Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver for tiden og søker jobber, og ser at enkelte stillinger har offentlig søkerliste. 

Hva er egentlig vitsen med det? Når man søker på en jobb og ikke får jobben, vil navnet mitt være linket til en jobb jeg søkte på for mange år siden, men som jeg ikke fikk. I tillegg får kollega og sjefen vite at jeg søker andre jobber.

Irriterende😡

Anonymkode: d9df3...d9f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I byen min så har lokalavisa kstremt mye å skrive om i tillegg. Så alle søkere til enhver liten drittjobb i kommunen blir klistres utover to hele sider. Hver gang. Sjukt irriterende.

Anonymkode: 3f2ad...1e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Regner med det er fordi de skal være åpne og transparente om søkingen, slik at ingen stilling blir gitt bort til venner, familie, og bekjente.  

Anonymkode: 76074...5b3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med det er fordi de skal være åpne og transparente om søkingen, slik at ingen stilling blir gitt bort til venner, familie, og bekjente.  

Korrekt. 

Anonymkode: 37a3a...b54

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at mest mulig av det som skjer i det offentlige skal være åpent. Det er en sikkerhet for befolkningen og en konsekvens av at man har et fungerende demokrati. 

Anonymkode: f10ef...81e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I byen min så har lokalavisa kstremt mye å skrive om i tillegg. Så alle søkere til enhver liten drittjobb i kommunen blir klistres utover to hele sider. Hver gang. Sjukt irriterende.

Hææ? Jeg trodde det bare ble gitt ut på oppfordring hvis en av søkerne ba om det. 

Anonymkode: 7ba8f...030

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer jo uansett, med eller uten offentlig søkerliste. 

Jeg har opplevd flere tilfeller hvor sønnen og datteren av sjefen får den og den jobben uten at den i det hele tatt ble utlyst. 

Det ender heller med at jeg dropper å søke på jobben, når det er slike offentlig lister. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hææ? Jeg trodde det bare ble gitt ut på oppfordring hvis en av søkerne ba om det. 

Hehe, nei. Jeg er helt for offentlig søkerlisten i utgangspunktet. Og ser at de skriver om det i avisa når det er utlyst lederstillinger høyt oppe i kommunen, det har jo litt å si for folk i byen. Men her kan du ikke søke 2% stilling på gamlehjemmet uten å havne i avisa. Det er helt latterlig. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel heller motsatt, at man må søke om å ikke bli offentliggjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt skrekkhistorier fra 50-60-70 tallet, der de kommunale arbeidsplassene nærmest gikk i arv, og kun til de som hadde partiboka i orden. Mange familier i rådhuset, samt venner av AP. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nei. Jeg er helt for offentlig søkerlisten i utgangspunktet. Og ser at de skriver om det i avisa når det er utlyst lederstillinger høyt oppe i kommunen, det har jo litt å si for folk i byen. Men her kan du ikke søke 2% stilling på gamlehjemmet uten å havne i avisa. Det er helt latterlig. 

Enig. Det har jeg sett flere ganger i lokalavisen. Helt utrolig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sillyline skrev:

Er vel heller motsatt, at man må søke om å ikke bli offentliggjort.

Tviler på at jeg vil søke kommunale stillinger i fremtiden, men det er nå i hvert fall fint at jeg slipper å bli kjent med dette på den harde måten. :laugh: Jeg har sett én søkerliste på en lederstilling ved NTNU, men det var kun fordi jeg også har tilgang til feeden for de administrativt ansatte (jeg er student). 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2018 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Jeg driver for tiden og søker jobber, og ser at enkelte stillinger har offentlig søkerliste. 

Hva er egentlig vitsen med det? Når man søker på en jobb og ikke får jobben, vil navnet mitt være linket til en jobb jeg søkte på for mange år siden, men som jeg ikke fikk. I tillegg får kollega og sjefen vite at jeg søker andre jobber.

Irriterende😡

Jeg er veldig for offentlige søkerlister, og er glad for at dette er noe hvem som helst kan be om. Jeg har selv bedt om offentlige søkerlister i kommuner jeg har bodd i, av flere forskjellige årsaker. Nå skal det sies at jeg jobber med dette selv, så jeg er kanskje over middels interessert i å følge med på hva som lyses ut og hvem som søker. 

Dersom man ikke ønsker å stå på offentlig søkerliste, og har en god grunn til det (utover at det er ubehagelig at de man jobber med får vite om det), kan man be om å bli anonymisert. De gangene jeg har bedt om dette, har det blitt tatt hensyn til. Jo mindre offentlig interesse rundt stillingen, jo mer sannsynlig er det at anmodningen tas til følge. 

De fleste plasser blir heller ikke søkerlister offentliggjort, så dersom ingen tilfeldigvis ber om innsyn i offentlige søkerliste for akkurat den jobben du søker på, er det ikke så veldig stor sannsynlighet for at noen du kjenner får vite om det. Jobber for tiden i kommunal sektor, og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger noen har bedt om offentlig søkerliste de siste fem årene. Dette inkluderer journalister. 

On 6/7/2018 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Samme i min lokalavis, og det må jeg faktisk innrømme at jeg blir litt irritert over. Helt greit at det legges ut hvem som har søkt på lederstillinger eller andre interessante jobber, men jeg har aldri skjønt poenget med å skrive hvem som har søkt på ei 12,5 % stilling som hjelpepleier i Hamarøy kommune, eller et vikariat på 50 % som lærer i Skjervøy kommune. Irriterer meg at sånt får ta opp spalteplass i avisen. Da får heller de av oss som er interessert be om søkerlisten. 

Anonymkode: 1da3c...76a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme i min lokalavis, og det må jeg faktisk innrømme at jeg blir litt irritert over. Helt greit at det legges ut hvem som har søkt på lederstillinger eller andre interessante jobber, men jeg har aldri skjønt poenget med å skrive hvem som har søkt på ei 12,5 % stilling som hjelpepleier i Hamarøy kommune, eller et vikariat på 50 % som lærer i Skjervøy kommune. Irriterer meg at sånt får ta opp spalteplass i avisen. Da får heller de av oss som er interessert be om søkerlisten. 

Ha ha, jeg ble ansatt i en sentral fagstilling i en ganske stor kommune for noen år siden (vi snakker godt innafor topp 10%), og da sto det i lokalavisa at «AB er ansatt som seniorrådgiver i <fag> med en årslønn på xxx.000 kr!!!» DET synes jeg var å gå litt langt. Særlig siden jeg er en av få akademikere i en familie der mange har gått Livets Knallharde Skole, og som er både kritiske (les: usikre) overfor utdannelse og misunnelige på de som tjener litt over gjennomsnittet. 

Anonymkode: f10ef...81e

AnonymBruker
Skrevet

Det er en skikkelig uting. Greit nok om de som selv har søkt får tilsendt søkerliste på mail om de ber om det, men det at det skal offentliggjøres på hjemmesider og i lokalaviser er helt hårreisende og så langt i fra greit at jeg faktisk ikke søker på slike jobber. 

Anonymkode: 50ba7...43b

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv journalist, og det hender vi skriver om søkerlister. Det er kun lederstillinger eventuelt andre stillinger som det er knyttet interesse til som vi skriver om... Hvem som har søkt sykepleierjobben på sykehjemmet er helt uinteressant, for å si det sånn! Men lederstillinger i kommunen, store selskap osv kan vi omtale. Tror forresten det var en gang vi omtalte søkerlista til en jobb fordi det var en stillingsprosent på 1,2 prosent eller noe slik. Så en litt kuriøs sak der. I min lokalavis har vi mye viktigere ting å skrive om enn søkerlistene til en hver liten fillejobb - dere må bo i kjedelige kommuner eller ha lite oppfinnsomme journalister 🤣

Ellers er jeg helt for offentlige søkerlister. Åpenhet er en viktig del av demokratiet. Har selv søkt slike jobber, og selv om det kan være litt ekkelt at alle får vite at man har søkt en jobb - så er det jo tross alt helt normalt både å søke og å bytte jobb... 

Anonymkode: d1443...5aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg bor faktisk i Oslo og søkte på en jobb med offentlig søkerliste for mange år siden. Denne listen kan fortsatt dukker fortsatt opp ved googlesøk på mitt navn. Jeg er heller ikke alene om dette og det irriterer meg veldig. 

Noen som vet om offentlig søkerliste bortfaller etter GDPR? Det hadde vært digg.

Ellers leser jeg lokalavisen fra hjembyen min og offentlig søkerliste har fast spalteplass der. Det spiller ingen rolle om det er renhold eller lederstilling. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2018 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Det skjer jo uansett, med eller uten offentlig søkerliste. 

Jeg har opplevd flere tilfeller hvor sønnen og datteren av sjefen får den og den jobben uten at den i det hele tatt ble utlyst. 

Det ender heller med at jeg dropper å søke på jobben, når det er slike offentlig lister. 

Offentliggjøring er for at du som søker skal ha anledning til å spørre hvorfor Hans og Grete fikk den jobben som du søkte på og ikke fikk.. Hvis det viser seg at du var bedre kvalifisert, hadde bedre referanser, mer erfaring etc, så kan du klage på avgjørelsen. Dette er det jo en prosess som ingen som vil utsette seg selv for. Derfor er det fortsatt slik at sjefens datter/sønn tantebarn, kompisens sønn etc får tilbud om jobb, og den som står uten nettverk og kontakter får bare bite i det sure eplet gang på gang. 

Anonymkode: 2904e...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...