Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hva koster det egentlig?

Jeg tenker ikke her hvor mye det koster deg å ha en unge i 18 år, men hvor mye vi bør regne med i kostnader i 'oppstartsfasen'. Vi prøver ikke å bli gravide ennå, men vil gjerne være litt forut og begynne å legge noe til side til den tid kommer. Hvor mye brukte dere da dere fikk første barnet i den første tiden?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Du må jo ha:

seng (1000, om du er heldig)

madrass ( 300-500)

dyne ( både til vogn og seng)(200-300)

vogn (brukt er selvfølgelig billigere enn ny (1000-10 000))

bilsete (1000)

stellebord (1000)

klær (1500-2000)

sengetøy til både seng og vogn ( 500-1000)

bleier (60-70 kr for en pakke)

ulike babyprodukter (100-1000)

Alt kan selvfølgelig kjøpes brukt, og da blir jo prisene mye billigere.

det var det jeg kom på i farten, og prisene er selvfølgelig bare ca priser. :wink:

Skrevet

... og i tillegg kommer slike ting som er greie å ha, men som kanskje ikke er helt, heeelt nødvendig - som feks et leketeppe, vippestol og f.eks sengekant og himmel til senga...

Om vinteren må du jo også ha skinnpose eller annen varm pose til vognen....

Det var det jeg kom på akkurat nå :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kansje flere burde tene på hva det koster, ike bare i strtfasen, men fremover? I dag kan man ikke bare tenke på 18 år,men lengre. de aller fleste bor hemme til over 20 pga av skolegang.

det er dyrt,dyrt,dyrt.

Billigste tiden er småbarnstiden. Man planlegger og legger opp økonomien i påvente a et barn,men skoletiden,ungdomstiden kever mer enn hva man kunne drømme om.

fra 13-18 er vl den dyreste iden.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar. Cirkapriser er bedre en ingen priser, og en viss ide om hva som trengs er bedre enn min totale uvitenhet.

I en artikkel i en britisk avis for et par år siden, sto det at par som ventet barn burde regne med en oppstartskostnad på rundt 5000 pund (ca 60 000 norske kroner). Hvordan høres dette ut i forhold til norske tilstander? Passe? For mye? For lite?

Jeg har stor tro på gjenbruk som miljøvern, men hva er lurt og hva er mindre lurt å få tak i brukt? Jeg tenker da både slitasje/kvalitet og hygiene.

Skrevet

Madrass og dyne ville jeg kjøpt nytt!

Utstyr som vogn, bilsete, stellebord, vippestol, seng etc kan like godt kjøpes brukt.

Madrassen i bagvogna ville jeg også ha byttet ut med en ny.

Gjest Anonymous
Skrevet

60.000? Det synes jeg var mye. Skal man se på alt som det rklameres for, som du bare MÅ ha, a da flyr pengene fort.

Seng,stol,stellebord,klær,pose er vel det man tenker på i første omgang.

vi har vel alle erfaring med at en kjøpte for ye klær. De minste ble fort forlite etter 2-3 mnd.

så har man slekt som kjøper/strikker, så derkan man vente med å kjøpe abselutt alt.

prisen blir faktisk hva man gjør ut a det selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenker at en trenge litt andre ting også. Vi prøver, hvis jeg blir gravid, så trenger vi f. eks en ny kommode. Den lille skal jo ha plass til klær også.... Det SKAL o¨gså en tørke trommel inn, for jeg er allerede kjempe lei alle kle stativ som står i stuen, og da blir det jo enda mere vask.....

Ellers småting, som noen nye håndduker, øre termometer, baby sitter osv... men det er jo slikt som kan komme etter hvert

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Tror det sekundet da DET skjer koster foreldrene omlag 3 mill i 1999 kroner i utgifter fra 0 til 18år pr barn.

Av og til er det virkelig verd det, men noen er uheldige - både store og små. Selv synes jeg mine 3 "øyeblikk" har vært verd det - og angrer ikke et sekund

Dette var kanskje litt på sidelinjenkommentarer, men noe å tenke på?

Skrevet

det første året, iallefall, er veldig billig egentlig! kan kjøpte nesten alt brukt! til og med klærne til babyen! og så kan man arve. Utrolig hvor mange som kommer med posevis av klær fra tidligere tider med en gang man får et lite frø i magen...

er man heldig kommer barnets tanter og onkler og besteforeldre osv til å kjøpe masse masse!

-og man MÅ ikke ha ny dyne og madrass heller, bare å rense og vaske det, og eventuellt legge det i fryser'n en dag eller to så er alle midd og baskelusker steindøde!

men de blir dyerer etterhvert ja... men kommer an på hva man legger opp til selv. Om man ikke stiller høye krav til merker på klær og utstyr, og at man klarer å leve med mye brukt så krever ikke barna så mye heller, iallefall ikke før litt oppi skolealder

Skrevet

60 000 er helt borti natta! Jeg synes selv vi har brukt mye penger - vi har kjøpt alle de store innkjøpene nytt og vi har ikke brukt halvparten av den summen en gang!

Vi er blant de første i vennegjengen som har fått barn og har derfor ikke så mange å arve av. Men veldig mange arver og kjøper ting brukt og det er måte på hva et barn egentlig trenger. Dessuten får man mye i gave også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for svar. Cirkapriser er bedre en ingen priser, og en viss ide om hva som trengs er bedre enn min totale uvitenhet.

I en artikkel i en britisk avis for et par år siden, sto det at par som ventet barn burde regne med en oppstartskostnad på rundt 5000 pund (ca 60 000 norske kroner). Hvordan høres dette ut i forhold til norske tilstander? Passe? For mye? For lite?

Jeg har stor tro på gjenbruk som miljøvern, men hva er lurt og hva er mindre lurt å få tak i brukt? Jeg tenker da både slitasje/kvalitet og hygiene.

60000 kr? Er du sprø?;-) Da hadde ikke jeg hatt råd til å få unger. Nei så mye koster det ikke.

Man kan kjøpe noe brukt, og på den måten komme billigere fra det. Dessuten får ungen ganske mye klær i gave når han/hun blir født. Man trenger ikke mange plagg i de minste str siden de vokser så fort i begynnelsen. Babytøy i mindre str enn str 60 er f.eks. bare tull (min erfaring) siden de knapt når å bruke så små str (hvis ikke ungen er prematur da).

Første ungen er størst utgiftspost. For senere barn kan jo arve klær og utstyr man har etter førstemann. Slik gjør jeg det.

Vippestol brukes ikke her i huset. Noen plasser kan man leie bilstol det første året på helsestasjonen for en rimelig penge. Barnevogn kan man kjøpe brukt og spare noen tusen (ny koster 6000). Men stellebord med skikkelige skuffer er fint å ha.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det første året koster ungene nesten ingen ting.

Du trenger litt utstyr og klær - som selvfølgelig kan kjøpes brukt, og dessuten kan det jo hende at babyen får noe av det i gaver også.

Noen tusenlapper i bleier må du nok regne med, også skal den jo ha litt mat etterhvert.

Etter at det første året har gått blir utgiftene større. Ungene trenger klær og sko i alle varianter (som de sliter mer og vokser ut av i en fei :wink: ), og hvis du skal være i jobb selv må du renge med at det går en del tusenlapper hver måned til barnehage/dagmamma.

Etterhvert vil det sannsynligvis bli aktuelt med fritidsaktiviteter som også koster penger.

Det koster å ha unger, men finnes ikke tvil: de er definitivt verdt det!! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

...vil også legge til at hvis du bor trangt kan større bolig (evt. i den skolekretsen du ønsker) bli en betydelig utgiftspost.....men det er fortsatt vel verdt det! :-)

Skrevet

Det första året är ju ganska billigt om man jämför med kommande år.

Summan på 60 000 är säkert en allmän kostnad som också räknar in att de flesta byter till en större bostad och större bil när de skaffar barn - vanligare utomlands än här i norden.

Ska du räkna på vad det kostar så är den dyraste "kostnaden" nog att vara hemma jämfört med full lön från jobb.

För mig (i Sverige och som tjänar över takvärdena för ersättning) innebär det en skillnad på drygt 12 000 utbetalt per månad. DET är den dyra kostnaden för mig.

Skrevet

60000 synes jeg var mye.Vi kommer til å bruke ca 20000 på utstyr og klær har vi regnet ut,bleier kommer i tillegg.

Skrevet

I England har de ikke så lang fødselspermisjon, derfor rommer sikert disse 60 000kr også barnepass i en del mnd.

Gjest Anonymous
Skrevet

på www.sifo.no kan du finne gjennomsnittskostnader ved å få barn. Både de siste mnd før fødsel og hva det koster å ha barn i de ulike alderstrinnene.

Skrevet

Vi kjøpte oss et nytt sted å bo, så nå har vi 1 million mer i lån enn før vi fikk barn. Men, man kan jo ikke tenke sånn! Uansett var det egentlig for lite der vi bodde før. Det var fint vi fikk barn så vi fikk en grunn for å ta alt arbeidet med å flytte.

Jeg er enig med de andre som sier at 60 000 er veldig mye. Nå er datteren vår over ett år og vi har nesten ikke brukt penger på klær. Dette skyldes at vi fikk utrolig mye babytøy i gave av slekt og venner da hun ble født og mye var i større størrelser også. Til jul og fødselsdag skjedde det samme. Da ble nesten hele garderoben fornyet. Jeg vet at ikke alle er så heldige, men jeg tror det er vanlig at man hvertfall får endel av besteforeldre og venner så man bærer ikke hele kostnaden alene.

Det vi valgte å kjøpe nytt (selvom vi fikk tilbud om å arve) var seng, madrass, dyner og sengetøy. Jeg leste et sted at det kan øke risikoen for krybbedød hvis man arver madrass. Det kan sikkert diskuteres, men nå som hun har brukt madrassen sin ett år så tror jeg uansett ikke jeg ville gi den i arv til andre. Den ser ikke helt pen ut nå. Det kommer jo ofte gulp og av og til litt lekasjer når babyen er veldig liten og det blir lett flekker som ikke går helt bort selvom man vasker overflaten av madrassen og lufter den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...