Sarah1991 Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Hei! Har en case her, som jeg skal svare på, er bare litt usikker på hvordan. Casen handler om en mann på 69 år, som har hatt Parkinsons sykdom i 7 år. Han bor hjemme med kona. Han er på dagsenter 3 ganger i uka, for å være sammen emd andre og avlaste kona. Sykdommen har forverret seg den siste tiden, og han trenger mye hjelp for å kunne bo hjemme. Morgenrutinene går tregere, skjelvingene har økt og han sikler med enn før. Han synes derfor det er vanskelig å være sosial og spise sammen med andre, og han gruer seg til å være på dagsenteret fordi han sikler og skjelver og han synes det er flaut. Han er nedstemt og lei seg, og kona er bekymret for at han raser ned i vekt. Nå har det seg sånn, at jeg ikke visste noe om Parkinsons før jeg fikk denne casen idag. Jeg har lest meg litt opp på den, men det er noen ting jeg er usikker på. - Grunnleggende Sykepleie. Er det spesielle hensyn jeg burde ta når jeg arbeider med en pasient med Parkinsons? Jeg vet at ting ikke går så fort, og jeg må ha tålmodighet, jeg må tenke brukermedvirkning, ADL og hans ressurser. Er det noe ekstra jeg burde tenke på? - Å være profesjonell: Å være profesjonell yrkesutøver er vel det samme uansett hvem man jobber med eller er det noe spesielt med mennesker med Parkinsons? - Kommunikasjon: Vet at jeg skal ta hensyn til at stemmen er lav, ordene kommer ikke alltid ut og at siden han har Parkinsons er det vanskelig å gjøre to ting på en gang - for eksempel prate og gre håret. - Hvilke medisiner brukes? - Er det noe ekstra spesielt jeg skal tenke over med tanke på hygiene? - Sist men ikke minst: Tips til hvordan jeg skal hjelpe denne mannen med å se positivt på det å dra på dagsenteret? Og hvordan løser jeg siklingen? Lommetørkle??? Takk for svar 🙂 P.S. Bare så det er sagt: Ønsker ikke svar på hele oppgaven min, den er muntlig og dette er ting jeg må tenke over 🙂 Bare så noen ikke kommer her å tror at de skriver svaret på hele oppgaven min - dette er bare utdrag fra noen av utfordringene 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Bruk NDLA.no der ligger det aller meste man trenger. Så fremst det ikke står noe om medisiner i casen, så kan ikke du skrive om det.Men du kan nevne typer medisiner som brukes til parkinson, og henvise til tverrfaglig samarbeid med lege om disse kan prøves for å bedre livskvaliteten til bruker. Siden bruker i tilegg er nedstemt burde dette også tenkes på med tanke på samtaleterapi og eller kan medisiner hjelpe der? Mat og ernæring føler jeg faktisk det er noe du bør skrive mye om i den casen, da den faktisk sier at mannen har rast ned i vekt og konen er bekymret. Kaloririk mat som smaker, men med rett sammensettnig. Ernæringsfysiolog burde kontaktes. Igjen tverrfaglig samarbeid. Kan bruker spise kun i eget rom, uten flere rundt? Man bør ta hensyn til at bruker synes det er flaut. Bruker sikler mer, kan få sår av dette og bør derfor smøres med en beskyttende krem. Ellers bør bruker ha fri tilgang på papirlommetørkler. Anonymkode: f1cd9...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå