AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Ser jo at det selges masse tv’er på finn.no, så kan da ikke være så vanskelig? Men ifølge de som jobber på nrk-lisens-avdelingen (hva nå enn det heter), må jeg ha lisensnummeret til kjøperen for å kunne si opp lisensen? Synes dette hørtes veldig rart ut? Så nå får jeg altså ikke solgt tven, fordi ingen ønsker å oppgi lisensnummeret sitt (skjønner dem godt). Ifølge de lisens-ansatte må jeg ha bevis på at jeg ikke har denne tv’en lenger. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: a6ec1...2f6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Send melding til dem og si at den er solgt. Og nei, du må ikke ha lisensnummer til den som har kjøpt den. Send melding til dem via nettsiden i linken. Før 1 juli! https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Når kan jeg si opp lisensen? Når kan jeg si opp lisensen? Du kan si opp lisensen når fjernsynsmottakeren ikke lenger er i bruk. Du må sende en skriftlig melding til oss med informasjon om hvorfor lisensen skal sies opp. Dersom du sier opp lisensen etter at en termin er startet (1.januar og 1.juli) må du betale for hele denne terminen. Kan jeg melde endring på noen andres lisens? Nei. Eventuelle endringer eller innsigelser på en lisens må meldes av den lisensregistrerte selv. Unntak kan gjøres ved skriftlig fullmakt fra den lisensregistrerte. Fullmakten må inneholde navn, lisensnummer og underskrift av den lisensregistrerte og navn på den det gis fullmakt til. Anonymkode: 6a24e...b48
eotl Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 (endret) si tven slutta å virke så du måtte kaste den? Endret 7. juni 2018 av eotl
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 32 minutter siden, eotl skrev: si tven slutta å virke så du måtte kaste den? Tver er e-avfall. Skal du slippe lisensen så må du skrote tven på lovlig vis og få kvittering som sendes til Lisensavdelingen for å slippe lisensen. Du bør jo da etterpå ikke ha digitaltv via Canal Digital eller andre, forid Nrk vasker adresselister mot alle leverandørene. Anonymkode: abbd0...9f0
Tibbie Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 Det var ikke noe problem da jeg gjorde det. Trengte ikke å oppgi noe lisensnummer (vet ikke hva det er en gang). Jeg gjorde det på nettsiden. Min samboer hadde betalt i mange år etter at han solgte TV'en. Da sendte jeg bare en mail på hans vegne, og alt var ok (så lenge han betalte siste lisensfaktura han hadde fått innen fristen)
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 sendte en mail å skrev at jeg var lutfattig og at jeg hadde kasta ut tvn. min rike far var nå eier på tvn . funka fett det Anonymkode: 5596a...303
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Jeg har aldri eid tv, men når eksen flytta og tok med tven så sendte jeg oppsigelse hvor jeg skrev at jeg ikke hadde rv, da var det i orden. Anonymkode: 4cd37...ab2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 Jrg skrev, som sant var, at jeg skulle flytte til utlandet. Sendte mail og fikk positivt svar et par dager senere. Anonymkode: 48032...6a1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tver er e-avfall. Skal du slippe lisensen så må du skrote tven på lovlig vis og få kvittering som sendes til Lisensavdelingen for å slippe lisensen. Anonymkode: abbd0...9f0 Er dette noe nytt? Jeg sendte dem bare en mail der jeg skrev at tvn var kastet på dynga. Fikk dretter et bekreftelsesbrev i posten som sa at jeg ikke skulle betale lisens. Dette er omtrent 5 år siden. De etterspurte ikke kvittering på noe som helst. Anonymkode: 3864e...c86 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Bare et spørsmål...; er det egentlig meningen at jeg som bor i kollektiv skal betale tv-lisens? Vi har jo tv på fellesstua. Anonymkode: a3304...6f5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et spørsmål...; er det egentlig meningen at jeg som bor i kollektiv skal betale tv-lisens? Vi har jo tv på fellesstua. Anonymkode: a3304...6f5 Den som eier tv'en er pliktig til å betale lisens. At det er et kollektiv spiller ingen rolle. Det burde kanskje deles på alle beboerne, men det er noe dere må ordne selv. Anonymkode: 3864e...c86
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den som eier tv'en er pliktig til å betale lisens. At det er et kollektiv spiller ingen rolle. Det burde kanskje deles på alle beboerne, men det er noe dere må ordne selv. Anonymkode: 3864e...c86 Når tven tilhører boenheten da? Det er jo utleier sin, ikke vår. Anonymkode: a3304...6f5
Tibbie Skrevet 8. juni 2018 #13 Skrevet 8. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når tven tilhører boenheten da? Det er jo utleier sin, ikke vår. Anonymkode: a3304...6f5 Da skal ikke dere betale, med mindre dere har blitt enig om det og skrevet under på kontrakten. Dere får vel ikke faktura fra staten på det? 😮
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #14 Skrevet 8. juni 2018 16 minutter siden, Tibbie said: Da skal ikke dere betale, med mindre dere har blitt enig om det og skrevet under på kontrakten. Dere får vel ikke faktura fra staten på det? 😮 Neida, heldigvis ikke. Men dette står på nrks nettsider: " Jeg leier bolig, må jeg betale egen lisens? Ja, når du leier bolig og har fjernsynsmottaker i bruk, må du betale egen lisens. Selv om fjernsynsmottakeren tilhører boligen, er det du som bruker som må betale lisens. For å registrere deg med lisens kan dette skjema benyttes. Jeg leier ut bolig med fjernsynsmottaker, hvem skal betale lisensen? Det er den som bruker fjernsynsmottakeren som skal betale lisensen. Du som utleier skal melde fra til NRK Lisensavdelinga om hvem som benytter mottakeren."Så da om vi skulle være så uheldig å få en kontrollør på besøk, kan vi da risikere å måtte betale lisens? Anonymkode: a3304...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå