Gå til innhold

Hvis jeg flytter til Kina, hvor lang tid tar det før jeg blir kinesisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og barna mine, den ene er født i Norge og den andre blir født i Kina, blir den som er født i Norge senere kinesisk enn den som blir født i Kina? Begge foreldrene er norske, om det skulle ha noe å si.

Anonymkode: ed5ff...144

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på når du søker om kinesisk statsborgerskap og får det innvilget da.

Anonymkode: decee...83c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror TS at han/hun skifter ernisitet bare fordi man flytter til et annet sted?

Antar at man kan si at når man har mer kinesisk enn norsk blod, samt ser kinesisk ut, snakker kinesisk og er buddhist (??) og generelt er kinesisk 24/7, ja da er man kineser.

Dvs dine barnebarn, muligens.

Anonymkode: 8d504...d38

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt helt avhengig av ha definisjonen på "kinesisk" er.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror TS at han/hun skifter ernisitet bare fordi man flytter til et annet sted?

Antar at man kan si at når man har mer kinesisk enn norsk blod, samt ser kinesisk ut, snakker kinesisk og er buddhist (??) og generelt er kinesisk 24/7, ja da er man kineser.

Dvs dine barnebarn, muligens.

Anonymkode: 8d504...d38

Det var det jeg ville frem til ja. Jeg ville bare se om det var like naturlig at jeg kan bli kineser som at folk fra Afrika, Asia og Midtøsten kan bli norske, eller europeiske da. 

Så jeg er enig med deg, at jeg aldri kan bli kineser. Og det er mange enige i, men det er svært så som er enige i at man ikke kan bli europeer. Jeg ville egentlig frem til dobbeltmoralen her.

Anonymkode: ed5ff...144

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du vil aldri bli kinesisk. Dine barn vil heller aldri bli kinesisk. De kan oppføre seg og kle seg som kinesere og som så være godt tilpasset samfunnet rundt dem, men det betyr ikke at de vil være/bli kinesisk, fordi det er ikke mulig. Deres barn igjen kan bli kinesiske, spørs på hvem barna dine gifter seg med og hvordan de assimilerer seg til det kinesiske samfunnet.

Anonymkode: 0187c...952

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal legge norske definisjoner til grunn vil verken du eller dine barn kunne bli kinesiske, men dine barnebarn vil være det.

Anonymkode: 8c382...9e3

Gjest making.a.mess
Skrevet

Dobbeltmoral i massevis. Hvis feks en nordmann kaller den svarte hunden sin for Negro, da er han rasistisk og hadde fått høre det så ørene hadde flagret. Sukkerkulør het negro tidligere, men måtte bytte navn fordi det var rasistisk. Meeeen en afrikaner i afrika kan kalle kamelen sin negro uten å føle på det. Har vært der og sett det, og tenkt at «jøss, i norge hadde det blitt ramaskrik over dette og afrikaneren hadde sikkert fått en leksjon om at han må få seg mer selverespekt.»

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta så kort tid som tre år. Da får du skjeve øyne, svart hår og gule tenner. Men til gjengjeld blir du en del av den nye herskerasen.

Anonymkode: 4ed62...dc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta så kort tid som tre år. Da får du skjeve øyne, svart hår og gule tenner. Men til gjengjeld blir du en del av den nye herskerasen.

Gule tenner? Er det ikke huden som blir gul da? 😂

Anonymkode: ef360...992

• Liker 1
Skrevet

Vil si at hvis du har kinesisk pass, og til middag serverer cocker spaniel i brun saus til dine barn at du offisielt er kinesisk i kropp og sinn??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå, Commander skrev:

Vil si at hvis du har kinesisk pass, og til middag serverer cocker spaniel i brun saus til dine barn at du offisielt er kinesisk i kropp og sinn??

Barna hennes kan bli det. I hvertfall "halvt kinesiske". Hvis de vokser opp i Kina, med foreldre som har kinesiske statsborgerskap og omfavner alle aspekter ved den kinesiske kulturen inkludert hund til middag, vil de i hvert fall ikke føle seg norske på noen annen måte enn "har norsketnisk bakgrunn".

Anonymkode: 93be0...628

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kinesere er supernasjonalistiske, og vil nok aldri anerkjenne deg og dine barn som kinesere - uansett hvor mye dere assimilerer dere kulturelt og politisk. Dine barnebarn vil bli kinesere, men de kommer nok til å føle at de har en sterk europeisk bakgrunn. Kinesere er veldig opptatt av hudfarve, og dine barnebarn kommer nok til å føle frustrasjon over å til stadighet få spørsmål om hvorfor de har en lysere hudfarve enn andre.

Anonymkode: 55bf6...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner forøvrig en fyr som er født og oppvokst i Kina, (begge foreldrene hans var norske misjonærer), og som først flyttet til Norge da han var 18 år. Han føler seg som både kinesisk og norsk, men han føler han kommer bedre overens med kinesere i visse tilfeller.

Anonymkode: 55bf6...8aa

• Liker 3
Skrevet

Du blir aldr kinesisk, på lik linje med at jeg aldri blir norsk

Skrevet

Men er hvite og svarte amerikanere egentlig amerikanere, da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, funginger said:

Men er hvite og svarte amerikanere egentlig amerikanere, da?

Ja, grunnet den lange tiden og antall generasjoner de har bodd der. Men som førstegenerasjons innvandrer så kan man aldri bli helt ekte amerikaner på samme måte som at 1. generasjons innvandrer til Kinda aldri kan bli kineser, mens neste generasjons kan feks bli halvt kineser avhengig av hvem man giftet seg med.

Anonymkode: 85ad9...197

Gjest Rocka69
Skrevet

Vel Kina består ikke bare av en etnisitet - en rase. Det er noen og femti folkeslag i Kina - faktisk også folkeslag som ser ut som europeere som har bodd i områder i Kina lenge(tusenvis av år) før Keiser Qin forente landene som i dag utgjør Kina(i år 221 FVT). Så å være kineser er faktisk ikke et folkeslag/rase - men borger av Kina. Du kan aldri mongol, du kan aldri bli tanka eller miao. Men å være kineser er å være statsborger av Kina. Det finnes faktisk ikke et språk som heter kinesisk heller, de har 47 språk! Men de fleste lærer mandarin skolen - da det er det språket flest snakker og derfor blir brukt i offisielle sammenhenger. Så du kan bli kinesisk hvis du får statsborgerskap - men du kan aldri lære deg å snakke eller skrive kinesisk - du kan lære deg mandarin - og du vil fungere i 80 % av Kina. Men i noen provinser, når du kommer utenfor de store byene - kan du like gjerne snakke engelsk eller gresk - de om bor der skjønner ikke mandarin - og blir gjerne redde for at du er en offisiell statlig som skal ta de

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Rocka69 skrev:

Vel Kina består ikke bare av en etnisitet - en rase. Det er noen og femti folkeslag i Kina - faktisk også folkeslag som ser ut som europeere som har bodd i områder i Kina lenge(tusenvis av år) før Keiser Qin forente landene som i dag utgjør Kina(i år 221 FVT). Så å være kineser er faktisk ikke et folkeslag/rase - men borger av Kina. Du kan aldri mongol, du kan aldri bli tanka eller miao. Men å være kineser er å være statsborger av Kina. Det finnes faktisk ikke et språk som heter kinesisk heller, de har 47 språk! Men de fleste lærer mandarin skolen - da det er det språket flest snakker og derfor blir brukt i offisielle sammenhenger. Så du kan bli kinesisk hvis du får statsborgerskap - men du kan aldri lære deg å snakke eller skrive kinesisk - du kan lære deg mandarin - og du vil fungere i 80 % av Kina. Men i noen provinser, når du kommer utenfor de store byene - kan du like gjerne snakke engelsk eller gresk - de om bor der skjønner ikke mandarin - og blir gjerne redde for at du er en offisiell statlig som skal ta de

95% av alle innbyggere i Kina er etnisk han-kinesere. Den største etniske folkegruppen i verden.

Så selv om det finnes en og annen innbygger i Kina med annen etnisistet, så burde alle skjønne at vi snakker om den kinesiske rase med mindre annet blir spesifisert.

• Liker 1
Skrevet

I Norge er ein definert som fullt innfød etter 2 generasjoner, allso barnebarnet til ditt andre barn(som er født i Kina) men du, faren og ditt først barn blir «før alltid» innvandrer fra Norge.. ditt barn nr 2 er andre genrasjon innvandrer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...