Gå til innhold

Havregrøt overload?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser gjerne havregrøt to ganger om dagen, både til middag (er ikke så glad i middagsmat) og kvelds. Ellers mye grønnsaker, frukt, nøtter og brødskiver med ost. Flere ganger i uka.

Dette er selvsagt ikke et ideelt kosthold, det ser jeg også, men hvor ille er det, egentlig? Vil jeg få mangelsykdommer?

Anonymkode: 2e2d4...28e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg spiser havregrøt til kvelds hver dag-bortsett fra når jeg er på reise.

og veksler mellom grøt og pannekaker med syltetøy til frokost.

prøver å spise en del grønnsaker til lunsj/middag, og håper det utligner litt. men vi får mye næringsstoffer gjennom grøten da, bruker nøtter, frø og banan i den.

pannekakene er også sunne, med kesam, melk, egg, bananer mm.

kunne vel vert værre? er jo de som spiser loff og lignende et par ganger daglig

Anonymkode: 50cd0...89b

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du i deg grønnsakene og proteinene du trenger? 

Anonymkode: 5ca6a...30d

• Liker 2
Skrevet

Du vil antageligvis gå lei lenge før du får noen mangelsykdommer - men vil du risikere det?

Hvis du får svaret "JA DET ER KJEMPEFARLIG DU MÅ SPISE ORDENTLIG MIDDAG HVER DAG!!!", vil det få deg til å endre vaner?

Så jeg lurer litt på hva du spør om, hvorfor du spør.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det høres jo fantastisk ut. Hva skulle den middagen inneholde som du ikke allerede får i deg, kjøtt? Man trenger ikke kjøtt, og proteinhysteriet er overdrevet. Grønnsaker og frukt er supermat og det er det som gjør at man holder seg frisk og lever lenger, alle undersøkelser som er gjort indikerer dette. Kjøtt og andre animalske produkter derimot er det ingen fordeler med.

Grunnstenen i mitt kosthold er for tiden bananer, ellers mere frukt og grønnsaker. Smoothies og salater på dagen, allslags kokte grønnsaker på kvelden, aldri følt meg bedre.

Anonymkode: 5adc7...635

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det høres jo fantastisk ut. Hva skulle den middagen inneholde som du ikke allerede får i deg, kjøtt? Man trenger ikke kjøtt, og proteinhysteriet er overdrevet. Grønnsaker og frukt er supermat og det er det som gjør at man holder seg frisk og lever lenger, alle undersøkelser som er gjort indikerer dette. Kjøtt og andre animalske produkter derimot er det ingen fordeler med.

Grunnstenen i mitt kosthold er for tiden bananer, ellers mere frukt og grønnsaker. Smoothies og salater på dagen, allslags kokte grønnsaker på kvelden, aldri følt meg bedre.

Anonymkode: 5adc7...635

Enig. Flere grønnsaker inneholder også proteiner.

Og havregrøt er jo næringsrikt og godt, så kjør på. Det er jo helsemessige fordeler med å variere kosten, men som andre sier her, blir du sikkert lei før eller siden og går over til noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

Du vil antageligvis gå lei lenge før du får noen mangelsykdommer - men vil du risikere det?

Hvis du får svaret "JA DET ER KJEMPEFARLIG DU MÅ SPISE ORDENTLIG MIDDAG HVER DAG!!!", vil det få deg til å endre vaner?

Så jeg lurer litt på hva du spør om, hvorfor du spør.

TS: Ja, jeg blir vel lei til slutt. Spør fordi jeg lurer på om jeg bare skal kjøre på til den dagen kommer, eller om jeg skal tvinge meg selv til å lage ordentlig mat. For ja: Hvis mange hadde gitt meg gode argumenter for at det er veldig mangelfullt, hadde jeg nok prøvd å legge om allerede nå.

Skrevet

Jeg var akkurat lik deg TS, bare verre. Det eneste jeg spiste var havregrøt til alle måltider. Dette gjorde jeg over lang tid og fikk mangelsykdommer. Jeg var feilernært. Ikke gå i den samme fella 👍
Altså det kan muligens gå fint å spise et par porsjoner havregrøt til dagen, men spis også grønnsaker og sørg for at du får i deg nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan får du i deg grønnsakene og proteinene du trenger? 

Anonymkode: 5ca6a...30d

Havre har ca 10g protein per 100g, om hun spiser 2 porsjoner blir det gjerne 20g + proteiner i nøtter (25g per 100) og grønnsaker som har 1-6g alt ettersom. Så lenge hun spiser nok kalorier vil hun få i seg det hun trenger av proteiner

6 minutter siden, Supernova17 said:

Jeg var akkurat lik deg TS, bare verre. Det eneste jeg spiste var havregrøt til alle måltider. Dette gjorde jeg over lang tid og fikk mangelsykdommer. Jeg var feilernært. Ikke gå i den samme fella 👍
Altså det kan muligens gå fint å spise et par porsjoner havregrøt til dagen, men spis også grønnsaker og sørg for at du får i deg nok.

Hvilke mangler fikk du?

Ts spiser jo også brød, ost, frukt, nøtter og grønnsaker. 

Anonymkode: 791af...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Supernova17 skrev:

TS

Godt at vi er flere. Vet ikke helt hvor denne dillen kommer fra, men jeg har liksom bare lyst på havregrøt. 😆

Har et lite håp om at grønnsakene m.m. som jeg legger til, redder meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 15.57, AnonymBruker skrev:

Havre har ca 10g protein per 100g, om hun spiser 2 porsjoner blir det gjerne 20g + proteiner i nøtter (25g per 100) og grønnsaker som har 1-6g alt ettersom. Så lenge hun spiser nok kalorier vil hun få i seg det hun trenger av proteiner

Hvilke mangler fikk du?

Ts spiser jo også brød, ost, frukt, nøtter og grønnsaker. 

Anonymkode: 791af...76c

TS:

Vil også gjerne ha svar på dette. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Null stress. Havregrøt er sunnere middag enn det de fleste får i seg. 

Anonymkode: 4a2f3...564

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å stole på at du har rett.Havregrøt til middag i dag! Med en salat først, da. 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på havregrøt hehe!

Ang mangel man kan få ved å ikke spise variert osv, jeg spiser veldig sunt, middager er fisk eller kylling og grønnsaker ev også bønner/byggryn/linser. Frokost/lunsj er det knekkebrød med kalkunfilet og avokado eller noe eller makrell i tomatsaus.Til kvelds fullkornskorper. Ellers 5-7 om dagen av frukt og bær og også nøtter. 

Spiser ikke bearbeidet kjøtt / rødt kjøtt, og er intolerant mot ost og egg

Jeg får da mangler, og må ta B12 sprøyter hver 3 mnd og D-vitamin fast, jerntilskudd nå og da, og B-vitamin en sjelden gang, som alså legen finner ut ved blodprøve.  

Anonymkode: 9dd32...f7e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får da mangler, og må ta B12 sprøyter hver 3 mnd og D-vitamin fast, jerntilskudd nå og da, og B-vitamin en sjelden gang, som alså legen finner ut ved blodprøve.  

Det kan da umulig skyldes kostholdet ditt, hvis man spiser både avokado og makrell i tomat såpass regelmessig er det for eksempel umulig  få mangel på vitamin D. Jeg mistenker at dette må dreie seg om manglende opptak i tarm e.l.

Anonymkode: 064d8...731

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bruker kanel på alle havregrøtmåltidene kan det være skadelig for leveren. Kutt det, i så fall.

Anonymkode: 7e8e1...771

Skrevet

Jeg spiser veldig likt som deg. Jeg spiser veldig små porsjoner av andre middagsmater. Er ikke så glad i middager. Hopper gjerne over det når jeg er alene.

Har tenkt også på om jeg får i meg det jeg skal. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan da umulig skyldes kostholdet ditt, hvis man spiser både avokado og makrell i tomat såpass regelmessig er det for eksempel umulig  få mangel på vitamin D. Jeg mistenker at dette må dreie seg om manglende opptak i tarm e.l.

Anonymkode: 064d8...731

Jeg skjønner heller ikke helt hvordan du kan mangle D-vitamin hvis du spiser mye fisk, i alle fall hvis fisken du spiser til middag er fet fisk. B-12 og jern, kan jeg skjønne. Men det handler jo mer om at du ikke spiser kjøtt enn at du spiser lite variert. Eller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bruker kanel på alle havregrøtmåltidene kan det være skadelig for leveren. Kutt det, i så fall.

Anonymkode: 7e8e1...771

Kanel er bare til fest :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...