AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Jeg har fått svar fra CT og MR angående et stressbrudd i bekkenet (pubis-benet, nesten ved sympfysen). Det er ca. 11 uker siden det oppsto. Får ikke snakket med lege før om et par uker, så før det må jeg tolke svarene selv. Det står at bruddet ikke er tilhelet, men at det ikke er ferskt fordi det er antydning til noe callus. Hva betyr dette? Betyr det at bruddet er i ferd med å gro, eller at det ikke har grodd noe som helst på disse 11 ukene? Jeg har mindre smerter enn før når jeg går og trener på step eller ellipsemaskin, men løping er fortsatt veldig smertefullt (unngår derfor løping). Anonymkode: a19a3...88b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Dette har du fått svar på flere ganger tidligere. Callusdannelse er en del av mormalt tilheling. Du må kontakte radiolog eller lege dersom du ikke klarer å vente. Anonymkode: 0d349...6c8 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har du fått svar på flere ganger tidligere. Callusdannelse er en del av mormalt tilheling. Du må kontakte radiolog eller lege dersom du ikke klarer å vente. Anonymkode: 0d349...6c8 Jeg har ikke fått svar på dette mange ganger. Da hadde jeg ikke spurt. Har prøvd å kontakte både radiolog og lege, men ingen kan gi meg svar før om over 2 uker. Er det forresten normalt med ødemforandringer i og rundt et brudd? Må dette forsvinne før det kan dannes callus? Anonymkode: a19a3...88b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 Kallus er kroppens bein-reparasjonsvev. Ødem rundt er også normalt, det er en del av reparasjonsresponsen. I et av innleggene over er det linket til et annet forum hvor folk som har hatt det deler erfaringer. Fellesnevneren er avlasting, og siden veldig mye muskler festes i det området er det lite trening som ikke er belastende (både step og elipse belaster området mye). Jeg ville tatt det helt med ro, brukt beina minst mulig, og oppsøkt en fysioterapeut. Anonymkode: 80a3d...12d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kallus er kroppens bein-reparasjonsvev. Ødem rundt er også normalt, det er en del av reparasjonsresponsen. I et av innleggene over er det linket til et annet forum hvor folk som har hatt det deler erfaringer. Fellesnevneren er avlasting, og siden veldig mye muskler festes i det området er det lite trening som ikke er belastende (både step og elipse belaster området mye). Jeg ville tatt det helt med ro, brukt beina minst mulig, og oppsøkt en fysioterapeut. Anonymkode: 80a3d...12d Jeg har lest på linkene der. Ser at fellesnevneren er avlastning fra løping ja, men de fleste der driver jo med sykling, svømming og ellipsemaskin selv om de har brudd? Så lenge det ikke gir smerter? Har snakket med en jeg kjenner som er fysioterapeut. "Regelen" der er at all aktivitet som ikke gir mye smerter underveis og/eller i etterkant, er greit. Uansett har jeg ikke råd til å dra til en annen fysioterapeut. Til tross for at jeg unngår smertefull aktivitet, har jeg fortsatt litt smerter (f.eks. kjenner jeg det ved av- og påkledning av bukse, setter meg ned på huk etc.). Derfor kjenner jeg jo at frakturen ikke er tilhelet, noe MR og CT også viser. Men det jeg lurer på er jo om den er i ferd med å tilhele, slik at jeg "bare" må ta tiden til hjelp. Jeg er student og skal nå ha sommerjobb på helsehus, hvor det blir mye ståing og gåing. Derfor kan jeg ikke bruke beina minst mulig. Det er jo umulig å forholde seg til noe konkret hvis man ikke kan gå etter smertefritt-regelen? Anonymkode: a19a3...88b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Hvis du er student har du vel lært om kunnskapsinnhenting og kildekritikk? Det er vel sjelden det gjøres noe med brudd i bekkenet, du kan jo slå opp behandlingsretningslinjene Anonymkode: 80a3d...12d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er student har du vel lært om kunnskapsinnhenting og kildekritikk? Det er vel sjelden det gjøres noe med brudd i bekkenet, du kan jo slå opp behandlingsretningslinjene Anonymkode: 80a3d...12d Jeg har lest i en bok om idrettsskader hvor det står om stressbrudd i bekkenet. Der står det faktisk at siden området har god blodforsyning er det meget god prognose. Det som kreves er å ta hensyn til smerter, dvs. avlastning hvis behov, og alternativ trening. Dette har jeg jo fulgt de siste ukene. Men på nettet finner jeg litt forskjellig, og noen steder står det til og med at området tilheler dårlig (altså det motsatte av i boken jeg leste). Hvor finner jeg behandlingsretningslinjene? Anonymkode: a19a3...88b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå