Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mistenkt henne en stund, og gjort noen undersøkelser og fått mistanken bekreftet. Jobber på et sykehjem, det er en eldre, tilbakestående mann som har en leilighet i bygget. I regi sykehjemmet reiser han litt på turer, spesielt om sommeren, og det er av og til også handleturer. Jeg har vært med på noen, kollegaen min er vel hans "nærmeste" av de ansatte, som har vært med på flest. Det som er er at hun har benyttet pasientens bankkort til eget forbruk, noen titusener slik det ser ut, kanskje opp i 50 000. Han er ikke i stand til å "samtykke" om å skulle gi penger til henne. Han er ikke rik, eier ingen verdens ting, men har vel hatt en slags trygd hele livet og har aldri hatt noen utgifter, og har sikkert noen hundretusen i banken.

Skikkelig ekkel og dårlig følelse av dette. Føler jeg bør si fra til ledelsen og be de undersøke "offisielt" bevegelser på kontoen hans. Samtidig er jeg redd for hva som vil skje. Prøvd å søke etter lignende saker, kan jo bli mange måneder i fengsel!

Anonymkode: c2ef0...bfe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du si ifra.

Anonymkode: 6c83f...8d9

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du varsle!

Anonymkode: 01eda...89e

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mistenkt henne en stund, og gjort noen undersøkelser og fått mistanken bekreftet. Jobber på et sykehjem, det er en eldre, tilbakestående mann som har en leilighet i bygget. I regi sykehjemmet reiser han litt på turer, spesielt om sommeren, og det er av og til også handleturer. Jeg har vært med på noen, kollegaen min er vel hans "nærmeste" av de ansatte, som har vært med på flest. Det som er er at hun har benyttet pasientens bankkort til eget forbruk, noen titusener slik det ser ut, kanskje opp i 50 000. Han er ikke i stand til å "samtykke" om å skulle gi penger til henne. Han er ikke rik, eier ingen verdens ting, men har vel hatt en slags trygd hele livet og har aldri hatt noen utgifter, og har sikkert noen hundretusen i banken.

Skikkelig ekkel og dårlig følelse av dette. Føler jeg bør si fra til ledelsen og be de undersøke "offisielt" bevegelser på kontoen hans. Samtidig er jeg redd for hva som vil skje. Prøvd å søke etter lignende saker, kan jo bli mange måneder i fengsel!

Anonymkode: c2ef0...bfe

Og du vet kanskje ikke hvordan økonomien til personer uten samtykkekompetanse administreres? 

Finn ut det før du opptrer som elefant i glassbutikken. 

Anonymkode: fbd8f...e39

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gjort noen undersøkelser og fått mistanken bekreftet.

Uhm, hvordan har du fått bekreftet mistanken din egentlig?

Anonymkode: afcf9...85b

• Liker 10
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Selvfølgelig skal du varsle ledelsen.

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet

Merkelige rutiner dere har. Det skal være tilnærmet umulig å underslå beboernes penger da det skal foreligge kvitteringer for samtlige bevegelser på kortet og oversikt over hvem som har brukt det og når og på hva etc.

Anonymkode: 96b35...c99

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er helt sikker bør du absolutt varsle din nærmeste leder om dette. Det er ulovlig, for ikke å snakke om veldig umoralsk feil på alle måter. Pasienter som er avhengig av hjelp, skal ikke utnyttes økonomisk. 

Anonymkode: bd98d...4f0

• Liker 8
Skrevet

Um, ja? Hvorfor skulle du ikke si i fra?

AnonymBruker
Skrevet

Nei fy faen altså. Pasientene skal være i de tryggeste hender hos oss. Gi beskjed for akuratt nå er du medskyldig.

Stakkars,stakkars mann😞

Anonymkode: 36a65...adc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppdaget du egentlig dette, og fikk bekreftelse på hva som har skjedd ? 

Anonymkode: ff4f6...467

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelige rutiner dere har. Det skal være tilnærmet umulig å underslå beboernes penger da det skal foreligge kvitteringer for samtlige bevegelser på kortet og oversikt over hvem som har brukt det og når og på hva etc.

Anonymkode: 96b35...c99

Og denne personen har vel en verge som bør ha kontroll?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ingen som er kritiske til hvordan TS faktisk kan vite dette? Synes folk her på KG er litt vel godtroende ift hva som står i HI...

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er helt sikker bør du absolutt varsle din nærmeste leder om dette. Det er ulovlig, for ikke å snakke om veldig umoralsk feil på alle måter. Pasienter som er avhengig av hjelp, skal ikke utnyttes økonomisk. 

Jeg som skrev dette. Og ikke vær redd for å si ifra. Ser flere skriver du er medskyldig her. Det er du da altså ikke. Du har mistanke om at dette foregår nå pga du har oppdaget noe. Men hvis du vet med sikkerhet at dette foregår, ikke bare mistenker det, og velger å ikke gjøre noe eller si i fra, så kan det vurderes dit hen at du er medskyldig. Men på nåværende tidspunkt er du ikke medskyldig. 

• Liker 7
Gjest chisandra
Skrevet

Det ts beskriver skal ikke være mulig å få til med det systemet som finnes.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig ingen som er kritiske til hvordan TS faktisk kan vite dette? Synes folk her på KG er litt vel godtroende ift hva som står i HI...

Om TS snakker sant eller ikke dr det bare TS som vet. Andre må forholde seg til opplysningene de har fått.

• Liker 4
Skrevet

Si i fra om at du har velbegrunnede mistanker om det som du tror har skjedd. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Om TS snakker sant eller ikke dr det bare TS som vet. Andre må forholde seg til opplysningene de har fått.

Vi har jo ikke fått noen opplysninger, det er problemet...

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det trenger ingen av oss å være kritisk til. Grunnen er at personen i hi er eldre, tilbakestående og uten samtykkekompetanse i tillegg under omsorg av kommunens helse og sosial avdeling. 

Da har personen verken tilgang til egne midler i så stort omfang, ikke tilgang til eget bankkort og i tillegg er personen underlagt Fylkesmannens vergeavdeling og annen administrasjon. 

Vet man litt om hvordan denne typen saker håndteres i dag etter at kommunenes Overformynderi er nedlagt så vet man også hva som ikke lenger er mulig å få til i virkelighetens verden.

Anonymkode: fbd8f...e39

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...