Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært yrkesaktiv i 8 år og aldri hatt èn sykedag/sykefravær. Vil gerne skrive det, for å vise til arbeidsgiver at jeg er pålitelig. Det kan jo også taes negativt, og det håper jeg å ville kunne utdype på et eventuelt intervju. Som en negativ egenskap; Jeg lytter noen ganger litt for lite til meg selv, og sier ja til ekstra vakter, som jeg ikke alltid egentlig kan ta. Noe jeg kan trenge hjelp til senere, ved at de muligens feks. ikke kontakter meg som første person ved hver eneste anledning.

Men ja, er dette dumt å ta med i søknaden?

Klem

Anonymkode: 72865...84a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er det jobb i kommune, og samme kommune så ser de på Gat selv om du er mye borte.

Nå kan det jo tenkes du plutselig får et år der alle basiller velger deg, og det eventuelt blir mye sykedqger. Er aldri syk selv. Men har aldri nevnt dette, dog nevner sjefen det i medarbeidersamtaler. Er nesten så man får lyst å bli syk😂

Anonymkode: fae8d...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er det jobb i kommune, og samme kommune så ser de på Gat selv om du er mye borte.

Nå kan det jo tenkes du plutselig får et år der alle basiller velger deg, og det eventuelt blir mye sykedqger. Er aldri syk selv. Men har aldri nevnt dette, dog nevner sjefen det i medarbeidersamtaler. Er nesten så man får lyst å bli syk😂

Anonymkode: fae8d...201

Det er ny kommune jeg skal jobbe i:)

Haha, det er jo sant - men hvis jeg får et dårlig år, så vil jo sjefen også skjønne at det faktisk er et dårlig år. Jeg har jo referanser som kan backe meg opp på at jeg ikke har en enste sykedag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres litt klisjeaktig ut å si at ens negative egenskap er at man er FOR selvoppofrende og tenker for LITE på seg selv. Personlig tenker jeg at det fort kan være noe som man har «funnet på» fordi det høres pent ut. Jeg tviler ikke på at det er sant for din del, men det høres litt ut som snikskryt, på en måte. At du setter jobben foran deg selv er jo negativt for deg, men i mange tilfeller bra for arbeidsplassen. Og da tar det seg kanskje litt dårlig ut å presentere det som noe negativt. 

Personlig synes jeg det er litt teit å spørre om noens negative egenskaper i intervju, for ingen vil jo si noe virkelig negativt! Ingen vil vel si på jobbintervju at de er skrekkelig upålitelige og aldri kommer til rett tid eller at de sliter med å samarbeide med andre. Og da kommer disse klisjeene som alle bruker, disse negative egenskapene som egentlig er ganske positive - som at man ofrer FOR MYE for jobben. 

I en søknad trenger du ikke nevne negative egenskaper i det hele tatt. Der skal du selge deg inn, og kan droppe alt du ikke er så flink til. Men du kan jo få med at du er pålitelig og samvittighetsfull, og prøve å vise dette. 

Du kan så klart si at du «aldri har vært borte fra jobb», men det kan jo oppfattes feil. Det kan oppfattes positivt, men man vet jo ikke  hva morgendagen bringer. Det er heller ingen fordel med folk som skal dra seg på jobb uansett hvor syke de er (og så smitter alle). For den som skal ansette er det jo vanskelig å vite om du bare er en ekstraordinært frisk person eller om du er en slik som nekter å holde seg hjemme 😅

Søknaden skal først og fremst få deg på intervju. Ikke sats på å skrive noe som du må «forklare» i intervjuet. Prøv å unngå klisjeformuleringene og tørr å by litt på deg selv. Og viktigst av alt - ikke snakk deg selv ned! 

Anonymkode: adab6...606

• Liker 1
Skrevet

Du kan skrive at du har god arbeidskapasitet i søknaden. Ikke nevn negative sider, men det kan du snakke om på intervju om det blir aktuelt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke nevnt at jeg er lite syk. Har du flaks vil referansene dine si det.

Jeg ville heller ikke ha sagt at løsningen på ditt ja-menneske-problem er at DE begrenser deg ved å ikke ringe. De ringer først til den som alltid sier ja, nesten uten unntak. Så det ville jeg angrepet på en helt annen måte. Hvis det virkelig er et problem for deg så ville jeg ikke nevnt det en gang, men jobbet med å si nei til ekstra vakter om jeg faktisk ikke kunne eller orket. 

Anonymkode: 3087b...776

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres litt klisjeaktig ut å si at ens negative egenskap er at man er FOR selvoppofrende og tenker for LITE på seg selv. Personlig tenker jeg at det fort kan være noe som man har «funnet på» fordi det høres pent ut. Jeg tviler ikke på at det er sant for din del, men det høres litt ut som snikskryt, på en måte. At du setter jobben foran deg selv er jo negativt for deg, men i mange tilfeller bra for arbeidsplassen. Og da tar det seg kanskje litt dårlig ut å presentere det som noe negativt. 

Personlig synes jeg det er litt teit å spørre om noens negative egenskaper i intervju, for ingen vil jo si noe virkelig negativt! Ingen vil vel si på jobbintervju at de er skrekkelig upålitelige og aldri kommer til rett tid eller at de sliter med å samarbeide med andre. Og da kommer disse klisjeene som alle bruker, disse negative egenskapene som egentlig er ganske positive - som at man ofrer FOR MYE for jobben. 

Poenget er å se om kandidatene har selvinnsikt. Men mange misforstår og gjør som du sier, tar det som en mulighet for snikskryt. Det gjennomskues hvis intervjuer har erfaring da. 

Selv sa jeg i sist intervju at jeg er kronisk 5 minutter for sen, at jeg misliker overdrevent teamarbeid (det er jo the tits innen IT) og at jeg ikke er tålmodig nok noen ganger slik at avgjørelser blir forhastet. Har du en god løsning på problemene dine og forklarer den så har du svart godt (som regel). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snikskryt... Det er jo faktisk et oppriktig problem jeg har. At jeg sliter med å si nei til det, rett og slett, og avlyser avtaler osv. med venner og familie, for å ta vakten.

Men, da tenker jeg at jeg ikke tar det med! Synes bare at jeg er pålitelig, og ville gjerne begrunne med f.eks det.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke ta med noe negativt i en søknad! I en søknad skal du bare fokusere på det du kan og det som er positivt. Ellers kommer du aldri til intervju.

På intervju derimot blir man ofte spurt om negative egenskaper. Men som flere påpeker så er de "negative" egenskapene dine positive for bedriften, så de er ikke negative (for dem). Tviler ikke på at det er sant for din del, men for arbeidsgiver vil det høres ut som klisjéfylt snikskryt. Så finn på noe annet hvis du blir spurt om negative egenskaper.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er å se om kandidatene har selvinnsikt. Men mange misforstår og gjør som du sier, tar det som en mulighet for snikskryt. Det gjennomskues hvis intervjuer har erfaring da. 

Selv sa jeg i sist intervju at jeg er kronisk 5 minutter for sen, at jeg misliker overdrevent teamarbeid (det er jo the tits innen IT) og at jeg ikke er tålmodig nok noen ganger slik at avgjørelser blir forhastet. Har du en god løsning på problemene dine og forklarer den så har du svart godt (som regel). 

Jeg er forsåvidt helt enig med deg, og jeg ser jo behovet for å se om folk har evne til selvrefleksjon. Kanskje et bedre spørsmål kunne være «hva kan du bli flinkere til», feks?

For veldig ofte ender folk opp med snikskryt og slike klisjeer som at man er alt for selvoppofrende når spørsmålet er negative sider. Og det slår neppe positivt ut...

Som arbeidssøker bør man jobbe med et godt svar på dette spørsmålet, for jeg tror, som du sier det gjennomskues lett om ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke snikskryt... Det er jo faktisk et oppriktig problem jeg har. At jeg sliter med å si nei til det, rett og slett, og avlyser avtaler osv. med venner og familie, for å ta vakten.

Men, da tenker jeg at jeg ikke tar det med! Synes bare at jeg er pålitelig, og ville gjerne begrunne med f.eks det.

Jeg tror deg! Problemet er bare at dette er klisje nummer 1 når jobbsøkere skal beskrive en negativ side. Og da hjelper det lite at det faktisk er sant, for sannsynligheten for at den som skal ansette tenker enten «her prøver hun å snike inn noe positivt i stedet» eller «ja, hun har vel lest på nettet at det er et bra svar». 

Jeg synes for øvrig at «jeg sliter med å si nei» er en mer oppriktig negativ egenskap enn «jeg ofrer alt for jobben» ☺️ At noen sliter med å si nei generelt er jo faktisk ikke spesielt bra egenskap, og noe helt annet enn om du «ikke klarer si nei til vakter, er for selvoppofrende og setter jobbens behov foran dine egne».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv noe om sykedager i søknaden! 

Anonymkode: d0945...8d9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Helt enig. På mitt siste jobbintervju følte jeg at jeg aldri hadde vært ærligere på intervju før, og jeg fikk jobbtilbud samme dag. I min jobb har alle utfordringer, og da tenker jeg at de heller vil ha noen som ser hva de kan bli bedre på (reelle "negative sider") enn noen som desperat prøver å vinkle det til noe positivt. Du har jo både søknaden, CV-en, referanser og resten av intervjuet til å snakke positivt om deg. I tillegg vil også det å vise selvinnsikt være en positiv ting.

TS: Jeg ville ikke nevnt det i en jobbsøknad, men jeg tenker det er innafor å nevne det på intervju. Gjerne i form av noe a la "jeg har til nå hatt veldig lavt sykefravær", da du ikke kan garantere at dette kommer til å fortsette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...