Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Lang historie kort.

Jeg hadde endel utfordringer jeg måtte jobbe med, med tanke på å holde system og orden i livet mitt, og prioritere det jeg skulle for å få en mest effektiv hverdag. 

Jeg valgte derfor å ta noen timer hos en coach. I utgangspunktet skulle jeg bare få noen tips og litt motivasjon for å ta tak i ting selv, men synes hen var såpass god i jobben sin og opplevde at det ga meg mye positivt, så jeg valgte å fortsette.

Nå, spol tre år frem i tid, så har jeg betalt denne coachen hundretusenvis av kroner gjennom de siste årene. Jeg har i perioder forsøkt å kutte ned på kontakten eller sagt at jeg mener jeg klarer meg selv, men har opplevd et press, kanskje fordi jeg følte at vedkommende var en form for venn, og jeg ville faktisk støtte økonomisk, da jeg synes vedkommende gjorde en god jobb, og jeg hadde økonomi til det.

Problemet var bare, at det ble aldri lagt noe fokus på hvordan jeg skulle fortsette på egen hånd, i å utøve de teknikker og øvelser jeg lærte om. Mye handlet om å generere timer med coachen. 

Dessverre gjennomgikk jeg brudd og skilsmisse, noe som var veldig traumatisk for meg, da jeg ønsket å fortsette ekteskapet. Jeg opplevde da at coachen var fullstendig fraværende, og ganske overfladisk og lite behjelpelig, i en situasjon hvor hele hensikten til coachen var å bidra med ulike mestringsstrategier og verktøy for å bedre takle nettopp slike ting. Med andre ord opplevde jeg egentlig ikke at timene ga så stor endring i livet mitt, annet enn at vi hadde det hyggelig sammen, men når en krise oppsto, sto jeg på like bar bakke som før jeg leide inn coachen. Kanskje enda blankere, fordi jeg følte meg sviktet, da vedkommende ikke ga noe særlig omsorg eller omtanke, og jeg trodde vi var "venner". Jeg valgte så å kutte, men opplevde at vedkommende tok kontakt gjentatte ganger. Jeg måtte da si ifra i klartekst om at jeg ikke ønsket å fortsette kunderelasjonen, og føler da at jeg ble nærmest anklaget for å være et dårlig menneske/venn. Det var en utrolig ubehagelig opplevelse. 

Jeg er idag glad for at jeg ikke har kontakt med vedkommende mer, men samtidig savner jeg innimellom timene vi hadde sammen, da jeg jo følte at det ga meg noe på det tidspunket. Har andre lignende erfaringer, og hvordan forholder jeg meg til dette videre? 

Anonymkode: d6740...bb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du samme som sendte en litt for personlig melding til coachen din? Isåfall så har vel han hatt nok å tenke på i sitt eget liv i det siste,basert på det du skreiv der? 

Anonymkode: ba98e...7a8

AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Jeg på et mindre tettsted og det stod om en ulykke i området i nyhetene for noen uker siden som alle fikk meg seg. En jobbkollega av meg var i familie med de involverte i ulykken. Jobbkollegaen er egentlig ikke en kollega, men en coach som har hatt enkelttimer med oss på arbeidsplassen noen ganger og har vært i formelt møte med rundt. Vi har en formell tone men hensikten med coachingen har vært å reflektere over seg selv så jeg har jo delt litt om meg selv og svake punkter og åpnet meg noe der, og vi også har vært inne på noe privat da mitt barn har en sykdom som også hans mor har så vi har snakket veldig kort om dette noen av gangene på møtene på tomannshånd.

Forleden dag fikk jeg en mail som ble introdusert med "Hvordan går det med deg? Håper det går bra med deg og ditt barn" videre i mailen handlet det om formelle ting som gjald meg og min posisjon i miljøet på arbeidsplassen med dato til ny coaching time.

Jeg svarte noen setninger om hvordan det gikk med oss og fortalte at jenta mi sliter med forværring etter å ha startet i ny behandling og litt tanker rundt det. Fem linjer til sammen, så det ble jo et avsnitt.

Deretter spurte jeg tilbake hvordan det gikk med han , og skrev 6-7 linjer om det jeg hadde fått med meg på nyhetene som mange i miljøet snakket om og skrev at jeg var lei meg på deres vegne og håpet familiemedlemmene i ulykken var på bedringens vei og at jeg syntes det er fælt at noen drikker i fylla og håpet at personen fikk straff, at man må ta vare på hverandre og at jeg håper han holder hodet oppe selvom det er trist.

Var det bare et overfladisk spørsmål når han spurte meg om hvordan det gikk for tiden, og jeg overdrev med å faktisk utdype svaret på det?
Var jeg for uprofesjonell når jeg skrev om noe jeg hadde fått med meg i lokalnyhetene som han ikke selv har delt med meg?
Burde jeg ha svart bare "Hei, alt bra her, ok det er motatt, ses den *dato* ?  Eller er det naturlig å nevne noe fra nyhetene som angår vedkommende selvom vedkommende ikke har sagt det selv og man egentlig ikke har noe med det å gjøre?

Svaret ble veldig vennskapelig og "dypt" så jeg er redd han syntes jeg gikk over grensen for hva som er profft.
For ordens skyld har vi ikke noe vennskap eller intensjon om nært vennskap eller annet men jeg syntes det var hyggelig at han brydde seg om hvordan det gikk, og da ville jeg vise at jeg brydde meg tilbake også.

Anonymkode: 45482...a35

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du samme som sendte en litt for personlig melding til coachen din? Isåfall så har vel han hatt nok å tenke på i sitt eget liv i det siste,basert på det du skreiv der? 

Nei. Det er ikke meg. Jeg har ikke skrevet noen innlegg om vedkommende. Kan du linke til den tråden du snakker om? 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Oi, dette skjønner jeg var vondt for deg. Jeg føler mye sånt er litt lureri helt ærlig, og de tar mye penger for noe de ikke vet gir resultater. De er ikke utdannet psykologer- og psykologer klarer heller ikke alltid engang å hjelpe pasientene sine. Jeg var med på sånn gratis coach over Internett, og synes det ble sagt en del bra ting. Regner med at noen gikk på det også, og betalte flere tusen for skype-samtaler. Prisene var vel oppi 12-15.000??!?! Helt syke summer. Jeg betaler 2000 kr i året for å gå i behandling på DPS, og er fortsatt syk over et år etterpå. Jeg tror coacher tror de kan gjøre mer enn de kan- det blir rett og slett svindel. De forlanger store mengder med penger og har ingen garanti for at det skal funke. Det blir som å drive sin egen virksomhet. Nei, vettu hva. Ville nesten tenkt på å anmelde, evt sende inn en anonym klage slik at andre ikke tar kontakt med denne coachen. 

Sender deg en klem, og håper du går det bedre. Det fortjener du❤️

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, dette er ikke relevant her. 

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Virker som coachen din ble mer en betalt venn enn en fagperson. Coachen skulle ikke tatt kontakt gjentatte ganger eller blitt fornærmet over avsluttet relasjon. Vedkommende skulle absolutt vært mer støttende under skilsmissen din. Neste gang du går til behandler så får du si klart å tydelig at du vil ha verktøy for å klare deg selv, fremfor å ha en avhengighetsskapende relasjon. Jeg ber om hjemmelekser når jeg vil ha det og da får jeg det. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvorfor velge en coach? "Utdanningen" til disse er jo ikke verdt papiret de er skrevet på en gang. Kan nesten ikke forvente at de har kompetanse på relasjon og å opptre etisk i forhold til sine kunder. Søk hjelp hos psykolog/psykiater i stedet.

Anonymkode: fb782...e41

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvorfor velge en coach? "Utdanningen" til disse er jo ikke verdt papiret de er skrevet på en gang. Kan nesten ikke forvente at de har kompetanse på relasjon og å opptre etisk i forhold til sine kunder. Søk hjelp hos psykolog/psykiater i stedet.

Anonymkode: fb782...e41

Enig. Coach kan man kalle seg uten å ha noen formell kompetanse. En coach belager seg mest av alt på egne relasjonelle evner, og dette er jo veldig personavhengig. 

Uansett virker det da som at TS fikk god hjelp av coachen før skilsmissen fant sted, men da trengte kanskje TS mer dyptgående hjelp. Slik hjelp man heller får fra psykolog/psykiater, fastlege eller annet helsepersonell. Jeg synes egentlig at TS ikke burde ha lagt dette ansvaret på coachen. Jeg synes også at coachen burde sagt ifra at det heller hadde vært lurt å oppsøke en annen instans, men igjen, hva kan man egentlig forvente av en coach? 

Hvis det er nødvendig med mer hjelp er nok helsetjenesten veien å gå. 

Anonymkode: 99594...7d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Oi, dette skjønner jeg var vondt for deg. Jeg føler mye sånt er litt lureri helt ærlig, og de tar mye penger for noe de ikke vet gir resultater. De er ikke utdannet psykologer- og psykologer klarer heller ikke alltid engang å hjelpe pasientene sine. Jeg var med på sånn gratis coach over Internett, og synes det ble sagt en del bra ting. Regner med at noen gikk på det også, og betalte flere tusen for skype-samtaler. Prisene var vel oppi 12-15.000??!?! Helt syke summer. Jeg betaler 2000 kr i året for å gå i behandling på DPS, og er fortsatt syk over et år etterpå. Jeg tror coacher tror de kan gjøre mer enn de kan- det blir rett og slett svindel. De forlanger store mengder med penger og har ingen garanti for at det skal funke. Det blir som å drive sin egen virksomhet. Nei, vettu hva. Ville nesten tenkt på å anmelde, evt sende inn en anonym klage slik at andre ikke tar kontakt med denne coachen. 

Sender deg en klem, og håper du går det bedre. Det fortjener du❤️

vel, når du går til psykolog så er du faktisk ikke garantert resultater hos de heller.  en behandler kan ikke fikse deg eller gå veien for deg, de gir deg kun "verktøyet". Du må faktisk fikse deg selv

Anonymkode: e25d2...3ad

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vel, når du går til psykolog så er du faktisk ikke garantert resultater hos de heller.  en behandler kan ikke fikse deg eller gå veien for deg, de gir deg kun "verktøyet". Du må faktisk fikse deg selv

Selvfølgelig. Det er jo dette jeg mener. Jeg sa også at når en psykolog ikke er garantert å hjelpe, så vil nok ikke en coach heller gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste du egentlig innlegget du siterte? 

Anonymkode: 99594...7d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ble svindlet. Han utnyttet deg for penger og trenerte "behandlingen". Målet er at du skal bli selvstendig og ikke avhenging av coachen din. 

Anonymkode: 41c0a...e84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk går til coach. Gå til psykolog. De har etiske retningslinjer å forholde seg til, en autorisasjon å miste, en formell utdannelse med mer. Dette er selvsagt ingen garanti for god behandling, men det øker sjansen betraktelig! 

Anonymkode: 594db...2d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg  HÅPER ikke dette er i Kr.Sand!
Har en bekjent som er coach, og mine øyne livsfarlig! Manipulerer og bruker sårbare mennesker til egen vinning!
Coach er ingen beskyttet tittel, de kan være dyktige og seriøse, men de kan også være narsisster som utnytter andre for egen vinning.

Anonymkode: bdcb5...51f

• Liker 2
Skrevet

Er det noe som heter NLP-sertifisering for coacher? Hvordan fungerer egentlig dette? Ser så mange bloggere som er coacher, og skriver ganske likt på bloggene sine. Nesten i diktform...synes det virker merkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktige med å gå til coach. En familiemedlem av meg er coach, og hun er skremmende manipulerende. Jeg ble helt satt ut og ganske skremt da jeg fant ut at hun drev eget coaching"firma". Hun har absolutt ingen kunnskap eller erfaring innen verken coaching eller psykolog/behandling. Men det verste er at dette er person som er helt blottet for medfølelse eller empati. Den siste jeg noensinne ville ha brettet ut følelsene for. Hun kan virke sjarmerende og koselig på overflaten, men vi som kjenner henne vet at dette kun er en falsk fasade. Det overrasker meg ikke om hun lyver om utdanning og erfaring på nettsiden, da hun har løyet om lignende ting før. Jeg trodde faktisk coach var en beskyttet tittel, men det beviser jo at dette er noe selv Mari på 50 med svindeldommer bak seg kan kalle seg. 

Anonymkode: a3cc3...2b4

• Liker 5
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær forsiktige med å gå til coach. En familiemedlem av meg er coach, og hun er skremmende manipulerende. Jeg ble helt satt ut og ganske skremt da jeg fant ut at hun drev eget coaching"firma". Hun har absolutt ingen kunnskap eller erfaring innen verken coaching eller psykolog/behandling. Men det verste er at dette er person som er helt blottet for medfølelse eller empati. Den siste jeg noensinne ville ha brettet ut følelsene for. Hun kan virke sjarmerende og koselig på overflaten, men vi som kjenner henne vet at dette kun er en falsk fasade. Det overrasker meg ikke om hun lyver om utdanning og erfaring på nettsiden, da hun har løyet om lignende ting før. Jeg trodde faktisk coach var en beskyttet tittel, men det beviser jo at dette er noe selv Mari på 50 med svindeldommer bak seg kan kalle seg. 

Anonymkode: a3cc3...2b4

Ja, lett å si at man bare er det uten å egentlig ha kunnskaper. Lett å si man er det- kun for å tjene penger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...