den var kattunge så var den en del på et rom som var kattesikkert (om man kan kalle det det) fordi den var høyt og lavt og ville ødelagt både seg selv og huset hvis den var alene. Hun fikk ikke dusjet en gang uten at den enten måtte være noen som så etter den, eller ha den på det kattesikre rommet. Men den roet seg etterhvert, og nå er den en skikkelig kosekatt. Hvilke liv lever dere andre som har katter? Anonymkode: 8f6bf...4d8
matrobot Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Katt er mye mer selvstendig enn hund. Bare sørg for at mat og drikken er klar og gi den kos når den ber om det, så klarer den resten selv Men en katteunge er jeg litt usikker på - jeg har bare hatt voksne katter i mitt liv.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Katten min pleier å gå å legge seg i senga vår når vi står opp i 6 tiden. Når vi kommer hjem fra jobb osv så ligger hun stort sett fortsatt å sover. Hun pleier å komme ned i 17-18 tiden. Da får hun oppmerksomhet lek og kos og mat. Så er hun med på kveldsstund og husarbeid, sitter og observerer og mjauer og får litt kos og leker. Når vi legger ungen i 19-tida så pleier hun å gå ut. Så er hun ute til 23-tida. Om natta leker hun for seg selv og sitter i vinduskarmer og stirrer ut.har prøvd å la henne være ute om natta men det er hun ikke interessert i. Om vinteren foretrekker hu å ligge i senga med oss hele natta. Syns det fungerer fint.hun er en glad og fornøyd katt. Men vær obs på at det kan være ekstremt slitsomt å få seg kattunge! Anbefaler å få en voksen katt som har herja fra seg Anonymkode: a2bdc...431 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Adopter en voksen katt Vi har verdens fineste og rareste tjukkebolleadoptivkatt på nå ca 8 år. Vi står opp ca 07, han spiser og koser litt, blir med ut når vi drar til bhg/jobb, og kommer løpende når vi kommer hjem alt mellom 15-19. Da spiser han igjen og er sosial/sover helt til vi legger oss. Han får ikke lov til å være i senga eller på kjøkkenet, og har sin egen plass i sofaen. Vil han være inne en dag får han selvfølgelig det. Vi oppdrar barna til å respektere ham, og forteller også besøkende barn at når han ligger på plassen sin eller spiser så må han få være i fred. Anonymkode: 828ea...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 Katter er så mye mer selvstendige en andre dyr. Når den er gammel nok kan dere feks installere kattedør, da kan den gå inn og ut som den ønsker når dere er på jobb og aktiviseres på den måten. En innekatt trenger myyye aktivisering, så der anbefaler jeg alltid at man har to stk så har de selskap i hverandre men det er ingenting som sier at man ikke kan ha katt selv om man er en travel familie, MEN dersom dere ikke er innstilt på å gi kjæledyret masse oppmerksomhet i form av lek og kos så la vær. Anonymkode: fdfac...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er en liten familie som har lyst på katt, men jeg blir usikker når jeg leser mange forumtråder om katter. Det kan virke som om et vanlig familieliv med et barn og dertil aktiviteter og fulltidsjobb ikke går så bra sammen? Jeg har fått inntrykk av at katten trenger flere timers oppmerksomhet/aktivitet hver dag og det er ikke forenlig med et vanlig familieliv. Men samtidig vet jeg mange familier har katt. En typisk dag for oss er opp kl 6.30 og drar kl 7.15. Da vil katten få vært sammen med oss. Så er vi på jobb og skole. Noen ganger er det aktiviteter/møter o.l på kvelden. Men vanlige dager er vi hjemme ca 16.30 og vil være tilstede med katten til leggetid. Den kommer ikke til å få sove på rommet vårt. Når det gjelder den første tiden med kattunge så har jeg lest ulike ting, noen mener den bør bli kjent med et og et rom av gangen og være på eget rom (selvfølgelig med alt den trenger) på natten og på starten de dagene den er alene. Andre mener den skal få gå løst i hele huset fra starten av. Hvis vi skal ha katt så ønsker jeg å lære den til å bruke klorestativ, og ikke ødelegge alle møbler og gardiner. Dvs at den må være på et trygt rom når vi ikke er hjemme til og begynne med, frem til huset ikke blir rasert. Jeg innbiller meg at det egentlig er slikt familieliv det er for mange som har katter, men blir litt usikker mtp det jeg leser rundtomkring. Jeg har ei venninne som har hatt en katte, og jeg vet at da den var kattunge så var den en del på et rom som var kattesikkert (om man kan kalle det det) fordi den var høyt og lavt og ville ødelagt både seg selv og huset hvis den var alene. Hun fikk ikke dusjet en gang uten at den enten måtte være noen som så etter den, eller ha den på det kattesikre rommet. Men den roet seg etterhvert, og nå er den en skikkelig kosekatt. Hvilke liv lever dere andre som har katter? Anonymkode: 8f6bf...4d8 Hvordan bor dere? Å bo med naboer rundt dersom dere omtrent aldri er hjemme og dyret står og lider hjemme alene med kattehyl og jamring er dyreplageri og naboplageri. Å skaffe dyr er på mange måter som å skaffe barn. Anonymkode: b9bf9...2fd
Occulta Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Kattunger er fryktelig slitsomme. Jeg hadde 3 kattunger en stund og de raserte hele leiligheten. Ødela sofa og tapet så anbefaler å adoptere en større katt. Voksne katter klarer seg godt alene hele dagen mens dere er på jobb, særlig katter som også går ute. Av erfaring så er renrasede innekatter mer sosiale og blir preget av å være alene lenge om gangen, derfor er det vanlig å ha to katter dersom de skal være inne. 2
Occulta Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bor dere? Å bo med naboer rundt dersom dere omtrent aldri er hjemme og dyret står og lider hjemme alene med kattehyl og jamring er dyreplageri og naboplageri. Å skaffe dyr er på mange måter som å skaffe barn. Anonymkode: b9bf9...2fd Sjeldent at katter står å hyler utenfor huset eller står inne og jamrer slik at det plager naboer. Da er det snakk om parringsitualer og ikke dyreplageri.. men kattene bør selvsagt være kastrerte slik at man slipper det. Om man er inne med en katt i 24 timer så vil (i de aller fleste tilfellene) katten holde seg for seg selv 2/3 av tiden. Men er enig at det står ganske mange hunder å jamrer hele dagen, rundt om i dette landet. Det er dyreplageri og utrolig kjipt for naboer. 2
Diamant20 Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 Adopter en voksen katt i stedet, da slipper dere den slitsomme kattunge-perioden. Sjekk dyrebeskyttelsen eller finn.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå