AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Dette er noe jeg har merket i alle år, at folk i Norge rakker ned på private skoler, kontra statlige. BI er jo et godt eksempel, der folk kommer med stikkende kommentarer som "BI er for folk med mer penger enn karakterer","Alle kan komme inn på BI, du kjøper deg bare plass", osv. Det kan jo godt stemme at man får skoleplass, men det er jo tross alt privat dreven skole, og skalerer seg på hvor mange midler de har. Dette er jo nøyaktig hvorfor statlige skoler ikke kan ta inn 1000 studenter på et studie, fordi de har et endelig antall resurser - og det ville gått ut over kvaliteten på studiet om det ble for mange studenter pr. foreleser. Videre kan jo kvaliteten på en privat skole være høyere, da de kan være mer konkurransedyktige på ansettelse jfr. mer penger / resurser. Ja, man må også ha en balanse mellom drift og akademisk kvalitet / integritet. En ulempe med å være privat er jo at du er avhengig av studenter, som betyr at du må være attraktivt på flere måter. Ingen studenter gidder å sette seg i dobbel gjeld, dersom de vet at ingen får jobb. En kan jo også tilføye at Akademisk rangering har svært lite med hva som skjer på lavere nivå (Bachelor og Master). Rangeringskriterier er nesten eksklusivt bundet opp mot det som skjer på forskningnivå (antall publiseringer, internasjonale besøkende, hvor ofte papirene blir referert til, osv.) Nå skal det nevnes at jeg selv har utdanningen min fra statlig Universitet, men har alltid stusset litt på denne sære elitismen vi har. Anonymkode: ff737...913 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Det handler vel først og fremst om at studiekvaliteten ikke er spesielt mye bedre enn de offentlige alternativene. Du nevner BI, hvorfor skal man betale over 300K i skolepenger for å få en utdannelse du kan få gratis ved NHH som holder lik kvalitet? I USA derimot er det ofte motsatt, de (beste) private skolene er vanskeligere å komme inn på og holder høyere kvalitet enn de offentlige. Anonymkode: 3c662...878 15
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 Jeg har kun erfaring med de private musikkhøyskolene og andre typer private høyskoler for kunstfag. Grunnen til at jeg er skeptisk til disse, er at jeg i jobben min møter en del av folkene som er utdannet fra disse skolene, og ser at kvaliteten på arbeidet deres ikke er høyt nok til å skulle klare seg i bransjen. De private skolene tar inn veldig mange elever hvert år, og jeg mener en god prosent av disse ikke har noe på en musikkhøyskole å gjøre. Så hva gjør du da, når du sitter ferdig utdannet innen musikkteater, men mangler stemmen og talentet til å få jobb ved et teater? Her mener jeg at utsagnet "du kjøper deg plass" virkelig finner sin rette mening. Jeg misliker at skolene tar inn elever for å få inn midler, men ikke tar hensyn til om dette er rett valg for denne personen. Ved de offentlige kunsthøyskolene våre er det et begrenset antall skoleplasser, og dermed går kvalitet foran kvantitet. Jeg var koransvarlig ved et prosjekt, der vi fikk inn to praktikanter fra en privat musikkhøyskole. Den ene eleven hadde en mild tonedøvhet, og den andre kunne ikke lese noter, og klarte ikke synge noe annet enn melodistemmen i koret. Hva skal jeg gjøre med slikt? Og hva skal elevene gjøre etter skolen? De får jo neppe jobb som musikalartister! SÅ jeg syns rett og slett at den private høyskolen har lurt de til å betale for en utdanning de ikke kan bruke. Anonymkode: 2707b...77d 10
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 Du nevner BI. Det koster en formue og du kan få minst like god utdannelse ved flere andre skoler som er gratis. Samtidig er det lettere å komme inn der enn ved mange av de offentlige skolene. BI er sikkert ikke dårlig, men er ganske sikker på at de er bedre på masterstudier enn på bachelorstudier. Har hørt at eksamenene der er enklere enn andre steder. Vet ikke sikkert om det stemmer da. Har selv master i økonomi fra en offentlig skole og har venner som har gått på BI. De er jo i større grad avhengige av at 'kundene' er fornøyde og vil fortsette der. Samtidig har jo faktisk BI flere internasjonale sertifiseringer, men det kan jo være fordi de prioriterer å få dem og det gidder ikke de fleste offentlige skolene. Trenger egentlig ikke å si noe om kvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 BI er sjeldent førstevalget til studenter. Alle jeg kjenner som har gått på BI dro dit fordi de ikke inn på NHH. Jeg husker på vgs så fikk vi beskjed om at vi ikke trengte å stresse med BI, fordi de tok oss inn så lenge vi hadde pengene. Anonymkode: 44e67...0f4 7
Tibbie Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Jeg hører mye bra om BI, og skulle veldig gjerne gått der selv. Men jeg prøver å være økonomisk fornuftig, siden jeg står på egne ben. Har også hørt at folk ser ned på BI fordi studentene er "cocky Oslo-sosser", men jeg skal love dere at vi har dem på Handelshøgskolen på vanlig universitet også 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: BI er sjeldent førstevalget til studenter. Alle jeg kjenner som har gått på BI dro dit fordi de ikke inn på NHH. Jeg husker på vgs så fikk vi beskjed om at vi ikke trengte å stresse med BI, fordi de tok oss inn så lenge vi hadde pengene. Anonymkode: 44e67...0f4 De har faktisk karakterkrav. Men de er lavere enn snittet pleier å være på nhh, uia, ntnu osv
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 BI er vel bra for dem som jobber i tillegg til studiene. De skreddersyr programmer for offshore arbeidere feks. Anonymkode: a797e...662
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 TS: Tenker at folk velger å studere ved BI blant annet pga. lokasjon, og rangering. Faktum er at om du har lyst å studere økonomi og administrasjon i Oslo, så har du (minst) følgende muligheter: - Ød. adm ved HiOA / OsloMet - BI - Div. tverrfaglige økonomistudier ved UiO, eller Samfunnsøkonomi ved UiO Av disse er det uten tvil BI som har best renommé på generell på generell Øk. Adm studie, samt at de har andre linjer også (eiendomsmegler, osv.) Det er ingen hemmelighet at ekstremt mange studenter ved NHH er fra Oslo og omegn, og helt sikkert ville foretrukket om NHH hadde blitt flyttet til hovedstaden (Ja, ved NHH har bla. 1 årig studie i Oslo på revisjon, som er ekstremt populært). For mange er nok det å flytte på seg veldig big deal, og kan være en avgjørende faktor. Dersom du har planer om å bli boende i hovedstaden, og kan etablere deg der tidligere (bolig f.eks), så er det fornuftig å bli boende der, om en har muligheten. Anonymkode: ff737...913 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 Kommer vel an på hvilke private skoler det gjelder. BI er jo rimelig seriøst, og kan være et greit alternativ til NHH for mange. Det er jo ikke alle som har anledning til å flytte, og det er mange i f. eks. voksne alder som tar executive utdannelser osv. ved BI. Da har man ikke nødvendigvis mulighet til å flytte til Bergen. Og både BI og statlige tilbud krever generell studiekompetanse, og har omtrent samme krav når det gjelder Master, så jeg ser ikke at det ene skulle være mye dårligere enn det andre når det kommer til øk. adm. studier. Av de useriøse private tilbudene er det nok heller de som ikke har noen spesielle krav (kanskje ikke engang generell studiekompetanse), og som er såkalt "alternative" som er blant de mer useriøse. Anonymkode: 32af5...174
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen hemmelighet at ekstremt mange studenter ved NHH er fra Oslo og omegn, og helt sikkert ville foretrukket om NHH hadde blitt flyttet til hovedstaden (Ja, ved NHH har bla. 1 årig studie i Oslo på revisjon, som er ekstremt populært). For mange er nok det å flytte på seg veldig big deal, og kan være en avgjørende faktor. Dersom du har planer om å bli boende i hovedstaden, og kan etablere deg der tidligere (bolig f.eks), så er det fornuftig å bli boende der, om en har muligheten. Anonymkode: ff737...913 Hvorfor burde NHH flytte på seg bare fordi folk fra hovedstaden vil gå der? De har studenter fra over hele Norge. Hvis en student fra Oslo ikke vil flytte på seg, så er det mange som står på ventelisten for å komme inn som er villig. Anonymkode: 44e67...0f4 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer vel an på hvilke private skoler det gjelder. BI er jo rimelig seriøst, og kan være et greit alternativ til NHH for mange. Det er jo ikke alle som har anledning til å flytte, og det er mange i f. eks. voksne alder som tar executive utdannelser osv. ved BI. Da har man ikke nødvendigvis mulighet til å flytte til Bergen. Og både BI og statlige tilbud krever generell studiekompetanse, og har omtrent samme krav når det gjelder Master, så jeg ser ikke at det ene skulle være mye dårligere enn det andre når det kommer til øk. adm. studier. Av de useriøse private tilbudene er det nok heller de som ikke har noen spesielle krav (kanskje ikke engang generell studiekompetanse), og som er såkalt "alternative" som er blant de mer useriøse. Anonymkode: 32af5...174 "BI krever generell studiekompetanse... ". Alle høgskoler og universitet, statlig eller privat, har krav om studiekompetanse. Har ingenting om de er seriøse eller ikke.. Anonymkode: 2f2b2...827 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 34 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg hører mye bra om BI, og skulle veldig gjerne gått der selv. Men jeg prøver å være økonomisk fornuftig, siden jeg står på egne ben. Har også hørt at folk ser ned på BI fordi studentene er "cocky Oslo-sosser", men jeg skal love dere at vi har dem på Handelshøgskolen på vanlig universitet også Vi hadde dem på jussen på UiO også. Juridiske fakultet blir av mange kalt «UiOs BI»😂 Anonymkode: 24bd6...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #14 Skrevet 7. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: "BI krever generell studiekompetanse... ". Alle høgskoler og universitet, statlig eller privat, har krav om studiekompetanse. Har ingenting om de er seriøse eller ikke.. Anonymkode: 2f2b2...827 Ja, de som er godkjent av NOKUT og evt. andre tilsyn/godkjenningsorganer. Men man kan fint kalle seg "høyere utdanning" uten at man nødvendigvis er godkjent av noen av dem. Og da kan man stille de kravene man vil.... Anonymkode: 32af5...174
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #15 Skrevet 7. juni 2018 Problemet er også at private skoler har et stort insitament for å gi elevene gode karakterer. Ingen vil betale 300 000 for drittkarakterer. Dermed vet du ikke, som arbeidsgiver, hva du får om du ansetter en MEF gode karakterer fra VGS. Anonymkode: 11ca3...b10 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er også at private skoler har et stort insitament for å gi elevene gode karakterer. Ingen vil betale 300 000 for drittkarakterer. Dermed vet du ikke, som arbeidsgiver, hva du får om du ansetter en MEF gode karakterer fra VGS. Anonymkode: 11ca3...b10 Samme gjelder prestisjetunge privatskoler i utlandet. Mange Ivy League skoler f.eks gir ut toppkarakterer som smågodter (tung karakterinflasjon), og dette vet alle. Men arbeidsgivere vet at den tyngste biten ved Harvard (og liknende skoler) er å faktisk komme inn, slik at karakterene ikke spiller så mye rolle. De vet at om du greier å komme inn på en slik skole til å begynne med, så har du det intellektuelle i orden. Anonymkode: ff737...913 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 1. Fordi man kjøper seg en studieplass 2. Utdanningstilbudene ved offentlige utdanningsinstitusjoner er bedre. Private utdanningsinstitusjoner har begrensninger på hva slags studier de kan tilby og hva slags utdanningstitler de kan dele ut. Dette har flere studenter brent seg på allerede. 3. Det er rart å finansiere sin egen utdanning når det finnes bedre utdanningstilbud som er gratis Kanskje det er annerledes innen visse utdanningsretninger, men det generelle synet på private utdanningsinstitusjoner er nok slik på grunn av punktene ovenfor. Det at mange av studentene på private utdanningsinstitusjoner er typiske pappagutter gjør ikke akkurat at man holder tilbake på fordommene heller. Nå er det også store variasjoner i hvor mye ulike studier koster. Ved UiO og UiT koster 1 medisinstudent minimum 415 000 kr per år. 1 medisinstudent ved NTNU koster derimot 750 000 kr per år. Dette er 10 ganger mer enn 1 økonomistudent ved NTNU. Den generelle statsstøtten for økonomistudenter er 90 000 kr per år for hver student, og økonomistudier er en av de billigste studiene. Private utdanningsinstitusjoner tilbyr nesten bare billige studier. Hvor mye bruker de per student hvert år, og det sett i sammenheng med hvor mye skolepenger hver student betaler? Anonymkode: ba6cc...145 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #18 Skrevet 7. juni 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor burde NHH flytte på seg bare fordi folk fra hovedstaden vil gå der? De har studenter fra over hele Norge. Hvis en student fra Oslo ikke vil flytte på seg, så er det mange som står på ventelisten for å komme inn som er villig. Anonymkode: 44e67...0f4 Overvekten av studentene kommer fra østlandsområdet. Hvis denne studentmassen forsvant, ville kvaliteten på skolen også falt. Anonymkode: 3c662...878 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #19 Skrevet 7. juni 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme gjelder prestisjetunge privatskoler i utlandet. Mange Ivy League skoler f.eks gir ut toppkarakterer som smågodter (tung karakterinflasjon), og dette vet alle. Men arbeidsgivere vet at den tyngste biten ved Harvard (og liknende skoler) er å faktisk komme inn, slik at karakterene ikke spiller så mye rolle. De vet at om du greier å komme inn på en slik skole til å begynne med, så har du det intellektuelle i orden. Anonymkode: ff737...913 Og det blir verre jo høyere opp man kommer. Har en venninne som tar doktorgrad på er Ivy League-universitet, og der er det utenkelig med noe under B. Anonymkode: 751b6...39f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #20 Skrevet 7. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det blir verre jo høyere opp man kommer. Har en venninne som tar doktorgrad på er Ivy League-universitet, og der er det utenkelig med noe under B. Anonymkode: 751b6...39f Nå bør det presiseres at en amerikansk B henger mye lavere enn en norsk B. Norsk B tilsvarer nesten amerikansk A. Anonymkode: 3c662...878 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå