Gå til innhold

Hvorfor er denne rasismen ok `?

Er du for rasisme mot nordmenn ?  

25 stemmer

1. 1. Er du for rasisme mot nordmenn ?

• Ja nordmenn fortjener det de er noen skikkelige slasker og latsabber, møkkefolk hele gjengen !!!!
      1
    • Nei, rasisme er ikke greit !
      21
    • Jeg er feminist og mer opptatt av krig og fred og sånn
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nekter ansette nordmenn fordi nordmenn er late

https://www.nrk.no/sognogfjordane/har-gitt-opp-a-tilsette-norske-ungdommar_-_-dei-vil-heller-ha-ferie-1.14073276

Ville NRK gått like med på det om en bedrift skrev "vil ikke ansette negre, da de har vist seg være late" ?

Hvorfor er rasisme plutselig OK når det er nordmenn det går ut over ?

Ser at de bare lønner 125 kroner timen det er vel ganske dårlig lønn i 2018 for en kortvarig og hard krevende jobb, om hun ikke ga slavelønn for arbeidet kanskje "nordmenn" ville gått med på det isteden for å la seg utnytte? Hvem vet

Er du enig med NRK at rasisme er greit, sålenge det rammer "sterke" grupper, som nordmenn ? Er det mer en artig godhistorie som eliten kan godte seg over, enn et problem ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 7cf44...3ac

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nordmenn er ingen rase

Anonymkode: 94e73...424

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nordmenn er ingen rase

FInnes kun 1 menneskerase. Så ja rasisme eksisterer egentlig ikke, en rase kan ikke være rasitisk mot seg selv. Så er egentlig enig med deg

Men i daglig bruk i PK medier som NRK f.eks er landsopphav regnet som ting en kan være rasitisk mot, f.eks er mange "rasitiske" mot somaliere f.eks, men somali er ingen rase. Islamkritikk er også rasisme, ifølge nrk (men dette er jo selvsagt tull).

Men, for ordens skyld, jeg er enig, og vi kan kalle det diskriminering da, dette er ulovlig diskriminering, som NRK vanligvis ville vært imot, men som fremstår som en artig godhistorie istedenfor

Tanker om det ?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nordmenn er ingen rase

Det er ikke "syrer" heller. Men tror du det ville gått upåaktet om de ikke ville ansette dem?

Det ville stått "RASISME" i krigstyper i alle landets aviser og på sosiale medier.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot all rasisme, men føler ikke dette er rasisme.

Hadde de skrevet "vil ikke ansette hvite folk fordi de bare vil ha det gøy" så hadde det vært det. Dette handler om alder fremfor rase. Aldersdiskriminering kanskje? Generalisering er det i alle fall. Synes fortsatt det er idioti. Søker man på en jobb, så vil man som regel ha den. Det er kanskje litt press på de yngre søkerene siden "alle andre" har sommerjobb, men jeg tror likevel de fleste som søker vil ha jobben. Når det er sakt så er det forferdelig mange kopete ungdommer i butikkene om sommeren og forstår litt frustrasjonen. De henger bare rundt med fjeset nedi telefonen, og er generelt lite servicevennlige (det gjeller ungdom i alle farger altså).

Anonymkode: 980eb...1dc

• Liker 1
Skrevet

Avstemningen manglet alternativet: Jeg er feminist og alle norske menn må dø! 

:mrgreen:

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FInnes kun 1 menneskerase. Så ja rasisme eksisterer egentlig ikke, en rase kan ikke være rasitisk mot seg selv. 

f.eks er mange "rasitiske" mot somaliere f.eks, men somali er ingen rase. Islamkritikk er også rasisme, ifølge nrk (men dette er jo selvsagt tull).

Rasisme er å sette andre grupper eller personer lavere enn seg selv. Å kalle det rase er vel bare en litt enkel måte å påpeke en forskjell, men rasismen kan ha grunnlag i religion, kultur, farge, etnisitet osv, så jo, rasismen eksisterer i verste velgående. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er sakt så er det forferdelig mange kopete ungdommer i butikkene om sommeren og forstår litt frustrasjonen. De henger bare rundt med fjeset nedi telefonen, og er generelt lite servicevennlige (det gjeller ungdom i alle farger altså).

Anonymkode: 980eb...1dc

Mange kan ha hatt dårlige erfaringer med somaliere også, men det betyr ikke at alle somaliere er slik de du har hatt dårlig erfaring med er. Det er derfor det er ulovlig å diskriminere f.eks somaliere. Skriver du i en stillingsanonse "somaliere trenger ikke søke" etter å ha hatt dårlig erfaring med somaliere tidligere, vil du bli få advarsel fra politiet om å fjerne det, nekter du vil du bli straffet i domstol, nekter du fortsatt havner du i fengsel.

Mennesker generaliserer basert på tidligere erfaringer, og en kan diskutere hvorvidt det burde være lov eller ikke, men dagens lov (og NRK sin tidligere holdning) er krystallklar slikt er rasisme og/eller diskriminering og strengt forbudt i Norge. Men, tviler på at denne frøkena får noe tid i fengselet som straff.... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg egentlig at vi har latt oss hjernevaske så til de grader. Jeg leste artikkelen tidligere i dag og tenkte "Ja, det tviler jeg ikke på faktisk, norske ungdommer i dag gidder ikke sånt." Tenkte ikke noe videre over det at det var rasisme eller diskriminering, men det er faktisk det! Bytt ut "norske ungdommer" med hva som helst annet og det hadde blitt ramaskrik.

Samme med dette her som media driver med:

https://resett.no/2018/06/07/folkemord-siktet-fikk-innvilget-norsk-pass-i-2014-kalt-nordmann-av-nrk/

NORDMANN siktet for folkemord i Rwanda. Nordmann liksom. Han er ikke norsk og kommer aldri til å bli norsk!

Anonymkode: 104cc...7b9

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nordmenn er ingen rase

Nja, si ikke det...😂

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg egentlig at vi har latt oss hjernevaske så til de grader. Jeg leste artikkelen tidligere i dag og tenkte "Ja, det tviler jeg ikke på faktisk, norske ungdommer i dag gidder ikke sånt." Tenkte ikke noe videre over det at det var rasisme eller diskriminering, men det er faktisk det! Bytt ut "norske ungdommer" med hva som helst annet og det hadde blitt ramaskrik.

Samme med dette her som media driver med:

https://resett.no/2018/06/07/folkemord-siktet-fikk-innvilget-norsk-pass-i-2014-kalt-nordmann-av-nrk/

NORDMANN siktet for folkemord i Rwanda. Nordmann liksom. Han er ikke norsk og kommer aldri til å bli norsk!

Det er et tilfelle av dårlig journalistikk. Tittelen hos NRK burde hatt ordlyden norsk statsborger i stedet for nordmann.

Skrevet
18 timer siden, Påkrevd skrev:

Rasisme er å sette andre grupper eller personer lavere enn seg selv. Å kalle det rase er vel bare en litt enkel måte å påpeke en forskjell, men rasismen kan ha grunnlag i religion, kultur, farge, etnisitet osv, så jo, rasismen eksisterer i verste velgående. 

Det å hierarkisk inndele grupper av mennesker etter deres verdi er mer eller mindre hva man kaller sjåvinisme. I utgangspunktet handler sjåvinisme om nasjonalitet, men ordet er ikke mer presist enn at det brukes litt videre enn som så. Rasisme er en bestemt form for sjåvinisme, hvor den hierarkiske verdi-inndelingen foregår på bakgrunn av rase. Rasisme kan sies å være rasesjåvinisme. Å sette andre grupper lavere enn sin egen på bakgrunn av religion eller kultur kan falle inn under sjåvinisme, men ikke egentlig rasisme. Man kan da tale om religionssjåvinisme eller kultursjåvinisme, men rasisme er det egentlig ikke. Etnisitet er en begrep som omfatter religion, kultur og rase, så det er mer diffust. Hudfarge er en fenotype av betydning for raseinndeling, så det faller innenfor rase. Verdivurduring etter hudfarge er dermed rasistisk.

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

FInnes kun 1 menneskerase. Så ja rasisme eksisterer egentlig ikke, en rase kan ikke være rasitisk mot seg selv. Så er egentlig enig med deg

Her blander du "rase" og "art".

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i daglig bruk i PK medier som NRK f.eks er landsopphav regnet som ting en kan være rasitisk mot, f.eks er mange "rasitiske" mot somaliere f.eks, men somali er ingen rase. Islamkritikk er også rasisme, ifølge nrk (men dette er jo selvsagt tull).

Men, for ordens skyld, jeg er enig, og vi kan kalle det diskriminering da, dette er ulovlig diskriminering, som NRK vanligvis ville vært imot, men som fremstår som en artig godhistorie istedenfor

Tanker om det ?

Det finnes kun 1 menneskeart. Arten kan igjen deles inn i raser, hvorav den mest vanlige inndelingen er kaukasoid/hvit, negroid/svart og mongoloid/gul. Selv om det nok er ganske uvanlig, kan man være rasistisk mot seg selv og egen rase.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS, du glemte dette svaralternativet i spørreundersøkelsen din:

"Jeg er et ekte mannfolk som henger på kvinneforum fordi feministene har ødelagt disse ungdommene og hele landet med den jævla innvandringen og homogreia si"

Anonymkode: cba07...32c

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å jobbe der. Kanskje jeg er lat, men 125 kr timen er latterlig lavt og det er kanskje bare utlendinger som godtar slike betingelser.

Skal forøvrig jobbe i hele sommer, men da får jeg i det minste ordentlig betalt!

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, TS, du glemte dette svaralternativet i spørreundersøkelsen din:

"Jeg er et ekte mannfolk som henger på kvinneforum fordi feministene har ødelagt disse ungdommene og hele landet med den jævla innvandringen og homogreia si"

Anonymkode: cba07...32c

Tipper du er en triggered priviligert hvit kvinne :fnise:

Anonymkode: 5120c...0e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Klossmajor skrev:

Det er et tilfelle av dårlig journalistikk. Tittelen hos NRK burde hatt ordlyden norsk statsborger i stedet for nordmann.

Ev. bare mann. Ev. Rwandisk mann, og så kunne man presisert at han hadde vært så heldig og fått norsk statsborgerskap lenger ned i artikkelen om det er veldig viktig for budskapet ellers. Noe det virker som det er siden de bruker ordet nordmann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rase betyr signifikante genetiske forskjeller mellom grupper som gir dem signifikante forskjellige egenskaper

"hvite folk er som regel X, svarte folk er som regel Y !"

Rasisme betyr forskjellsbehandling av grupper basert på ikke eksisterende signifikante forskjellige egenskaper mellom gruppene. 

"Hvite folk er som regel X, svarte folk er som regel X, men svarte folk behandles som regel som at de er Y, og det er urettferdig for det stemmer ikke!"

Du kan ikke ha begge disse begrepene i spill samtidig. Har du raser, har du ikke rasisme. Har du ikke raser, kan du ha rasisme. Du må velge ståsted.

Dere som hevder det er flere menneskeraser, dere har jo bare omdefinert hele rasebegrepet, til å bety noe slik som "insignifikante genetiske forskjeller mellom grupper, som er mye mindre enn forskjellene innad i gruppene". Det er en helt ekstrem omdefinering av begrepet rase, hvorfor dere føler behov for det vet jeg ikke, men får mine mistanker, hehe :) 

Det finnes kun 1 menneskerase, med en definisjon som gir noe som helst mening. En kan gi ord hvilken som helst definisjon men da får en spørre seg hvilket behov er det du dekker ved å omdefinere begrepet slik at det stemmer. Blir som "fri vilje" folkene som ror så inni H... for å endre betydningen av ordet, slik at det kan forsvares som prinsipp. Vel, kan vi ikke bare bruke en fornuftig logisk definisjon, og forholde oss til denne, isteden for å ro ro til fiskeskjær?

/rant

Skrevet
15 timer siden, Klossmajor skrev:

Det å hierarkisk inndele grupper av mennesker etter deres verdi er mer eller mindre hva man kaller sjåvinisme. I utgangspunktet handler sjåvinisme om nasjonalitet, men ordet er ikke mer presist enn at det brukes litt videre enn som så. Rasisme er en bestemt form for sjåvinisme, hvor den hierarkiske verdi-inndelingen foregår på bakgrunn av rase. Rasisme kan sies å være rasesjåvinisme. Å sette andre grupper lavere enn sin egen på bakgrunn av religion eller kultur kan falle inn under sjåvinisme, men ikke egentlig rasisme. Man kan da tale om religionssjåvinisme eller kultursjåvinisme, men rasisme er det egentlig ikke. Etnisitet er en begrep som omfatter religion, kultur og rase, så det er mer diffust. Hudfarge er en fenotype av betydning for raseinndeling, så det faller innenfor rase. Verdivurduring etter hudfarge er dermed rasistisk.

Men det er jo greit å ta utgangspunkt i dagens betydning av ordet. Opprinnelig er det massevis av ord som ikke betyr det samme idag som de opprinnelig gjorde. 

Grunnlaget til rase-rasistene er langt på vei gjort til skamme, men rasismen har ikke forsvunnet. Betydningen av ordet har bare endret seg litt, som for eksempel ordet asyl.  I gamle dager var det ensbetydende med et  behandlingssted for psykiatriske pasienter. Idag er det ingen som tenker på det når vi snakker om asylpolitikken. Rasismen har altså også forandret sg, men betydningen er fortsatt at menneskers verdi/rettigheter måles opp mot hverandre, om enn på andre måter enn for noen tiår siden  

«Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme («neo-racism») oppstod på 1970-tallet som en «rasisme uten raser», hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur påstås å være av mindre verdi enn andre.»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...