Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I starten så sa hun at det kun skulle skje en gang fordi hun var flau over sin egen hage. Men nå i det siste har det blitt mer ofte. Hun har ofte mange på besøk og de er ute. Hagen hennes er liten og jeg sa at det gikk greit at hun kunne få bruke min også når det var mange hos henne fordi jeg bruker ikke hagen ofte. 

Men nå er det egentlig blitt ganske ekstremt fordi gjestene hennes respekterer ikke hagen min. Gresset er nedtrampet noen plasser og noen av rosene mine er brukket. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal konfrontere henne fordi er litt rart å komme så sent med en kommentar nå tenker jeg. Jeg har synd i henne også egentlig fordi hun har ikke stort. Det minste jeg kan gjøre er å dele hagen min? Men er det frekt og spørre henne om hun kan be gjestene sine om å ha litt respekt?

Anonymkode: 826a6...598

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det frekt og spørre henne om hun kan be gjestene sine om å ha litt respekt?

Kødder du? Det er jo din hage. Du kan si til henne at hun ikke får lov til å bruke hagen din lenger, fordi den blir ødelagt. 

Anonymkode: 00782...7ed

• Liker 26
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Frekt å si i fra?? Nei vet du hva, be de pelle seg vekk fra hagen din. Makan til frekkhet.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Så frekt! Du får rett og slett snakke med henne, det finnes ingen annen utvei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart du må gi beskjed! Du gav henne lillefingeren, men nå har hun tatt hele hånda + det blir slitasje

Har du vurdert å sette opp gjerde eller busker eller noe?

Anonymkode: 440e7...ef8

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? Det er jo din hage. Du kan si til henne at hun ikke får lov til å bruke hagen din lenger, fordi den blir ødelagt. 

Anonymkode: 00782...7ed

Enkelt og greit. Si dette!☝️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp vanningsanlegg som skrur seg på på uante tidspunkter. Problem solved. 

Anonymkode: 9017e...6b1

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke frekt å si fra. Det er jo hun som er frekk. Hun har tatt seg altfor godt til rette.

Skrevet

Du må informere henne om at diverse i hagen din er preget av at det har vært gjester der. Kom med eksempler. Si da at du derfor dessverre ikke er villig til å dele hagen din mer. Dersom du likevel ønsker å la henne få bruke den, så informer om konsekvens dersom hun/gjester ikke ta hensyn til å bevare hagen din. Be om å bli spurt i forkant hver gang hun ønsker å benytte seg av hagen. Da kan du også si nei til å ha større mengder gjester der. Du har også lov å be om tjenester tilbake dersom hun benytter seg av hagen din og du tillater det. F.eks. bidra å hjelpe med plenklipp, kjøpe og plante ned nye blomster dersom de forrige er ødelagt pga hennes selskaper e.l. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virker god TS, hvis du vil dele det du har med de som har mindre så gjør du det! Men det er lov å si at du vil spørres før hun bruker den, og at gjestene hennes må passe bedre på. :)

Anonymkode: 863c5...bb2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Nå har vi prøvd ut en stund at du låner hagen min. Dessverre viser det seg at hagen ikke forblir slik som jeg vil ha den når vennene dine bruker den. Derfor ønsker jeg heretter å ha hagen min i fred."

Anonymkode: b110a...e96

• Liker 14
Skrevet

Hun burde be om unnskyldning. Det er så klart ikke frekt å si ifra. Er jo hun som er frekk her! Du er snill som låner henne hagen og da må hun sørge for at ingenting blir ødelagt. Du har full rett til å nekte henne å få låne den mer. Det er hennes problem hun har liten hage. De får heller klynge seg sammen der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Rocka69 skrev:

Si ifra til henne om hun ikke stopper, så vil du anmelde henne til politiet for brudd på § 268(straffes med bøter eller fengsel i inntil to år) eller § 346(kan gi bot) i Straffeloven. Og hvis hun da ikke stopper så anmelder du henne.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-9#KAPITTEL_2-9

Du kan jo ikke true med anmeldelse for tidligere forhold du har godkjent, dumma...

Anonymkode: e660f...fa1

• Liker 3
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Nå har vi prøvd ut en stund at du låner hagen min. Dessverre viser det seg at hagen ikke forblir slik som jeg vil ha den når vennene dine bruker den. Derfor ønsker jeg heretter å ha hagen min i fred."

Anonymkode: b110a...e96

Dette. 

Skrevet (endret)

Du har gitt henne tillatelse. Gjestene belaster mer enn dere regnet med. Jeg synes ikke hun har gjort noe galt og det er ingen grunn til å være sur på henne.

Erfaring viser at dette ikke fungerer og da er det helt greit å si dette i en hyggelig og bestemt tone. Fortell at du ikke lenger ønsker at hennes gjester skal bevege seg over på din del.

Først hvis dette ikke fungerer kan du sette opp gjerde, klage, sette på vanningsanlegg o.s.v. Det er helt urimelig å gjøre noe av dette så lenge det siste hun har hørt fra deg er at det er ok.

Endret av Bag
  • Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet

I motsetning til enkelte i tråden, så tenker jeg at du først burde prøve å si fra på en skikkelig måte at det har blitt for mye av det gode nå, og at du dessverre må ta tilbake tillatelsen til å bruke hagen din.

Hjelper ikke det, så må du nok skru til, men prøv med det gode først - dere er, og skal vel fortsatt være naboer, så det er bra hvis det kan holdes en grei tone :)

Gjest Rocka69
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke true med anmeldelse for tidligere forhold du har godkjent, dumma...

Jo faktisk så kan du det! Du kan si at godkjennelsen er trukket tilbake, og hvis det fortsetter så kan du anmelde til politiet for brudd på paragrafene 268 og 346. Og hun har heller ikke godkjent at hagen skal kunne raseres, har hun det da? Mangel på lesevaner kanskje hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rocka69 skrev:

Jo faktisk så kan du det! Du kan si at godkjennelsen er trukket tilbake, og hvis det fortsetter så kan du anmelde til politiet for brudd på paragrafene 268 og 346. Og hun har heller ikke godkjent at hagen skal kunne raseres, har hun det da? Mangel på lesevaner kanskje hos deg?

Nei, du kan ikke true med anmeldelse for tidligere forhold du har godkjent, du kan dog true med anmeldelse for fremtidige forhold. Et lite tips er å ikke drive med trusler om anmeldelser til naboer, jeg ser for meg at du er en regelrett apekatt å bo ved siden av.

»Rasere». Gresset er tråkket ned og noen blomster er brukket. Det er ikke jeg som har lesevansker og det er ikke jeg som er en dramaqueen.

Man sier i fra på en ordentlig måte at man synes bruken av hagen har tatt litt overhånd, og beholder godt naboskap.

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, Rocka69 skrev:

Si ifra til henne om hun ikke stopper, så vil du anmelde henne til politiet for brudd på § 268(straffes med bøter eller fengsel i inntil to år) eller § 346(kan gi bot) i Straffeloven. Og hvis hun da ikke stopper så anmelder du henne.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-9#KAPITTEL_2-9

Var dette ment som en spøk? 👆🏼

Ut i fra HI så leser jeg at TS selv ønsker å ha et godt forhold til naboen sin og også å låne bort hagen av og til. Da sitter det nok langt inne å anmelde naboen. 

Du får si på en helt nøytral måte at rosene og plenen blir ødelagt når du går der eller gjør slik. Vær konkret. Du kan feks si «dere kan ikke gå/stå der når du har besøk i hagen» og «dere må være ekstra forsiktig med de rosene der og blomstene der, for de har jeg jobbet så lenge med og er så glad i». Og så kan du helt greit si «si i fra neste gang du lurer på om du kan bruke hagen, da!» og fortsatt opprettholde et hyggelig naboskap. Hvis jeg tolker deg rett og det er det du ønsker da! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...