Gå til innhold

Burde jeg gå i begravelsen til nabo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En nabo er død, som jeg har hatt litt kontakt med, men er i tvil om jeg burde gå i begravelsen eller ikke, hva tenker dere?

Anonymkode: df96f...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bøff Eløff

Ja. Jeg fikk ikke gått i begravelsen til min nabo og jeg synes enda det er leit. Det er sjeldent feil å gå, det er ofte feilere og ikke dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Siden du kjente naboen din, så synes jeg det er en fin gest av deg å gå i begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er man i tvil om man bør gå i en begravelse, bør man gå.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjeldent feil å gå i en begravelse. 

Anonymkode: 58dd1...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Grunnen til at jeg spør, er at familien til naboen ikke vet hvem jeg er, så tenkte at de ville reagere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre! Har du anledning, så gå. Jeg ville ikke flyttet på allerede avtalte møter/reiser e.l. for å få gått i begravelsen til en nabo, men ellers ville jeg gått. 

At naboen kjente folk som de pårørende ikke kjenner er ikke rart i det hele tatt, så det skal du ikke tenke på.

Endret av Ullvott
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i tvil, er det bedre å gå

Du kan fort angre på at du ikke gikk, men du vil ikke angre på at du gikk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spør, er at familien til naboen ikke vet hvem jeg er, så tenkte at de ville reagere?

Da har du en mulighet til å introdusere deg og kanskje si et par fine ord. 

Anonymkode: 58dd1...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er helt individuelt. Selv ble jeg fra barnsben av holdt utenfor når det var begravelser, ergo har jeg fått en aversjon mot å delta i begravelser.

Gjør det du føler er best. Det du velger er ikke feil for det er til syvende og sist ditt eget gode og riktige valg. 

I årevis i ung voksen alder gikk jeg i begravelser fordi jeg trodde jeg måtte og burde. Det blir jo bare så feil vilkår. Idag uteblir jeg med god samvittighet.

Anonymkode: 91ef5...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå. Så lenge ikke det kræsjer fullstendig med andre ting, at det er greit å ta fri fra jobb noen timer osv. 

Jeg har mange venner og bekjente som familien min aldri har møtt. Regner med at de hadde kommet i begravelsen min likevel. 

Om du går i et evt minnesamvær etterpå er en annen sak. Noen ganger er disse lukket og kun for inviterte. Det blir jo gjerne informert om på slutten av seremonien, og ofte er det at 'de som vil, kan komme i minnesamvær på xxx sted etter begravelsen ' Da kan du gjerne møte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du gjør sjelden noe feil ved å gå i en begravelse. Jeg ville dratt i begravelse til mine naboer

Anonymkode: 42444...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, min eks samboer og barna våres, gikk i en nabo sin begravelse. Jeg syns at det er noe man burde gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde undersøke hva slags begravelse det blir, om det blir en da, først.

Når jeg dør skal jeg kremeres og det skal ikke være noe som helst av minnestund eller lignende. Aska skal bli spredd privat og uten andre enn barna som vitner. Selv kan jeg ikke se hva godt naboen skal få ut av å være med på dette. Så nære er vi da ikke.

Anonymkode: ef636...650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, gå i begravelsen :) selv om familien ikke vet hvem akkurat du er, er det noe de vil sette utrolig pris på! Min far gikk nylig bort, det var for meg mange ukjente tilstede, men jeg satt så pris på hver og en som valgte å komme for et siste farvel! Og det betyr mye for familie at det også kommer andre enn bare de nærmeste, det betyr bare at avdøde var godt likt! Jeg er selv en person egentlig bare går i begravelser om jeg må, fordi jeg syns det er så vondt. Men etter å ha selv følt hvor mye det betyr for at folk i alle bekjentskaper kommer, så er det noe jeg skal begynne med!

Anonymkode: d73c1...425

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre - det er sjelden feil å stille i en begravelse. Naboene til farmor kom i begravelsen hennes - vi visste at hun hadde hatt litt kontakt med dem og satt pris på det, og å se at hun hadde betydd noe for dem også varmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Daria skrev:

Sier som de andre - det er sjelden feil å stille i en begravelse. Naboene til farmor kom i begravelsen hennes - vi visste at hun hadde hatt litt kontakt med dem og satt pris på det, og å se at hun hadde betydd noe for dem også varmet.

Dette er ofte feil. Mange går kun fordi de syns de må, eller fordi det blir snakk om de ikke går. Jeg ville ikke tatt for gitt at de var så nære.

Anonymkode: ef636...650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du de vil reagere?

Familien kjenner ikke all detaljer fra avdødes liv og kan ikke vite hvor mange forhold vedkommende har hatt til andre. Det er ikke som om de spør hver enkelt "ja, hvor mange ganger snakket du med avdøde da? Bare en gang i uken? husj ut av begravelsen med deg"

Anonymkode: 36f75...efb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...