Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flaks: at det ikke ligger noen mening i det i det hele tatt. At det bare er ren skjær flaks at du får en jobb, får en karriere eller holder deg frisk.

Styrer selv: At vi selv handler mot hva vi vil og må ta ansvar for hvordan vi takler det når ting ikke går som vi vil. Sorg og skuffelse er jo naturlige reaskjoner, men noen mener at en kan være lykkelig hele tiden dersom man bare kontrollerer følelsene. 

Skjebne: At veier ligger åpne for  deg mens andre er stengt. Du blir på en måtet ledet på veien. Du må kanskje flytte for jobben, og der treffer du kanskje den som blir kjæresten din, eller du kommer over andre ting som leder deg videre til ting i livet. Du velger vei selv, men bare noen ligger åpne for deg.

Karma: Du får det du fortjener. Oppfører du deg stygt, så får du ikke så mye positivt i livet. mens den som oppfører seg godt, får gode ting i livet. 

Jeg spør fordi jeg vet på en måte inni meg hva jeg skal i livet, og har visst det lenge. Veien har også vært åpne, men blir litt hindret pga problemet som har forfulgt meg hele livet. Jeg mister da enkelte muligheter og blir litt bitter. Så går jeg videre, men det åpner seg veier som jeg ikke er så fornøyd med. 
Så blir jeg egentlig usikker på om skjebnen forandrer planer, og at kanskje skal jeg bare tilbake til det jeg alltid har syntes var kjedelig og meningsløst likevel.

Anonymkode: fa104...362

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du er en helt ubetydelig vandrende kompostdynge som snart aldri vil eksistere. Om ikke lenge vil alt spor av deg også være borte og det er som det du nå kaller et liv, vil ha vært like ubetydelig som et gress. 

Finnes ingen karma, trollmenner, meninger og alt det du kan finne opp i hodet ditt for å gi ting mening. 

Tiden og universet har ingen start og ingen slutt. Det er langt mer dramatisk at en meteoritt treffer en annen milliarder av lysår forbi det vi kan se. Enn alt mulig du greier å foreta deg det mikrosekundet du lever før du blir fordøyd av maggot, bakterier og sopp.

Anonymkode: b8994...e85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon av alt det der.

Jeg tror også at vi på en måte får det vi er åpne for å få. Om man ikke ser noe annet enn negative ting, vil man bare se de negative mulighetene og ikke de positive. Er man åpen for mere positivt, ser man flere muligheter og det virker som man har flere muligheter også, rett og slett fordi man er åpen for dem. Noe med at begrensende tenkning og negativitet gjør at vi ikke ser klart, og derfor ikke kan handle på best mulig måte.

Anonymkode: 209d0...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jo på Gud, og tror ikke på karma sånn som karma er i hinduismen. Jeg tror dog at jeg får hjelp av Gud til de tingene som er viktige, og det har jeg opplevd flere ganger i forhold til utdanning og jobb at ting har gang på gang på gang gått i oppfyllelse slik jeg ønsket selv om det har vært bare helt totalt usannsynlig og i flere tilfeller nært umulig. Jeg tror jeg får de tingene i mitt liv fordi jeg er god mot andre og gjør gode gjerninger, og man høster som man sår. Dette er nok noe særdeles mange i verden tror på enten de da kaller det for karma, at man får tilbake den energien fra universet som man gir eller om man tror på Gud som i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 552a7...07e

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er en helt ubetydelig vandrende kompostdynge som snart aldri vil eksistere. Om ikke lenge vil alt spor av deg også være borte og det er som det du nå kaller et liv, vil ha vært like ubetydelig som et gress. 

Finnes ingen karma, trollmenner, meninger og alt det du kan finne opp i hodet ditt for å gi ting mening. 

Tiden og universet har ingen start og ingen slutt. Det er langt mer dramatisk at en meteoritt treffer en annen milliarder av lysår forbi det vi kan se. Enn alt mulig du greier å foreta deg det mikrosekundet du lever før du blir fordøyd av maggot, bakterier og sopp.

Anonymkode: b8994...e85

Du er nok den morsomme på festen, antar jeg

Anonymkode: 68057...e98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jo på Gud, og tror ikke på karma sånn som karma er i hinduismen. Jeg tror dog at jeg får hjelp av Gud til de tingene som er viktige, og det har jeg opplevd flere ganger i forhold til utdanning og jobb at ting har gang på gang på gang gått i oppfyllelse slik jeg ønsket selv om det har vært bare helt totalt usannsynlig og i flere tilfeller nært umulig. Jeg tror jeg får de tingene i mitt liv fordi jeg er god mot andre og gjør gode gjerninger, og man høster som man sår.

Anonymkode: 552a7...07e

Det der er en temmelig uspiselig holdning. 

Jeg tror vi velger mye selv, men kun innenfor de rammene tilfeldighetene (kall det gjerne flaks og uflaks) tildeler oss. Men det du ikke nevnte i hovedinnlegget ditt er det med at vi styres av omgivelsene. Vi er ikke egentlig herrer over eget liv mer enn folk rundt oss er herrer over livet vårt. Vi kan gjøre alt riktig i livet, men det hjelper ikke en dritt hvis vi møter på feil folk. 

Anonymkode: baca4...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er en temmelig uspiselig holdning. 

Jeg tror vi velger mye selv, men kun innenfor de rammene tilfeldighetene (kall det gjerne flaks og uflaks) tildeler oss. Men det du ikke nevnte i hovedinnlegget ditt er det med at vi styres av omgivelsene. Vi er ikke egentlig herrer over eget liv mer enn folk rundt oss er herrer over livet vårt. Vi kan gjøre alt riktig i livet, men det hjelper ikke en dritt hvis vi møter på feil folk. 

Men så har vi de som mener at en ikke kan legge skylden på andre. Folk som er bitre på mobberne langt ut i voksenlivet for eksempel. 
Og jeg tror det er litt umulig å møte feil folk hele tiden. Det er liksom bare en unnskyldning synes jeg "jeg har jo bare møtt på feil folk i livet jeg" . Men jeg tror jeg skjønner hva du mener.. det finnes jo ufyselige mennesker der ute også. 

Skrevet

Karma tror jeg ikke på, selv om det kan hende at man får straff eller belønning i en annen dimensjon, dersom det finnes, da.

Skjebne tror jeg heller ikke helt på, men det er klart at tilfeldigheter spiller inn, og har står innvirkning på våre livsløp. Det er for eksempel ganske tilfeldig hvem som slår igjennom i Hollywood, eller hvilke musikere som når opp og frem. De er ikke nødvendigvis mer talentfulle enn et ukjent kjellerband som aldri fikk noe særlig oppmerksomhet.

Flaks, derimot, ser jeg på som reelt, men det betyr ikke at den behøver å være rettferdig fordelt. Jeg tror heller ikke at det ligger noen «magisk» kraft bak det. Flaks utspiller seg som regel i at ting som er utenfor din kontroll likevel går din vei. Hvis man snubler ned fra et hustak, men heldigvis lander i myk søppel som noen tilfeldigvis hadde levnet på fortauet, så hadde man flaks. Selv om man ikke tror på flaks som et fenomen, må man nesten erkjenne at det er flaks, snarere enn dyktighet, når man vinner i et pengespill. For eksempel da Amalie kjøpte flakslodd fordi hun mistet bussen: Amalie rakk ikke bussen - nå er hun millionær.

AnonymBruker
Skrevet

Men så har vi de som mener at en ikke kan legge skylden på andre. Folk som er bitre på mobberne langt ut i voksenlivet for eksempel. 
Og jeg tror det er litt umulig å møte feil folk hele tiden. Det er liksom bare en unnskyldning synes jeg "jeg har jo bare møtt på feil folk i livet jeg" . Men jeg tror jeg skjønner hva du mener.. det finnes jo ufyselige mennesker der ute også. 

Selvfølgelig kan man legge skylda for mobbinga på mobberne akkurat som man kan legge skylda for en voldtekt på voldtektsmannen og skylda for at man er lam fra livet og ned på fyllekjørere som kjørte på en. Sånne ting kan få små eller store kortvarige eller langvarige virkninger på livet ens og etterlate en bitter eller ikke, men faktum er at det uansett er noen andres skyld at disse tingene skjedde og at uansett hvor hardt man jobber skal det godt gjøres å totalt unngå alle ringvirkninger slike ting har på livet ens. 

Selvfølgelig går det an å møte dårlige mennesker igjen og igjen. Hvorfor skulle det ikke det? Det finnes ikke noe kvotesystem som fordeler dårlige mennesker jevnt utover slik at alle treffer en, men ingen treffer mange. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror på en kombinasjon ja,og så må man jo være to å løse ekteskap problemer, og ellers handler det jo mye om hvilke valg man tar..

Anonymkode: 262cd...fea

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man legge skylda for mobbinga på mobberne akkurat som man kan legge skylda for en voldtekt på voldtektsmannen og skylda for at man er lam fra livet og ned på fyllekjørere som kjørte på en. Sånne ting kan få små eller store kortvarige eller langvarige virkninger på livet ens og etterlate en bitter eller ikke, men faktum er at det uansett er noen andres skyld at disse tingene skjedde og at uansett hvor hardt man jobber skal det godt gjøres å totalt unngå alle ringvirkninger slike ting har på livet ens. 

Selvfølgelig går det an å møte dårlige mennesker igjen og igjen. Hvorfor skulle det ikke det? Det finnes ikke noe kvotesystem som fordeler dårlige mennesker jevnt utover slik at alle treffer en, men ingen treffer mange. 

Jeg skal innrømme at jeg har lagt skyld på folk jeg også. Jeg kan jo ramse opp ting jeg har vært og fremdeles jobber for å ikke være bitter for, men jeg føler at en gang må man jo bryte hvis man skal komme seg videre. Og det har jeg gjort, men det kan innhente meg og jeg har kanskje grunn til å være sint på enkelte.

Hadde ikke noen gode år på grunnskolen for å si det slik, men jeg er ikke bitter på mobberne. Dette er glemt for dem og dessuten tror jeg at når man blir mobbet så tror man at alle er mobbere og ute etter og ta en. Jeg kunne vært bitter på lærerne fordi de aldri så meg ordentlig, og tilrettela for mer mobbing uten at de visste det. Men vi er alle mennesker og ting kan være vanskelig å oppdage.

Moren min smittet mye av angsten over på meg. Hun er en slik person som er livredd for å stikke seg ut og liker ikke å prøve nye ting. Gjør det vanlige trygge. Hun ble sammen med en mann flere år etter det ble slutt med min biologiske far , som tok kontrollen over alt i familien. Dette har jeg kanskje vært litt bitter for. Men hun har stilt opp også , så skal jeg være bitter eller takknemlig? 
Jeg vet at hun kan være en del av årsaken til at jeg ikke har hatt lett for å bli kjent med mennesker så lett. Det man lærer som barn sitter dypest og blir fort en del av deg. Tror også det kan være personligheten man er født med, for mitt søsken er helt annerledes og blir ikke påvirket av henne. Jeg er likevel redd for hvor mye som er arvelig, og lurer på om jeg også bare vil finne "feil" menn fordi hun gjorde det. I tillegg så opplevde jeg aldri seksuelle misbruk og fysisk vold, så det er jo folk som har større grunn til å være bitre enn meg. 

Men igjen, hvor lenge skal man egentlig godta at fortiden bestemmer? Jeg vil ikke det, for tiden kommer ikke tilbake. Men fortiden kan innhente likevel merker jeg. Jeg blir liksom ikke kvitt en del av meg selv som jeg vil ha bort. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er umulig ? For meg er det en realitet, møter ofte på dårlige mennesker og vet ikke om jeg har ekte eller gode relasjoner, gjør så godt jeg kan, har også behov for menneskelig kontakt, men blir ofte tråkket på og såret. Ingen vil ha meg, bare bruke meg på forskjellige måter. Ikke engang gode folk vil være venn eller kjæreste med meg. Jeg kommer til å dø barnløs og uelsket, ikke et verdig og lykkelig liv spør du meg. Også det med jobb og utdanning, høye krav der også og alt ligger ikke i ens hender. Uten jobb, venner og familie har man ingenting, og mye av det råder man dessverre ikke over.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flaks: at det ikke ligger noen mening i det i det hele tatt. At det bare er ren skjær flaks at du får en jobb, får en karriere eller holder deg frisk.

Styrer selv: At vi selv handler mot hva vi vil og må ta ansvar for hvordan vi takler det når ting ikke går som vi vil. Sorg og skuffelse er jo naturlige reaskjoner, men noen mener at en kan være lykkelig hele tiden dersom man bare kontrollerer følelsene. 

Skjebne: At veier ligger åpne for  deg mens andre er stengt. Du blir på en måtet ledet på veien. Du må kanskje flytte for jobben, og der treffer du kanskje den som blir kjæresten din, eller du kommer over andre ting som leder deg videre til ting i livet. Du velger vei selv, men bare noen ligger åpne for deg.

Karma: Du får det du fortjener. Oppfører du deg stygt, så får du ikke så mye positivt i livet. mens den som oppfører seg godt, får gode ting i livet. 

Jeg spør fordi jeg vet på en måte inni meg hva jeg skal i livet, og har visst det lenge. Veien har også vært åpne, men blir litt hindret pga problemet som har forfulgt meg hele livet. Jeg mister da enkelte muligheter og blir litt bitter. Så går jeg videre, men det åpner seg veier som jeg ikke er så fornøyd med. 
Så blir jeg egentlig usikker på om skjebnen forandrer planer, og at kanskje skal jeg bare tilbake til det jeg alltid har syntes var kjedelig og meningsløst likevel.

Flaks: Ja. Men ikke at du fikk jobben, det er dyktighet, du gjorde et godt jobbintervju osv. Frisk kan man styre noe selv kosthold, trening, livstil. Men, ja livet er tilfeldigheter og flaks. 

Styrer selv: Jepp mye styrer vi selv. 

Skjebne: nope, naj, not so much. 

Karma: nei. Men et negativt tankemønster og stygge handlinger vil det nødvendigvis ikke komme noe godt ut av. 

Anonymkode: eda1e...be6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...