Gå til innhold

Kjærestnen min skal starte firma, og jeg gjør alt "bakarbeidet"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min skal starte firma og jeg har gjort ALT forarbeidet. Altså alt skriftlig, alt med advokat, alt med økonomi, alt med hjemmeside, modeller, kontaktformula, konto osv.

Han framover skal ta imot kunder (bedrifter) og coache de, på en måte. Så det er jo mye jobb, en 24/7; da bedriftene skal til enhver tid kunne kontakte han pluss at han skal stå for salgsplaner for hver enkelt bedrift, analysere ukentlig, konferanse osv.

Så jobben framover krever jo mye av han, men det verste er jo gjort; planleggingen og det praktiske.

Kan jeg kreve at jeg skal ha en viss prosentandel av hans framtidige inkomst?  Jeg hadde på en måte regnet med det, men så sa han plutselig at han skulle være flink i framtiden, og spare hver enste krone han fikk fra dette firmaet i framtiden.

Anonymkode: 684ec...59c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så da mener han i grunn at du ikke skal ha noe for jobben du har gjort for han?

Anonymkode: a9cca...808

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis skal du ikke ha det. Du tok på deg arbeidet uten å stille betingelser, nytter ikke å komme med krav i etterkant. Så gratulerer med nange timer gratis jobb.

Anonymkode: b9657...c4c

• Liker 14
Skrevet

Slutt å jobb gratis. Skriv under på arbeidskontrakt neste gang. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da mener han i grunn at du ikke skal ha noe for jobben du har gjort for han?

Nei. Virker som han synes det bare var noe jeg hadde lyst til å gjøre for han.. Og hadde jo det, jeg vil jo at han skal lyktes i å starte firma. Jeg har også prøvd det engang før, så har litt erfaring. Han har bare ikke lettet en finger, mens jeg har sitti dag inn og dag ut og jobbet. Bedt han om å rette litt opp i noen dokumenter jeg har skrevet, men til det sier han bare "jeg tar det senere". Og det er forsovet helt greit, det er jo hans ansvar/firma uansett.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis skal du ikke ha det. Du tok på deg arbeidet uten å stille betingelser, nytter ikke å komme med krav i etterkant. Så gratulerer med nange timer gratis jobb.

Anonymkode: b9657...c4c

31 minutter siden, Klink skrev:

Slutt å jobb gratis. Skriv under på arbeidskontrakt neste gang. 

Skjønner dette i andre sammenhenger, men i et forhold? Juridisk sett har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, nettopp på grunn av manglende skriftlig. Så jeg har vel ikke rett på noen penger, nei. Men moralsk?  Altså, det er partneren min.. Trodde virkelig at jeg skulle få et takk etter all den jobben der.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du sa noe sånn som "dette kan jo jeg hjelpe deg med" så tror jo han naturligvis at dette var noe du ville gjøre for han for å hjelpe ham å komme igang.

Om han er en ellers oppegående normal person så har han nok alle intensjoner om å gi tilbake når firmaet kommer av bakken, loven om gjengjendelse står jo veldig sterkt i alle mennesker bortsett fra psykopater.

Om du ikke har et eget firma som kan fakturere for tjenestene må vel han ansette deg, og det er jo ikke bare bare å ansette noen sånn uten videre, mye som må på plass da også.

Anonymkode: fbbbf...b07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Virker som han synes det bare var noe jeg hadde lyst til å gjøre for han.. Og hadde jo det, jeg vil jo at han skal lyktes i å starte firma. Jeg har også prøvd det engang før, så har litt erfaring. Han har bare ikke lettet en finger, mens jeg har sitti dag inn og dag ut og jobbet. Bedt han om å rette litt opp i noen dokumenter jeg har skrevet, men til det sier han bare "jeg tar det senere". Og det er forsovet helt greit, det er jo hans ansvar/firma uansett.

Skjønner dette i andre sammenhenger, men i et forhold? Juridisk sett har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, nettopp på grunn av manglende skriftlig. Så jeg har vel ikke rett på noen penger, nei. Men moralsk?  Altså, det er partneren min.. Trodde virkelig at jeg skulle få et takk etter all den jobben der.

Hvis han nå ikke vil gi deg lønn så gir han den ikke. Moralsk selvfølgelig, men hvis han sier nei har du ingenting du skulle ha sagt juridisk. Og da er du like langt. Moral eller ikke moral. 

Du drar vel også nytte av lønna hans om dere er samboere? 

Anonymkode: 00550...adf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener forresten at du selvfølgelig burde få lønn. Da er neste steg og ymte frampå dette hos samboeren din. 

Anonymkode: 00550...adf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må da stille krav FØR du gjør jobben. Det nytter lite om du krever noe i ettertid og han sier nei... Tror du han er villig til å gi deg noe for de timene du har lagt ned nå?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde virkelig at jeg skulle få et takk etter all den jobben der.

Tro får du gjøre i kirka, du trenger noe skriftlig. Det kalles en kontrakt. Gjør det nå.

Anonymkode: db899...497

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min skal starte firma og jeg har gjort ALT forarbeidet. Altså alt skriftlig, alt med advokat, alt med økonomi, alt med hjemmeside, modeller, kontaktformula, konto osv.

Han framover skal ta imot kunder (bedrifter) og coache de, på en måte. Så det er jo mye jobb, en 24/7; da bedriftene skal til enhver tid kunne kontakte han pluss at han skal stå for salgsplaner for hver enkelt bedrift, analysere ukentlig, konferanse osv.

Så jobben framover krever jo mye av han, men det verste er jo gjort; planleggingen og det praktiske.

Kan jeg kreve at jeg skal ha en viss prosentandel av hans framtidige inkomst?  Jeg hadde på en måte regnet med det, men så sa han plutselig at han skulle være flink i framtiden, og spare hver enste krone han fikk fra dette firmaet i framtiden.

Vel, men da er det jo greit da, du hjelper ham ikke med noe mer når det kommer til firmaet. 

Skrevet

Jeg synes ikke at du kan kreve *prosenter av hans fremtidige inntjening*, jeg synes derimot at du kan si at du vil få noe igjen for alt det arbeidet du har gjort for ham. 

• Liker 2
Skrevet

Juridisk sett har du nok ikke noe å komme med. Men er jo logisk at du får lønn som ansatt eller konsulent. Evt at du er medeier. Da vil du jo forsåvidt få en andel av det fremtidige overskuddet. Hvis han trengte hjelp med alt dette så er det vel ganske sannsynlig at han kommer til å trenge hjelp med administrasjon/ økonomi/juss fremover også? Om enn, sikkert mindre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Han virker som en freeloader som lar deg gjøre jobben, mens han skal skumme fløten og coache ulike kunder. Hvor mye bryr han seg egentlig om firmaet når han ikke har løftet en finger og ikke får rettet noen dokumenter en gang? Altså det er jo hyggelig å kunne stille opp og hjelpe til, men et sted må jo grensen gå for hva man kan kalle utnytting? Kjenner ikke mannen, men han virker som en fyr som er verdt å vurdere fremover.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal utføre regneskapsarbeidet? Han?

Du bør kreve lønn og betaling. Det er da bare rett og rimelig.

Anonymkode: 4bfee...33c

• Liker 1
Skrevet

Du kan nok ikke komme i ettertid og kreve noe for det som allerede er gjort, men hvis det er meningen at du skal fortsette med det, bør du få på plass en skriftlig arbeidsavtale. Dersom han skal gjøre det selv framover, er det jo greit, men det vil nok være ganske krevende for ham hvis det er du som har tatt alt papirarbeidet i oppstartsfasen. Kanskje like greit, da går det kanskje opp for ham hvor mye gratis hjelp han faktisk har fått fra deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært kjærester?

Jeg synes at han har utnyttet deg. Er han utnyttende på andre områder også?

Anonymkode: adb5a...e9f

• Liker 2
Skrevet

Du har sjølvsagt ikkje krav på betaling dersom det vært oppfatta som ei "vennetjeneste ". Men du må slutte no! Når firmaet startar opp, får han enten gjere all jobben sjølv, eller betale deg. 

Ferdig forhandla;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Wow, dette høres ambisiøst ut! Kjæresten din må ha tung utdannelse og/eller mye erfaring og et omfattende nettverk for at dette skal gå rundt!

Eventuelt er han bare en lurendreier. Har du gitt ham startkapital også?

Anonymkode: fa228...8b4

• Liker 5
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jesus sier at dere må dele på pengene, du burde i hvert fall få en liten prosentandel, bare fortell ham at Jesus har sagt det, så skal det ok gå bra 😄

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt opp til deg om du vil jobbe gratis eller ikke. Jeg ville ikke gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...