Gå til innhold

Konisering - når hadde du sex igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest på nettet om konisering og at man kan blø i 2-3-4 uker eller så, at man kan blø litt og så stopper det opp og så kan det komme litt tilbake.

At man skal unngå bading og samleie osv når man blør.

Jeg tok biopsi i april eller mai og da sto det også at jeg kunne blø i 1-2 uker, men jeg blødde bare i 3-4 dager, så da tok jeg sjansen på sex når jeg var blødningsfri.

Men, konisering er vel litt mer omfattende enn biopsi, så da kommer jeg til å blø mer og lengre tid?

Noen her som har vært gjennom dette? Hvor lenge blødde du og når hadde du samleie igjen etterpå?

Og hvordan var formen sånn ellers? 

Anonymkode: 0a0b1...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal vel vente i 4 uker. Det har ingenting med hvor lenge du blør, men at kort tid etter operasjon er infeksjonsfaren høy. Du skal heller ikke bruke tamponger eller bade. Du får all informasjon av legen som utfører prosedyren:) 

Skrevet

Glemte å svare på alt 😅 jeg venter med samleie til det var anbefalt. Jeg badet heller ikke. 

Jeg hadde kraftige menssmerter i vel et døgn. Deretter hadde jeg helt vanlige menssmerter en ukes tid. Jeg blødde litt av og på i 2 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, @Skogkløver :) 

Bading er ikke så vanskelig å la være, det er sex som kan bli litt problematisk... 

Tok du utvidet celleprøve og biopsi først som viste forandringer slik at de måtte konisere? Er det lenge siden du gjorde det og er man da sikker på at det ikke utvikler seg til kreft, eller er man bare litt mer sikker enn hvis man ikke tar konisering? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, @Skogkløver :) 

Bading er ikke så vanskelig å la være, det er sex som kan bli litt problematisk... 

Tok du utvidet celleprøve og biopsi først som viste forandringer slik at de måtte konisere? Er det lenge siden du gjorde det og er man da sikker på at det ikke utvikler seg til kreft, eller er man bare litt mer sikker enn hvis man ikke tar konisering? 

Jeg var nyforelsket og skulle på ferie med han som jeg nå er gift med. Så ja det var vanskelig å skulle knipe beina igjen, men det måtte jo gjøres 😂 heller en mnd uten sex enn infeksjon som kan gjøre deg steril eller gjøre deg alvorlig syk. 

Jeg tok først celleprøve hos fastlegen. Kort tid etter ringte fastlegen min meg med beskjed at de hadde funnet celleforandringer. Allerede uken etter fikk jeg time hos gynekolog for biopsi. Den kom tilbake med celleforandringer grad 3. Det er den høyeste graden forandringer så vidt jeg har skjønt. 

Det tok ikke mer enn 2 uker før jeg måtte inn på dagkirurgisk for å få utført koniseringen. 

Etter ionisering undersøkes vevet som er fjernet for celleforandringer. De sjekker da at de har tatt nok. Altså at det ikke er noen rester av unormalt vev igjen. Dersom de har fått med seg alt må du ikke for ny celleprøve (jeg husker ikke om det var biopsi da også) etter 6 mnd. Du må inn før nye tester litt oftere i tiden etter. Nå er det vel 4 år siden min konisering, ettersom de ikke har funnet nye celleforandringer kan jeg teste like ofte som alle andre (hvert 3 år). Men jeg har sjekket ca hvert andre år uansett:) 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at en mnd uten sex er verdt det da, og skjønner at du slet litt ift at koniseringen kom på et litt ubeleilig tidspunkt. :) 

Jeg har lest på fhi.no at det er fire grader, men grad 4 er vel kreft, og de andre er opptakt til kreft.

Det jeg tenker litt på er at jeg ikke vet hvilket stadie jeg er i og at da jeg tok celleprøve hos fastlegen så er det veldig mange år siden sist, sikkert 8-9 år siden eller noe sånt. Så jeg er litt nervøs for at det har vært forandringer lenge og at det kanskje er for seint å konisere. 

Takk for svar igjen. :) 

Skrevet

Ja det stemmer nok at det er 4 grader, 3 er vel siste forstadiet hvor det enda ikke er kreft. Flaks jeg fant det i midten av 20 årene og ikke senere :)

du får senke skuldrene, det er ingenting du kan gjøre til og fra. Du får ta det som det kommer! Det tar stort sett mange år for celleforandringer å utvikle seg til kreft :)

AnonymBruker
Skrevet

Skal inn og ta dette i dag og jeg har sovet helt fint i natt, så det går nok bra. Jeg har alltid helet fort etter operasjoner osv så jeg tror nok at dette kommer til å gå helt fint også.

Jeg er også ferdig med barn, så jeg tenker ikke på at ting kan bli "ødelagt" der ift det heller. Og hvis det skulle utvikle seg til kreft om mange år så er jeg gammel allikevel, så da gjør det ikke like mye. 

Takk igjen :) 

Skrevet

Hei :) Hvis du skal inn til konisering, så har de nok vurdert at det er en operasjon som tar celle forandringene, ville ikke bekymret meg for det, de er flinke på dette.

Hatt konisering 3 ganger , alle gangen bare litt blod ett par dager og så ikke noe mer problemer med det. Var litt kjedelig å vente med sex, men det gikk greit😉

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pemafipa skrev:

Hei :) Hvis du skal inn til konisering, så har de nok vurdert at det er en operasjon som tar celle forandringene, ville ikke bekymret meg for det, de er flinke på dette.

Hatt konisering 3 ganger , alle gangen bare litt blod ett par dager og så ikke noe mer problemer med det. Var litt kjedelig å vente med sex, men det gikk greit😉

Takk for svar.

Hvorfor måtte du tilbake? 

Og du måtte vente i 4 uker selv om du blødde bare noen få dager? 

Skrevet

Ja fikk beskjed om å vente selv om det ikke blødde. Pga infeksjons fare. Hadde sex med en gang jeg kunne . Tror det var 4 uker legen sa, husker ikke helt antall uker nå, sist jeg koninserte var i 2015.

Jeg måtte tilbake å gjøre tilbake å gjøre det Fordi celleforandringe kom tilbake ( flere års mellomrom ) første operasjon i 2008. Endte med fjerne livmor og livmorhals i 2016. Hadde da tre barn og det holdt ;) Fjernet livmor pga celleforandringen var alltid 3 grads, og hadde andre problemer med livmor ikke relatert til celleforandringer.

AnonymBruker
Skrevet

Det var visst 3'dje grad jeg har (hadde) også. 

Jeg spurte om de ikke bare kunne ta livmoren med det første i stedet for å evt måtte konisere flere ganger, men hun sa at det er et mye større inngrep under narkose osv. Jeg syns fortsatt at det hadde vært helt greit jeg da, i stedet for å ta flere koniseringer.

Og så skjønner jeg jo nå at man ikke er "reddet" selv om man koniserer, noe jeg fikk inntrykk av da jeg ringte sykehuset og etterspurte svar etter biopsien. Da sa hun at når de koniserer så ødelegger de muligheten for kreft senere. 

Da jeg spurte etterpå om dette med "og så skal det ikke noen ting opp der så lenge det blør?" og hun svarte som du også fikk beskjed om @Pemafipa - at jeg må i hvert fall vente to uker. Selv om det ikke blør. 

Jeg er glad det er over nå og inngrepet var kjapt og ubehagelig, men ikke direkte vondt (ikke så lenge i hvert fall) og etterpå har jeg vært i helt fin form. :) 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var visst 3'dje grad jeg har (hadde) også. 

Jeg spurte om de ikke bare kunne ta livmoren med det første i stedet for å evt måtte konisere flere ganger, men hun sa at det er et mye større inngrep under narkose osv. Jeg syns fortsatt at det hadde vært helt greit jeg da, i stedet for å ta flere koniseringer.

Og så skjønner jeg jo nå at man ikke er "reddet" selv om man koniserer, noe jeg fikk inntrykk av da jeg ringte sykehuset og etterspurte svar etter biopsien. Da sa hun at når de koniserer så ødelegger de muligheten for kreft senere. 

Da jeg spurte etterpå om dette med "og så skal det ikke noen ting opp der så lenge det blør?" og hun svarte som du også fikk beskjed om @Pemafipa - at jeg må i hvert fall vente to uker. Selv om det ikke blør. 

Jeg er glad det er over nå og inngrepet var kjapt og ubehagelig, men ikke direkte vondt (ikke så lenge i hvert fall) og etterpå har jeg vært i helt fin form. :) 

Så bra det gikk smertefritt :) Jeg tror man får tilbud om fjerning av livmoren hvis man har celleforandringer x antall ganger men er ikke helt sikkert, jeg hadde som sagt også annen problematikk som gjorde at jeg fikk det tilbudet. Så får du bare glede deg over lite smerter og lite blod, og plutselig kan du ha sex igjen ;)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Pemafipa skrev:

Så bra det gikk smertefritt :) Jeg tror man får tilbud om fjerning av livmoren hvis man har celleforandringer x antall ganger men er ikke helt sikkert, jeg hadde som sagt også annen problematikk som gjorde at jeg fikk det tilbudet. Så får du bare glede deg over lite smerter og lite blod, og plutselig kan du ha sex igjen ;)

:fnise: 

Ja, det er bare noen stakkars uker i den store sammenhengen, så jeg skal vel klare å overleve det. 

Anonymkode: b764f...4e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...