Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har jobbet administrativt for et større norsk konsern i mange år. Omorganisering og fusjonering har gjort at det over lang tid har vært et umenneskelig arbeidspress. Han har den siste tiden gitt beskjed til lederen over ham at han er svært sliten og er på nippet til sykemelding. Nå for ca 14 dager siden ble det for mye, og han fikk sykemelding pluss sovemedisiner hos fastlege. Han har rett og slett møtt veggen og det er han åpen om til arbeidsplass.

Det jeg reagerer på er arbeidsgivers oppførsel oppi det hele. Han har dog en stilling der det ikke er bare bare å ta over jobben (merkelig organisering spør du meg, men..). Det har bidratt til at arbeidsgiver ringer ham i tide og utide og ber ham gjøre småoppgaver som letter overtakelsen til kolleger. Han gir beskjed om at han ønsker minst mulig henvendelser nå fordi han er syk, men de fortsetter. Hans nærmeste leder sender ham MANGE jobbrelaterte mailer og ringer ham for å be ham lete opp fem år dokumenter etc. Dette tar tid. 

I kveld er han helt utav seg, den godt voksne mannen. Hodepine og kaster opp på grunn av situasjonen.

Dette er vel ikke greit er det vel? Hvordan bør man gå frem for å få slutt på slik ukultur? Jeg var på nippet til å ringe sjefen hans i kveld  for å fortelle om hvor syk han egentlig er, men det ble jo selvfølgelig bare med tanken.

Anonymkode: edf50...fdd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke bare slutte å svare?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så burde han ikke tatt en jobb der det er arbeidspress når han ikke takler det. Jeg skjønner at status og lønn frister, men skal man tjene godt så koster det også.

Selv om man er sykemeldt nå for tiden så betyr ikke det at arbeidsgiver er helt fraværende. Det er vanlig mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i sykemeldingsperioden. Dette fordi at alle rester av ressurser skal brukes. Man er ikke 100% fritatt fra pliktene sine på jobb selv om man er sykemeldt. 

Anonymkode: 4c864...3ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en mann som aldri har hatt en egenmelding før og som knapt har gått til legen tidligere. Det er også snakk om ugunstig organisering og dårlig lederskap oppi det hele også, og flere kolleger er sykemeldte. Så arbeidspress har han taklet i en årrekke.

Det jeg trodde var at man som sykemeldt var pliktig til å være tilgjengelig for arbeidsgiver ift opptrappingsplan, diskutere mulig tilrettelegginger når han er tilbake. Er det høyst nødvendig så tar man en telefon, det jeg reagerer på er mengde mailer og telefoner. Synes det er mangel på respekt, da særlig når de vet hva han sliter med. Har man vondt i ryggen kan man vel kontaktes og gjøre alternative arbeidsoppgaver som er tilpasset, har man møtt veggen kan ikke bare arbeidsgiver tute og kjøre som Kanslje bidrar til at sykemeldingsperioden strekker seg enda lengre?

TS

• Liker 7
Skrevet

Oi for en slitsom sjef.. vet ikke hvilke rettigheter din mann har her, men vil si det er respektløst og dårlig gjort av sjefen å holde på slik!

Sender dere en styrkeklem:hug:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en mann som aldri har hatt en egenmelding før og som knapt har gått til legen tidligere. Det er også snakk om ugunstig organisering og dårlig lederskap oppi det hele også, og flere kolleger er sykemeldte. Så arbeidspress har han taklet i en årrekke.

Det jeg trodde var at man som sykemeldt var pliktig til å være tilgjengelig for arbeidsgiver ift opptrappingsplan, diskutere mulig tilrettelegginger når han er tilbake. Er det høyst nødvendig så tar man en telefon, det jeg reagerer på er mengde mailer og telefoner. Synes det er mangel på respekt, da særlig når de vet hva han sliter med. Har man vondt i ryggen kan man vel kontaktes og gjøre alternative arbeidsoppgaver som er tilpasset, har man møtt veggen kan ikke bare arbeidsgiver tute og kjøre som Kanslje bidrar til at sykemeldingsperioden strekker seg enda lengre?

TS

Du må bare nekte ham å svare når de ringer eller sjekke mailen. 

Anonymkode: 52acd...23b

AnonymBruker
Skrevet

Han jobber kanskje i Statoil... 😩 

Anonymkode: 88885...2b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere kan bruke oppfølgingen av sykmeldte til deres fordel. Be om dialogmøte snarest. Ta med fastlege på dialogmøtet, og få det helt klart fram at han trenger ro og hvile.

Anonymkode: e2255...2eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har muligens hatt lik type stilling. Veldig selvstendig stilling, sjefen ante lite om hva jeg gjorde, inntill jeg traff veggen selv og ble sykemeldt. Jeg var beinhard til sjefen om at jeg er sykemeldt, hundre prosent... Jeg svarte gjerne på spørsmål fra kolleger og vikarer, men jeg svarte aldri før kl 11, og jeg svarte på epost når jeg følte for det... Selv i selvstendig stilig så kan man sette begrensninger. 

Anonymkode: dea92...a77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere kan bruke oppfølgingen av sykmeldte til deres fordel. Be om dialogmøte snarest. Ta med fastlege på dialogmøtet, og få det helt klart fram at han trenger ro og hvile.

Ja, det hadde jo vært det beste. Men tviler på at verken Nav eller fastlege bruker ressurser på et dialogmøte når det er snakk om en sykemeldingsperiode på 14 dager. Han har planer om å starte på jobb neste uke da, kjenner jeg er skeptisk.Mannen er egentlig et skikkelig arbeidsjern men jeg kjenner ikke han igjen slik det er nå. Jeg er bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

Får han henta seg inn på 14 dager da, sånn som situasjonen er? Høres ikke særlig sannsynlig ut, altså. Han burde gå til legen igjen og beskrive hvordan det går for tida, både om sin egen form og arbeidsgivers mas. Vil tro sykemeldingen blir forlenga, og at mannen din får streng beskjed om å logge av og la jobben ligge. Ønsker mannen din god bedring! (Kanskje en ide å snakke med tillitsvalgt også?)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes ikke bra ut :( 

god bedring til mannen din,og du, -  skru av mobilen hans!

Anonymkode: 527ca...11d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber kanskje i Statoil... 😩 

Anonymkode: 88885...2b4

Equinor du mener? 

Anonymkode: 52acd...23b

• Liker 2
Skrevet

Han må få gjort noe med jobbsituasjonen sin, ellers går han på veggen igjen og igjen. Enten bytte jobb eller få delegert noen av sine arbeidsoppgaver til noen andre.

AnonymBruker
Skrevet

Min mann møtte veggen, etter et sinnsykt arbeidspress. Høyt blodtrykk, kaster opp, sterk angst. Han har nå vært sykemeldt i 10 mnd. 2 uker er ingenting. 

Anonymkode: 6bf1e...c4b

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har jobbet administrativt for et større norsk konsern i mange år. Omorganisering og fusjonering har gjort at det over lang tid har vært et umenneskelig arbeidspress. Han har den siste tiden gitt beskjed til lederen over ham at han er svært sliten og er på nippet til sykemelding. Nå for ca 14 dager siden ble det for mye, og han fikk sykemelding pluss sovemedisiner hos fastlege. Han har rett og slett møtt veggen og det er han åpen om til arbeidsplass.

Det jeg reagerer på er arbeidsgivers oppførsel oppi det hele. Han har dog en stilling der det ikke er bare bare å ta over jobben (merkelig organisering spør du meg, men..). Det har bidratt til at arbeidsgiver ringer ham i tide og utide og ber ham gjøre småoppgaver som letter overtakelsen til kolleger. Han gir beskjed om at han ønsker minst mulig henvendelser nå fordi han er syk, men de fortsetter. Hans nærmeste leder sender ham MANGE jobbrelaterte mailer og ringer ham for å be ham lete opp fem år dokumenter etc. Dette tar tid. 

I kveld er han helt utav seg, den godt voksne mannen. Hodepine og kaster opp på grunn av situasjonen.

Dette er vel ikke greit er det vel? Hvordan bør man gå frem for å få slutt på slik ukultur? Jeg var på nippet til å ringe sjefen hans i kveld  for å fortelle om hvor syk han egentlig er, men det ble jo selvfølgelig bare med tanken.

Han er bare nødt til å være beinhard. Han er sykmeldt. Risikoen er at mannen din kommer til å bli verre og verre selv om han er sykmeldt fordi at han opplever presset fortsatt fra arbeidsgiveren sin. 

Hvis det er vanskelig for han og at han får dårlig samvittighet hver gang det ringer eller kommer en e-post så må du få endret passordet på e-posten hans (i samråd med han) til noe han ikke vet hva er og ta med deg mobilen hans på jobb så han ikke svarer på den. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...