AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #1 Skrevet 7. juni 2018 jeg er 40 år, og er for tiden på aap. det har jeg vært i en periode på 4 år tidligere, og nå har jeg fått innvilget aap på nytt. tiltaket er at jeg går på kurs og i behandling. veilederen min på nav sier at jeg skal søke delvis ufør; vi må bare bruke tiden på å finne restarbeidsevne. jeg hadde også en periode mellom 25-27 år der jeg gikk på attføring som det het. jeg har flere diagnoser, og tidvis store smerter. det jeg lurer mest på er om jeg kan ha rett på ung ufør? vet det skal søkes om før fylte 36, men leser om unntak. jeg har bla.a slitt med alvorlig sosialangst fra tenårene(det er dokumentert, utprøving av medisiner og) og valgte en tung, helseskadelig jobb fordi jeg greide ikke angsten ved å forts.skolen. jeg var skoleflink og skulle jo fått tilrettelagt, slik mange får i dag. dette har vært en sorg; har aldri utnyttet potensialet pga sterk angst. har forsøkt behandlinger/medisiner. pga av at jeg har vært inn og ut av arbeidslivet, har jeg et dårlig grunnlag. derfor prøver jeg å finne ut av dette. jeg vil gjerne også presisere at jeg i snitt bruker 5000kr i mnd på medisiner/behandlinger, som ikke blir dekket(eks:store tannlegeutg.) noen tanker😌 Anonymkode: 0a086...354
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #2 Skrevet 7. juni 2018 Hva du har av tannlegeregninger angår ikke aap eller ungufør tillegget. Men er tannlegeutgiftene knyttet til alvorlig, langvarig og dokumenterbar sykdom så kan du ha rettigheter etter Helfo sitt regelverk. Når du har hatt attføringspenger fikk du da ungufør tillegget? Hvorfor reagerte du ikke på det da? Sykdomskriteriene i lov om folketrygd er noe du bør sette deg inn i og spørsmål av denne typen bør du ta med Nav fordi det er nødvendig å kjenne hele saken din for å gi et skikkelig svar. Anonymkode: 33b46...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 Hvor mye har du klart å jobbe etter fylte 26 år og tidligere? Har du jobbet par år, kan det være innenfor å ha prøvd. Det kalles forsøk på å være i arbeid. Men det stilles strenge krav, også til diagnose. Du bør ha journaler (innhente dem) fra du var ung. Nav informerer ikke alltid om retten til ung uføre tillegget. Det er ingen direkte aldersgrense for å søke, men sykdomshistorien din må være godt dokumentert. Får du det innvilget har du rett på tilbakebetaling. At du trenger penger til tannpleie tas ikke hensyn til. Da må du be tannlegen søke gjennom helfo. Både noen sykdommer og medisiner kan gi grunnlag til det. Likevel er det en egenandel. Lykke til. Anonymkode: 3990d...fb8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva du har av tannlegeregninger angår ikke aap eller ungufør tillegget. Men er tannlegeutgiftene knyttet til alvorlig, langvarig og dokumenterbar sykdom så kan du ha rettigheter etter Helfo sitt regelverk. Når du har hatt attføringspenger fikk du da ungufør tillegget? Hvorfor reagerte du ikke på det da? Sykdomskriteriene i lov om folketrygd er noe du bør sette deg inn i og spørsmål av denne typen bør du ta med Nav fordi det er nødvendig å kjenne hele saken din for å gi et skikkelig svar. Anonymkode: 33b46...c6b den gangen visste jeg ikke om ung ufør. har aldri senere tenkt at jeg kunne ha rett på det, før nå. fordi jeg har jobbet til og fra etter fylte 26 år. enig i at tannlegeutg er mine private; men de er knyttet til sykdom og medisiner. en periode hadde jeg store utg til privat spesialist, fordi det off.helsevesenet ikke kunne hjelpe. i tillegg til reise, opphold og taxi utg fordi jeg hadde for store smerter til å gå. nå er jeg i en situasjon der jeg pga økonomi må selge bilen som jeg er svært avhengig av, og prøver å finne ut om jeg kan ha rett på noe bistand. dette gjelder hverdagen, ikke reiser, shopping, spa etc☺️ Anonymkode: 0a086...354
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 Trur du kan se så langt unna ung ufør som en person kan gjøre. Du trenger ikke tenke på det engang.. De har veldig strenge krav, og de kravene blir strengere og strengere. Så her må belage deg på og få minstesats som vanlig ufør. Anonymkode: d9c3a...eaf 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Det er selvsagt lov å prøve seg, men er tvilsomt at du får medhold. Når du faktisk har jobbet til og fra er det bare slik, dessverre. Snakker av erfaring.. man straffes for å ikke ha gitt opp! Anonymkode: 64515...178
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er selvsagt lov å prøve seg, men er tvilsomt at du får medhold. Når du faktisk har jobbet til og fra er det bare slik, dessverre. Snakker av erfaring.. man straffes for å ikke ha gitt opp! Anonymkode: 64515...178 Forsøk på å være i arbeid skal ikke brukes mot deg. Men diagnosene må være alvorlige. Anonymkode: 3990d...fb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå