Gå til innhold

Endre fordeling av permisjon etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har endret på fordelingen av foreldrepermisjonen i etterkant? Er det problematisk eller enkelt og greit? Tenker både mot NAV og arbeidsgiver

Jeg må søke snart, men syntes det er vanskelig å vite hva vi vil. Tenker søke om at jeg har hele fellesperioden først og far har sine 15 uker etterpå, så jeg får fullammet i 6-7 mnd.  Men hvis jeg uansett ikke ender opp med å fullamme utover de første måneden og ungen gjerne tar melk i flaske i stedet så kan jo far ta noen uker fra fellesperioden og jeg komme fortere tilbake i jobb. Han ønsker gjerne ha noen uker av fellesperioden hvis det er gjennomførbart.

Er det da 12 uker før evnt permisjon til far starter vi må bestemme oss og søke om dette, eller kan man endre på søknaden tettere opp mot eventuelle endringer ?

Anonymkode: f4592...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi endret på permisjonen flere ganger i løpet av permisjonen med andremann. Det var ikke noe problem. Men husk at arbeidsgiver skal ha tilstrekkelig tid før permisjonen til mannen din begynner (sjekk hva de krever), og søknaden MÅ være innsendt før hans/din permisjonsdel begynner. Dvs dere kan *ikke* komme med en endringssøknad to uker etter at han har begynt i permisjon. Tror egentlig det er anbefalt å søke minst seks uker før, mener det står info om dette på NAVs side.

Anonymkode: e99be...d5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom arbeidsgiver forskutterer kan du i praksis endre det dagen før endringen skal tre i kraft.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi endret på permisjonen flere ganger i løpet av permisjonen med andremann. Det var ikke noe problem. Men husk at arbeidsgiver skal ha tilstrekkelig tid før permisjonen til mannen din begynner (sjekk hva de krever), og søknaden MÅ være innsendt før hans/din permisjonsdel begynner. Dvs dere kan *ikke* komme med en endringssøknad to uker etter at han har begynt i permisjon. Tror egentlig det er anbefalt å søke minst seks uker før, mener det står info om dette på NAVs side.

2 hours ago, Mnjah said:

Dersom arbeidsgiver forskutterer kan du i praksis endre det dagen før endringen skal tre i kraft.

Tusen takk for svar! Greit å vite at det er mulig  å ombestemme seg. Fant så mye på nav om frister for endring av søknader, men kanskje jeg leter på feil sted. Vi begge jobber i kommunen og har medgjørlige og greie arbeidsgivere, men dumt om det blir mye krøll med nav. 

Så i utgangspunktet kan vi endre på når han begynner sin permisjon så lenge vi ordner det før den starter? 6 uker før bør jo ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Greit å vite at det er mulig  å ombestemme seg. Fant ikke så mye på nav om frister for endring av søknader, men kanskje jeg leter på feil sted. Vi begge jobber i kommunen og har medgjørlige og greie arbeidsgivere, men dumt om det blir mye krøll med nav. 

Så i utgangspunktet kan vi endre på når han begynner sin permisjon så lenge vi ordner det før den starter? 6 uker før bør jo ikke være noe problem :)

Glemte en ikke 😛 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Greit å vite at det er mulig  å ombestemme seg. Fant så mye på nav om frister for endring av søknader, men kanskje jeg leter på feil sted. Vi begge jobber i kommunen og har medgjørlige og greie arbeidsgivere, men dumt om det blir mye krøll med nav. 

Du bør ha en god dialog med begges arbeidsgivere først, det er jo ikke bare snakk om NAV her. Arbeidsgiver må også ha en viss forutsigbarhet mtp vikar og lignende. Men det er fullt mulig å endre underveis, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør ha en god dialog med begges arbeidsgivere først, det er jo ikke bare snakk om NAV her. Arbeidsgiver må også ha en viss forutsigbarhet mtp vikar og lignende. Men det er fullt mulig å endre underveis, ja. 

Som jeg skrev, arbeidsgivere har vi god kontakt med allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi endret siste gradering noen uker før far egentlig skulle ut i permisjon. Siden arbeidsgiver forskutterer så er det ikke så problematisk, sa de hos NAV i alle fall, for det går bare på kravet arbeidsgiver sender inn i ettertid :)  Men dersom NAV betaler ut til dere er det et helt annet system og krav til frister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...