Gå til innhold

Gå ned 5 kilo, og BLI der...Hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned fra ca 57 til 50 kilo i fjor. Dette pga brudd, spiste lite. Holdt meg der en god stund, men har det siste året økt gradvis igjen.. Nå veier jeg nesten 55 kilo igjen (Veid med lite klær på). Har begynt på et kosthold med lite karbohydrater, og tenker prøve vedlikeholde det. I tillegg til trening. Skjønner jeg må kutte ut søtsaker, har vært sukkeravhengig en stund nå og prøver kutte det ut. 

Trener noe styrke også. Hva spiser dere som skal ned "bare" 5 kilo? 

Anonymkode: e9c93...ba9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gikk ned fra ca 57 til 50 kilo i fjor. Dette pga brudd, spiste lite. Holdt meg der en god stund, men har det siste året økt gradvis igjen.. Nå veier jeg nesten 55 kilo igjen (Veid med lite klær på). Har begynt på et kosthold med lite karbohydrater, og tenker prøve vedlikeholde det. I tillegg til trening. Skjønner jeg må kutte ut søtsaker, har vært sukkeravhengig en stund nå og prøver kutte det ut. 

Må bare si, Lifesum mener jeg kun skal spise 1200 kcal i døgnet og jeg mener det er litt lite altså!! 

Skrevet (endret)

Nja, jeg veier noe mer enn deg, men regner med at jeg er høyere også (175). Veier nå 68, men har fortsatt noe fett å miste så vil bli kvitt det. Jeg trener mye stryke så kostholdet mitt er preget av det. 

Frokost: en dobbel proteinshake og to kokte egg 

Lunsj: får mat på jobb, så spiser en normal porsjon av hva nå enn vi har

Før trening: en banan og evt en annen frukt 

Etter trening: en dobbel proteinshake 

Middag/kvelds: helt normal middag. I går hadde vi feks omelett med tomat og feta. Vi trener begge to, så det er fokus på protein, sunt fett og litt karbo til middag 

Aner ikke hvor mye kalorier det er, men vil tippe rundt 2000. Trener tung styrke 4 ganger i uken med avslutning på trappemaskinen (10 min), yoga en gang i uken og sykler overalt.

Jeg har tidligere gått ned 60 kg uten å legge på meg igjen. Alt handler om å få en ny livsstil. Jeg kunne feks drikke masse sukkerbrus og spise sjokolade hver dag, nå frister det ikke. Liker ikke sukkerbrus og om jeg skal kose meg spiser jeg heller potetgull. Jeg lærte meg masse fantastiske oppskrifter så nå spiser jeg mye heller en hjemmelaget burger enn den fra frossendisken. Jeg hatet å trene, nå blir jeg deprimert om det går for lang tid uten og gleder meg til neste økt. 

Endret av Inwe
Skrevet

Jeg gikk ned 25 kilo for tre-fire år siden, og jeg har gjort helt motsatt for beholde vekta. Jeg sluttet å begrense karbohydrater, sluttet å trene, gjeninnførte godteri, droppet å tro på sukkeravhengighet som noe virkelig. Isteden planlegger og porsjonerer jeg balanserte måltider, er mer aktiv til daglig, spiser godteri bare på lørdager (ihvertfall nesten), og koser meg med den lille, utvalgte mengden godteri jeg har plass til i "budsjettet".

Du kan spise mer enn 1200 kalorier og gå ned i vekt. Du bør faktisk det når du synes det er lite (og det er lite).

Skrevet

Husk at kaloribehovet for å holde vekten du har når du har gått ned endrer seg. Slik at du må spise bittelitt mindre enn hvordan kaloribehovet er for å holde vekten du har per nå. 

Skrevet

Jeg aner ikke høyden din, men jeg synes at 50 kilo høres veldig lite ut. Jeg har ikke kalkulert for deg, men hvis Lifesum anbefaler 1200 kalorier per døgn, er det trolig fordi du vil ned raskt som mulig (stemmer det?). Prøv å gå ned saktere isteden - da får du "lov" å spise mer :) Det er også lettere å holde vekten stabil hvis man går sakte ned istedenfor en lyndiett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lifesum er nok ikke helt laget for allerede normalvektige som vil ned litt. Jeg har også fått beskjed om å ca. 1200 kcal av Lifesum, men det funket i hvert fall ikke. Ikke gikk jeg nevneverdig ned, jeg var kjempesulten hele tiden og magen ble treg og vond. Klarte å gå ned ved å kutte sukker og spise 1600-1800 kcal om dagen. Jeg trener egentlig ikke heller, men jeg går mye på topptur og tur med hunden. Har en BMI på 20 nå.

Anonymkode: b7a06...e2c

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg aner ikke høyden din, men jeg synes at 50 kilo høres veldig lite ut. Jeg har ikke kalkulert for deg, men hvis Lifesum anbefaler 1200 kalorier per døgn, er det trolig fordi du vil ned raskt som mulig (stemmer det?). Prøv å gå ned saktere isteden - da får du "lov" å spise mer :) Det er også lettere å holde vekten stabil hvis man går sakte ned istedenfor en lyndiett. 

50 kg er ikke lite om man er lav. Jeg veier mindre og er fortsatt normalvektig. Jeg må også spise få kalorier for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 2f505...c21

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 160 cm, TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er 160 cm, TS

så har nå en BMI på 21,5 men ønsker den ned til 19,5. regnet ut på melk.no :) 

Skrevet

Prøvd MyFitnessPal-app? Jeg bruker den til å holde vekten min stabil. Den er gratis. Kanskje den anbefaler et annet kaloriinntak?

Forresten - trener du? Hvis du f.eks. jogger i en halv time, kan du forbrenne ca 200-300 kalorier (spørs hvor fort du løper). Da har du "lov" å spise 200-300 kalorier til.

Det er en av grunnene til jeg løper 3-4 ganger i uken - da får jeg lov å spise mer, hehe :) 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Glukogen binder flere ganger sin vekt i væske så det forklarer vekttapet når man reduserer på karbohydrater i det daglige kostholdet. Det er viktig å forstå at dette tapet ikke stammer fra fettreduskjon..all vekttap er ikke fett% langt derifra. 

Det blir vanskelig å redusere fett% hvis du ikke kutter ned karbohydratene en tid fremover. Samtidig som idet du tilfredsstiller sukkerbehovet ditt så vil du øke det som glykogen reservene du da bygger opp vil binde opp i væske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...