Belima Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 Jeg ringte en bekjent i går som går på AAP nå etter sykdom. Det ble en lengre samtale enn jeg hadde forventet. Hun er nå på kurs via NAV og fortalte "ting" jeg lurer på om det virkelig er hold i. Kursledere forteller kursdeltagerene hvordan det er i arbeidslivet nå. 1) Arbeidsgivere skal ha tilgang til din FB konto. 2) Får du jobb i en matbutikk og blir sett av faste kunder som gjennkjenner deg, f eks på stranda med en bærepose fra en annen butikk enn den du jobber i og dette blir varslet arbeidsgiver, så mister du jobben. 3) Er du ansatt i en klesforretning og bruker klær fra andre butikker på fritiden, så skjer det samme som i nr 2. 4) Jobber en på Dressmann, skal en kun bruke klær fra Dressmann. Her jeg bor jobber det bare damer hos Dressmann og de bruker jo ikke herreklærne. De er jo damer. Dette er noe av det kursleder fortalte kursdeltagerene, som jeg som ikke lenger er i jobb fikk høre i går. Har det virkelig gått så langt at en ansatt ikke lenger har et privatliv?
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 (endret) Nei til alt. Men noen steder er det en kleskode ja. Og de vil helst at du bruker en del av deres klær. Men de kan ikke tvinge deg. Endret 7. juni 2018 av solmåneogstjerner 13
cleangal Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 (endret) 1. Ikke alle er på Facebook. Facebook er ikke et krav for å få jobb. 2. Du har lov til å handle hvor du vil. Du kan ha fått posen av noen andre osv. Jeg jobbet i NorgesGruppen, og folk som jobbet i Coop-butikken ved siden av handlet ofte brød og grønnsaker hos oss, og vi handlet andre ting hos dem. De hadde bl.a noen lyspærer som vi ikke hadde i sortimentet. 3. Tull. 4. Tull. Endret 7. juni 2018 av cleangal 13
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 For noe vås. Dette stemmer ikke. Anonymkode: 84e2b...014 3
Belima Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2018 (endret) Til dere som har svart nå, er dere 100% sikre på det? Jeg sa i går, at det umulig kan være riktig, men kursleder banket dette inn i flere omganger sa hun. Jeg kjenner yngre damer som jobber med klær og de bruker butikkens klær i arbidstiden, men går med hva de ønsker ellers. Hva er det NAV prøver på da? Å ødelgge folk som vil ut i jobb igjen? Jeg trodde hun løy, men hun er en voksen dame i 50 årene, som ikke pleier å lyve til meg. Jeg ba henne kontakte datatilsynet angående FB og få tak i en advokat som kanskje kunne svare på resten, men etter i går så var hun helt tråkka på og nedbrutt og trodde ikke hun orket det. Endret 7. juni 2018 av Belima La til mer informasjon.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 Tror rett og slett dama har misforstått. Forskjell på arbeidstid og fritid. Arbeidsgiver kan se din profil på FB derfor bør man moderere seg og heller ha skjult profil. I arbeidstiden bruker man klær fra butikken man jobber ( disse får man jo også rabatt på, men er faktisk ikke et krav, da butikken ikke kan bestemme over hva du går i på jobb, så fremst det ikke er arbeidsuniform) Og man kan handle i hvilken butikk man vil. Hef har vel kursledere prøvd å åpne folks sinn om hvordan man er synelig i det offentlige, og burde oppføre seg normalt. Anonymkode: c00af...de6 19
Gjest Bøff Eløff Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 Noen kursledere er tydeligvis helt på en snurr. Det er bare tull alt hun har sagt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 Akkurat nå, Bøff Eløff skrev: Noen kursledere er tydeligvis helt på en snurr. Det er bare tull alt hun har sagt. Tenker faktisk etter en tid på KG at noen hører det de vil høre, ikke hva som faktisk blir sagt Anonymkode: c00af...de6 13
Gjest Bøff Eløff Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker faktisk etter en tid på KG at noen hører det de vil høre, ikke hva som faktisk blir sagt Anonymkode: c00af...de6 Det kan godt hende, men snålt hun hørte det flere ganger. Jeg tror nok kanskje det er en kombinasjon av en dårlig kursholder og slitne ører som hører det de ikke vil høre. Uansett er det greit at vi kan avkrefte dette da.
Chiyo Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 Det kan ikke være riktig. Arbeidsgiver har ikke rett til tilgang til din PRIVATE facebook, og de kan ikke bestemme hva butikk du handler på med DINE penger, eller hva klær du kjøper med DINE penger. Vi har jo faktisk rett til å leve våre private liv utenfor arbeidslivet. Altså jeg skjønner ikke hvorfor en kursleder har sagt disse tingene. Det virker helt latterlig. 7
Tusseladen Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 Høres tullete ut. Og stemmer det hadde jeg boikottet disse "reglene". 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #14 Skrevet 7. juni 2018 9 minutter siden, Belima skrev: Til dere som har svart nå, er dere 100% sikre på det Ja! Men som jeg sa, enkelte steder har en kleskode. Da skal det inn i kontrakten, ofte skjer det ved at man henviser til personalhåndbok. Du kan ikke jobbe i bank og møte opp i utvaskede joggebukser og magetopp, liksom. Og hvis du kler deg fullstendig upassende, så kan du få advarsler om at du må kle deg ordentlig. Uavhengig av kontrakten. Nekter du det, så vil du etterhvert kunne miste jobben. Men da snakker vi om et helt annet nivå enn at du går med cubus-klær på Lindex, altså..... 9
Zzyzx Skrevet 7. juni 2018 #15 Skrevet 7. juni 2018 De bedriftene som holder slike kurs er leid inn av NAV, og de har ingen annen tilknytning til NAV enn at de får betalt for en serie kurs. NAV skal imidlertid ha en viss kontroll på innholdet, og dersom kursholder kommer med 100% sprøyt og vissvass som dette, så er det på sin plass å ta det opp med NAV. Ingenting av det som listes opp stemmer. 11
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 Bare tullball alt sammen. Anonymkode: ce2b0...7c4 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 Åja forresten: når vi snakker om Facebook. De kan forsåvidt kreve at du ikke snakker nedsettende om bedriften, eller at du viser tydelig at du er uenig i deres verdier. F eks jobber du som regnskapsfører, så kan du ikke legge ut innlegg om at du er så fornøyd med at noen polakker bygde garasjen din svart.... 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #18 Skrevet 7. juni 2018 En butikk kan ha uniform eller kleskode. De KAN forlange at man bruker klær fra eget sortiment, men om de legger sånne føringer så må de også gi tillegg for klesutgift, fremskaffe klær eller gi rabatter. Dersom de ikke gjør dette så kan de anmode, men ikke kreve. Og de kan aldri si noe på hva du bruker på fritiden. Ingen kan kreve tilgang til private kontoer, hverken epost eller sosiale medier. Ikke engang jobbmailen din skal arbeidsgiver ha tilgang til. Resten er bare tull. Det er vanskelig å sparke en ansatt i Norge, det kreves saklig grunn. Ingenting av dette er saklig grunn. Anonymkode: 1bd8a...a99 7
Belima Skrevet 7. juni 2018 Forfatter #19 Skrevet 7. juni 2018 Det at sjefen skulle ha tilgang til FB ble utdypet med at h*n da fikk et inntrykk av hvoran du er som person utenom jobb. Den med bærepose på stranden har skjedd. Damen mistet jobben da kunden fra stranden sladret til sjefen. Hvis dette ikke stemmer, hvorfor i all verden sies det? Jeg ble så provosert i går kveld etter og under samtalen at jeg måtte sjekke dette videre med andre. De har en kursleder som er innleid, men hun har ikke sagt dette. Der hun bor er deler av jobbsøkingen satt bort til et "firma". Har ikke lyst til å navngi dette da det er lett gjennkjennelig.
solmåneogstjerner Skrevet 7. juni 2018 #20 Skrevet 7. juni 2018 Akkurat nå, Belima skrev: Damen mistet jobben da kunden fra stranden sladret til sjefen. Hvis dette ikke stemmer, hvorfor i all verden sies det Det kan godt ha skjedd, men i såfall er det usaklig oppsigelse. Da har hun rett til å beholde jobben likevel, evt få erstatning. Så ja, det kan sikkert skje men det er ikke lovlig. Sikre deg med kontrakt og dokumentasjon i tilfelle slikt skjer. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå