Gå til innhold

Fjernes tollfri-grensen, får du gebyr på 158 kr for alle pakker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.moss-avis.no/nyheter/tollvesenet/okonomi-og-naringsliv/fjernes-tollfri-grensen-far-du-gebyr-pa-158-kr-for-alle-pakker/s/5-67-662464

Tirsdag ble det kjent at Stortinget ønsker å utrede muligheten for å fjerne tollfrigrensen på 350 kroner på netthandel. Posten advarer norske politikere mot å fjerne tollfrigrensen.

*

Da blir det dyrt å kjøpe småting på nettet. Er vareverdien 100 kr, må du betale 158 kr i begyr for å få lov til å betale 25 kroner i moms.

Anonymkode: 21261...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette vil føre til et skift over på dyrere varer.

Jeg handler mye fra Aliexpress og lignende. I dag deler jeg opp bestillingen for å komme under 350. Men om dette forslaget går igjennom vil jeg nok heller samle opp til en stor bestilling.

Tror nok jeg vil handle mer av norske butikker, nettbutikker og fysiske butikker.

Skrevet

Hva med ting det IKKE er toll på, som bøker og brukte ting kjøpt fra europeiske selgere på eBay?  158 kr gebyr på det også selv om det er tollfritt ? 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Elizabeth2014 skrev:

Hva med ting det IKKE er toll på, som bøker og brukte ting kjøpt fra europeiske selgere på eBay?  158 kr gebyr på det også selv om det er tollfritt ? 

Nei, men det er mva på nesten alle varer, så tollbehandling gjøres uansett, og det er det speditørene tar gebyr for. Ikke hvorvidt det faktisk er toll eller ei. Gebyret dekker rett og slett det administrative arbeidet som gjøres ved deklarering inn til Norge uavhengig av om det må betales toll eller ikke. 

Anonymkode: a93b1...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har store konsekvenser for meg. Jeg handler også mye småtteri fra utlandet, på ebay, pga en hobby jeg har som ikke er vanlig i Norge. Synes det er rart at det ikke har blitt mer oppmerksomhet i media rundt dette. Da jeg nevnte det i lunsjen på jobben i går var det ingen som har hørt om dette.

Anonymkode: 70e90...c17

AnonymBruker
Skrevet

Med det elendige vareutvalget vi har her til lands synes jeg dette er skammelig.

Anonymkode: 209fb...185

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo Virkes våte drøm. Som blir et mareritt for oss forbrukere.

Jeg husker sist de innførte slik nullgrense. En ukes tid etter fikk jeg ettersendt en pakke med fiskekroker verdt litt over pundet, og måtte betale 120 kroner, tror jeg det var da, for at Posten skulle gjøre den viktige og fornuftige jobben med å kreve inn statens dyrebare tre kroner.

Man skal jo ikke bare gå på nettet og handle det man trenger, må vite. Man skal gå til et fordyrende mellomledd (på nettet) som må bestille det på ens vegne. Slik holder man folk i arbeid i Norge. Kanskje vi skulle slutte å kle på oss selv om morgenen, også. Slutte å pusse tennene våre selv og tørke oss i baken for egen maskin. Slutte å smøre brødskivene selv og slutte å føre brødskivene mot munnen selv. Vi kan sette mange i arbeid om vi overlater slike oppgaver til ufaglært arbeidskraft.

Anonymkode: 67be9...e3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om de skal fjerne tollgrensa så må de i det minste åpne opp for at vi kan ordne forenklet tollbehandling på egenhånd. Det er ingen grunn til at Posten skal ta 158 kr i tillegg til momsen i 2018. Enda verre er slike som DHL, UPS osv, de legger jo på latterlige summer.

Bestilte for litt siden en klokke fra Daniel Wellington. Siden var på norsk, prisene på norsk og det sto gratis frakt over en viss sum. To uker etter pakka er kommet dumper det ned en faktura fra DHL. Den skal DW værsågod å betale på egenhånd!

Anonymkode: 0de14...997

Gjest GiftMann38
Skrevet
1 hour ago, Elizabeth2014 said:

Du betaler ikke MVA på bøker så du kan fremdeles bestille bøker uten å betale 158 kr i gebyr.

Skrevet
1 time siden, GiftMann38 skrev:

Du betaler ikke MVA på bøker så du kan fremdeles bestille bøker uten å betale 158 kr i gebyr.

Ok, tusen takk for svar.❤

Hva med brukte ting man kjøper av private selgere fra EU på eBay.. ?  (f.eks brukt lysestake, brukt veske etc..) Noen som vet dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å handle i fysiske butikker eller flere norske butikker

Anonymkode: 8dc7d...770

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt latterlig. «Beskytte norske butikker». Eneste man beskytter er «gründere» som bestiller noe fra utlandet og selger det til 3-gangern her hjemme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Elizabeth2014 skrev:

Ok, tusen takk for svar.❤

Hva med brukte ting man kjøper av private selgere fra EU på eBay.. ?  (f.eks brukt lysestake, brukt veske etc..) Noen som vet dette? 

Det er mva på brukte ting kjøpt fra privatpersoner i utlandet også. Har betalt det selv mange ganger... at det er brukt har ingen betydning. 

Anonymkode: 1cef3...69f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med det elendige vareutvalget vi har her til lands synes jeg dette er skammelig.

Anonymkode: 209fb...185

Enig! Det er skammelig at det skal være så dyrt å kjøpe ting man ikke kan få tak i i Norge. Det skal sies at jeg stort sett alltid handler i fysiske butikker, for disse er det viktig å støtte opp om, men jeg har en hobby/deltidsjobb som krever at jeg av og til må skaffe noe jeg ikke får kjøpt her til lands. Da er det ikke gøy å betale det hvite ut av øya, og spesielt når det ikke kan kjøpes i butikk her i Norge! 

Anonymkode: 02888...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.moss-avis.no/nyheter/tollvesenet/okonomi-og-naringsliv/fjernes-tollfri-grensen-far-du-gebyr-pa-158-kr-for-alle-pakker/s/5-67-662464

Tirsdag ble det kjent at Stortinget ønsker å utrede muligheten for å fjerne tollfrigrensen på 350 kroner på netthandel. Posten advarer norske politikere mot å fjerne tollfrigrensen.

*

Da blir det dyrt å kjøpe småting på nettet. Er vareverdien 100 kr, må du betale 158 kr i begyr for å få lov til å betale 25 kroner i moms.

Anonymkode: 21261...629

KRF og senterpartiet. Disse to partiene er ikke annet enn stein i skoa med markeirngsbehov. Idiotiske ting de krever gjennomslag for bare for at de kan.

Kontantstotte, sukkeravgift, tollgrense, ostetoll, osv osv.

Tenkt hvor deilig det hadde blitt i Norge uten de to. hallelujah...

Anonymkode: c9803...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjerning av momsfritak skulle subsidiere bensinpriser. Altså, hvor dumme er de? Jeg ville sluttet å handle på  nettsteder som ikke er i norge, og sikkert veldig mange fler. Så hvordan skal det bli billigere bensinpriser ved at folk ikke handler ? 

Vi som har lang kjørevei til jobb og null muligheter til offentlig transport vil gjerne ha billigere bensin. Men med den oppskriften blir jo ikke bensinen billigere.

Anonymkode: ed2c8...45b

AnonymBruker
Skrevet

Drivstoffprisene går jo også alltid opp når oljeprisen går opp, men aldri ned når oljeprisen går ned. Rart det der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men det er mva på nesten alle varer, så tollbehandling gjøres uansett, og det er det speditørene tar gebyr for. Ikke hvorvidt det faktisk er toll eller ei. Gebyret dekker rett og slett det administrative arbeidet som gjøres ved deklarering inn til Norge uavhengig av om det må betales toll eller ikke. 

Anonymkode: a93b1...df9

Hvis det hadde vært sånn så ville man måtte betalt gebyr til Posten for varer med verdi under 350 kr også.

Anonymkode: 10ee0...421

Gjest nediugennivK
Skrevet

Å si at dette beskytter norske arbeidsplasser blir feil. Store selskaper som har nettbutikker, f.eks Komplett har jo et automatisert lager. Det vil ikke skape veldig mange arbeidsplasser med videre vekst her. Huff. 

AnonymBruker
Skrevet

Virke vet utmerket godt at folk ikke har noe i mot å betale 25% ekstra på varer under 350. De vet at det er fortollingsgebyret som svir. 

Men du kommer f**n ikke unna det gebyret, for du om fortoller selv, så skifter bare gebyret navn til "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad" på nøyaktig samme sum (158 kr). 

Uansett om tollvesenet lager verdens enkleste system for slikt, så er det fortsatt til syvende og sist ekspeditøren som styrer prisen, da de kan skape gebyrer ut av løse luften, om de vil. 

Anonymkode: ab262...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...