Gå til innhold

Barn med i bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg kan ikke se at en 4-åring har særlig utbytte av en tradisjonell bryllupsfest, som vanligvis er en voksenfest der man sitter lenge ved bordet, folk blir beruset etc. Jeg synes ikke fester med mange berusede mennesker og barn hører sammen, så der er jeg enig med Jens. Synes det er forskjell på det og at barn ser at foreldrene nyter et glass vin hjemme hos seg selv. Jeg husker fra min egen barndom at jeg ble utrygg hvis det var voksne i nærheten som var påvirket av alkohol.

Da har du ikke vært trygg på de som skulle ta vare påd eg heller, for jeg tviler på at barn som er trygge på foreldrene sine, ikke blir utrygg fordi noen andre drikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan vell være foreldrene har lyst til å drikke??

Skrevet

Bryllupet vårt blir feiret en hel helg så barna blir også invitert. Hvis alle kommer blir det 7 barn i alderen 3 mnd til 8år. 2 av barna (4 og 6år) er brudesvenner og sønnene til min forlover, og ei er brudepike 8år. De gleder seg veldig og forteller lange historier om sin jobb i bryllupet og de teller ned dager. Så hos oss ble det en selvfølge at barna skal få være med på feiringen, men tilrettelagt. Min forlover har med seg barnevakt som har tatt på seg ansvaret med å passe alle barna (syns litt synd på henne, men hun har jo selv tilbud å gjøre den jobben). De får eget bord under middagen, får servert noe mer "barnevennlig" mat og ikke alle 5 rettene. Har eget rom til å leke på. Håper det er en bra løsning for både barna og foreldrene.

Men hadde vi ikke hatt barnevakt og det hadde vært enda flere barn, så må jeg innrømme at jeg hadde nok kanskje vært litt usikker om jeg skulle invitert med barn.

Man må gjøre det som passer til sitt bryllup og det brudeparet ønsker, og ikke høre på svigerforeldre tanter osv som altid skal ha en mening om alt.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet
Det største problemet hos oss er at det er spesiellt en av ungene som ikke eier oppgragelse! :roll:  

Han høre bare ikke etter uansett! Og foreldrene sitter bare og ser på !

Jeg får så angst for at den ungen skal ødelegge hele dagen! :o

Har vært i bryllup med dette eksemplet... i min svigerinnens bryllup. Så nettopp video`n fra dagen demmers og det hørtes ikke bra ut... det eneste jeg hørte var skriking fra barnet og så at foreldrene bare satt der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Av barn blir mine tantebarn invitert 6 stk: 5, 6 1/2, 8, 9, 13 1/2 og 19 år. Min samboer har ingen. De vil bli invitert til middag sammen med sine foreldre. De to eldste blir plassert sammen med de andre gjestene, mens de fire yngste blir plassert på et "barnebord" ved siden av min bror og kona. Dette er rett ved døra - om de føler trang for å gå ut i ulike ærender. Mine søsken og deres barn er i min nære familie - og også grunnen til at det kun blir disse barna som blir invitert i bryllupet. Ellers er alle gjestene over 20 år. En tid etter middagen har mine søsken gitt uttrykk for at barna skal hjem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Av barn blir mine tantebarn invitert 6 stk: 5, 6 1/2, 8, 9, 13 1/2 og 19 år. Min samboer har ingen. De vil bli invitert til middag sammen med sine foreldre. De to eldste blir plassert sammen med de andre gjestene, mens de fire yngste blir plassert på et "barnebord" ved siden av min bror og kona. Dette er rett ved døra - om de føler trang for å gå ut i ulike ærender. Mine søsken og deres barn er i min nære familie - og også grunnen til at det kun blir disse barna som blir invitert i bryllupet. Ellers er alle gjestene over 20 år. En tid etter middagen har mine søsken gitt utrykk for at barna ( de 4 yngste ) skal hjem.

Skrevet

Når jeg skal gifte meg neste år kommer jeg ikke til og be barn. Nå skal vi gifte oss i utlandet, så vi kommer bare til å ha en fest når vi kommer hjem.

Det er bare svigerbror som har barn og hun vil være 3 1/2 år da, og jeg kan ikke se at hun har noe glede å være med der. Vi kommer mest sannsynlig til å feire dagen på en restaurant og da har ikke hun noe der å gjøre som jeg kan se.

Hvordan foreldrene reagerer på dette er en annen sak, eller om de har en barnevakt som kan passe henne, fordi per dags dato er det kun svigerforeldrene mine som har passet henne. (iallefall over flere timer), men men dette er tross alt 1 1/2 år til så forhåpentligvis har de flere barnevakter da.

De hadde heller ikke barn i bryllupet sitt, jeg som da var 19 var den yngste i middagen, og under kaffen så var den yngste 14 år. Forloveden til bruden hadde et barn på ca 6 mnd men hun reiste hjem for å amme den.

så man trenger absulut ikke å ha med ammebarn heller i bryllup. Jeg har på følelsen at dersom man har med en liten baby vil denne få mer oppmerskomhet av gjestene enn bruden og det blir vel litt feil :-?

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har på følelsen at dersom man har med en liten baby vil denne få mer oppmerskomhet av gjestene enn bruden og det blir vel litt feil :-?

:o Det må da vere det teitaste argumentet eg har hørt nokon gong!

Skrevet

Vet om mange som mener dette, deriblant nybakte foreldre selv ( og derfor har de skaffet barnevakt).

Ingen tvil om at dersom slekten møtes og en ny liten baby er kommet til verden, så vil denne få mye oppmerksomhet, dikkes med, sendes rundt osv.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg har på følelsen at dersom man har med en liten baby vil denne få mer oppmerskomhet av gjestene enn bruden og det blir vel litt feil :-?

Snakk om å skrike etter oppmerksomhet. :ler:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vet om mange som mener dette, deriblant nybakte foreldre selv ( og derfor har de skaffet barnevakt).

Ingen tvil om at dersom slekten møtes og en ny liten baby er kommet til verden, så vil denne få mye oppmerksomhet, dikkes med, sendes rundt osv.

Og hva er problemet? :roll:

Skrevet

Og hva er problemet?  :roll:

JEG har ikke sagt det er et problem, har bare sagt at jeg kjenner mange som tenker slik. Babyen blir lett hovepersonen på en dag som er brudeparets.

Og som sagt så er det ikke bare kommende bruder jeg vet tenker slik, også mange foreldre.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jaja, jeg forstår ikke hvorfor det liksom skal bli en konkurranse, om mest oppmerksomhet fra gjestene. Men meg om det :wink:

Skrevet

Jeg vet ikke om det er så teit. Jeg har vært i bryllup der det har vært så mye ungeskrål at jeg ikke hørte at brudeparet sa ja. Du kan trygt si at barna fikk mer oppmerksomhet enn brudeparet. Det var skikkelig trist for de som hadde sin store dag.

Skrevet
Jeg vet ikke om det er så teit. Jeg har vært i bryllup der det har vært så mye ungeskrål at jeg ikke hørte at brudeparet sa ja. Du kan trygt si at barna fikk mer oppmerksomhet enn brudeparet. Det var skikkelig trist for de som hadde sin store dag.

Jeg opplevde det samme i en vielse... Folk bør da i det minste ha vett til å gå ut av kirken en tur med unger som skriker! Jeg skjønner ikke at dette med unger i bryllup er så ømtålig tema i det hele tatt. Regner med at dere som mener at barn skal være med, legger opp festen deretter, at det da blir mer en familiefest - vel og bra det! Men jeg synes definitivt at et brudepar selv må få bestemme om man vil ha barn blant gjestene - det betyr heller ikke at man generelt misliker barn for det. Og det er ikke synd på barn som ikke får være med i bryllup, etter min mening.

Skrevet

PS: Og det er ikke ungene sin feil om de skaper uro i et bryllup og dermed irritasjon. Det er foreldrene deres sin skyld som ikke har vett til å ta hensyn og heller la være å ta med barn...

Gjest Pjusk
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er noe å diskutere så veldig? Det er vel opp til hvert brudepar hvordan de vil gjøre det?

Jeg ville aldri reagert på å bli invitert uten barn til et bryllup - det skulle faktisk mye til at jeg tok med meg barna mine i bryllup.

Og hadde jeg selv invitert til bryllup hadde jeg heller at de med ammende barn skulle komme med barn enn at de voksne skulle være hjemme. Jeg har en tiltro til venner og familie om at de hadde gått ut hvis gråt eller likn. tok helt overhånd. Større barn hadde jeg kanskje invitert til første del av festen - men kun hvis det hadde vært tilrettelagt for det.

Skrevet
Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er noe å diskutere så veldig? Det er vel opp til hvert brudepar hvordan de vil gjøre det?

Jeg ville aldri reagert på å bli invitert uten barn til et bryllup - det skulle faktisk mye til at jeg tok med meg barna mine i bryllup.

Selv hvis bryllupet var 60 mil unna og du kom til å bli borte hele helgen?

Vi er i den situasjonen nemlig og lurer på hvordan folk tar det hvis ikke barna blir invitert med. Ammebarn er med, men det er bare snakk om ett barn.

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg kan jo ikke svare for andre, men jeg tror at hvis bryllupet hadde vært 60 mil unna hadde det vært enda større grunn for meg å ha barna hos barnevakt hjemme isteden. Jeg ville ellers synes at det ble en unødvendig stressete helg for barna.

Jeg synes dessuten det er deilig å dra på "voksenselskap" uten barna.

Men nå er jo jeg så heldig å ha mulighet for barnevakt hos besteforeldre og søsken. Har man ikke det er kanskje situasjonen litt anderledes.

Da søsteren min giftet seg, ønsket hun at barn skulle være tilstede. De hadde stort utebryllup der barna fikk eget telt med tilpasset mat (pølser :wink: ) og barna løp rundt i hagen og hadde det kjempefint. Stort sett alle barna ble hentet av barnevakter ved 18 00 - 20.00 tiden og den løsningen syntes jeg var flott. De som kom langveisfra hadde ikke med små barn, kun tenåringer.

Dette er eneste gangen jeg har hatt med barn i bryllup og det ble en veldig koselig ramme rundt alt sammen. Ellers foretrekker jeg å sitte under laaaange bryllupsmiddager, taler o.l. uten å bekymre meg for at barna mine skal bråke, og lar de derfor gladelig bli hjemme.

Skrevet

I vårt bryllup regner jeg med at det blir en del barn. Vi kommer ihvertfall til å ha våre tre brudepiker på 3, 7 og 8 år. I tillegg har jeg mange søskenbarn som jeg har god kontakt med og som det vil være unaturlig for meg å ikke invitere. Hvis alle kommer blir vi i tillegg til de nevnt over, 8 barn på 15, 15, 12, 11, 9 , 7, 6, 5x2 og 2. De eldste av disse greier seg utmerket godt selv, og mange av små er også drevne i selskapslivet og trives faktisk veldig godt med god mat og litt attåt. Vi inviterer kun barn som er en del av familien da få av våre venner har barn og de som har det kjenner vi ikke barna til like godt.

Så snart vi har fått tilbakemeldinger på hvor mange av disse barna som faktisk kommer (kan godt tenke meg at noen av foreldrene gjerne vil ha barnefri) så vil vi nok prøve å lage et opplegg som passer barna. Tilpasset mat, tilgang til leker og kanskje en DVD vil kanskje gjøre kvelden hyggeligere for både store og små. Vi tenker også tanken om å skaffe en barnevakt som kan ta hånd om de små etterhvert som kvelden blir til natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...