Gå til innhold

Kollega som har tatt med pasient/bruker med hjem til seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg jobber i en omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede og for en stund siden har jeg fått vite av en pasient at h*n har vært hos en kollega av meg. Brukeren har kjempe tett kontakt med denne kollegaen og brukeren har sagt at h*n har vært hos kollegaen min, sittet i bilen hans, vært og besøkt en annen pasient som tilhører en annen bolig med han. Kollegaen min har også kommet på arbeisplassen min utenfor arbeidstiden (da han har hatt fri) for å ta med brukeren med ut( hjem til han). Brukeren har fortalt dette til flere av ansatte på boligen. Det ble også meldt til lederen om dette uten at det har blitt gjort noe med så lederen er klar over dette. Lederen og kollegaen er gode venner utenfor jobben også. Jeg lurer på om min kollega har rett til å ta med pasient hjem til seg selv? Kollegaen min har også sagt til flere av ansatte at han og brukeren har en spesiell måte å hilse på hverandre på- der de gnir nesa mot hverandre... 

Mange av ansatte er bekymret og vi syns at det går over grensen....

Anonymkode: 972c5...d06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at denne brukeren har noen som bringer litt glede i tilværelsen, tenker jeg. Er det ikke flott at h*n fikk besøkt en venn som bor et annet sted? 

Anonymkode: ac95d...2bc

• Liker 30
Skrevet

Jo da bare flott det, men vi er jo helsepersonelle. Tenker pga. Overgrrep og lignende. Dessuten er ikke pårørende informert at brukeren har gått hjem til ham. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. 

Anonymkode: d8106...92a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg jobber i en omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede og for en stund siden har jeg fått vite av en pasient at h*n har vært hos en kollega av meg. Brukeren har kjempe tett kontakt med denne kollegaen og brukeren har sagt at h*n har vært hos kollegaen min, sittet i bilen hans, vært og besøkt en annen pasient som tilhører en annen bolig med han. Kollegaen min har også kommet på arbeisplassen min utenfor arbeidstiden (da han har hatt fri) for å ta med brukeren med ut( hjem til han). Brukeren har fortalt dette til flere av ansatte på boligen. Det ble også meldt til lederen om dette uten at det har blitt gjort noe med så lederen er klar over dette. Lederen og kollegaen er gode venner utenfor jobben også. Jeg lurer på om min kollega har rett til å ta med pasient hjem til seg selv? Kollegaen min har også sagt til flere av ansatte at han og brukeren har en spesiell måte å hilse på hverandre på- der de gnir nesa mot hverandre... 

Jobber du i en omsorgsbolig for utviklingshemmede uten å vite at beboerne ikke er eller skal omtales som pasienter?  Da går du langt over grensen. 

Er du bekymret uten å nå frem i forhold til leder i boligen, så får du gå til den kommunalt ansvarlige for hele omsorgstjenesten til utviklingshemmede. 

Anonymkode: 59c51...0f3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i BV intsitusjon, og det å innvolvere klientene i våre liv setter de ofte pris på. Dette innebærer selvfølgelig at brukerne selv vil dette. Jeg ser ikke helt problemet, og å tenke overgrep kun pga dette  synes jeg minner om hysteri.

Anonymkode: 54589...d9c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BV intsitusjon, og det å innvolvere klientene i våre liv setter de ofte pris på. Dette innebærer selvfølgelig at brukerne selv vil dette. Jeg ser ikke helt problemet, og å tenke overgrep kun pga dette  synes jeg minner om hysteri.

Anonymkode: 54589...d9c

Eller "drama" på nett.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Grete64 skrev:

Jo da bare flott det, men vi er jo helsepersonelle. Tenker pga. Overgrrep og lignende. Dessuten er ikke pårørende informert at brukeren har gått hjem til ham. 

Herregud.

Anonymkode: cbb75...038

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, Grete64 skrev:

Det kan være ingenting, bare mye engasjement, og mest sannsynlig er det det. Jeg reagerer mest på det jeg har uthevet her. Hvis personen er umyndig vil jeg tro at verge/ne skal vite om dette, det høres ihvertfall logisk ut for meg, uten at jeg kan noe om lovverket. Jeg hadde også vært litt bekymret, men veldig, veldig forsiktig. Treffer du pårørende til den det gjelder når du er på jobb noen gang? Kan du finne en måte å ta opp dette på uten at det høres ut som sladring? 'Jeg ser 'Tom' har begynt å bli med *kollegaen* hjem og rundt omkring, så hyggelig for ham', for eksempel. Og så ta det derfra ut ifra hvordan de reagerer?

Lykke til, skjønner godt at dette er vanskelig! :) 

• Liker 2
Skrevet

Leder er klar over det og har tilsynelatende ingen innvendinger, den ansatte selv gjør ingen forsøk på å skjule det og ikke minst har brukeren glede av det. Jeg klarer ikke helt å se at noe er problematisk her. (Og vdr pårørende/verge - hvis brukeren snakker åpent om det til de andre på huset er vel sannsynligheten stor for at hen også gjør det til dem).

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt med brukere hjem, dratt på shopping med de i fritiden mm. Er helt innafor. De som selv ikke klarer å gi sitt samtykke, så er så klart verger spurt om det er ok. 

Det kommer jo helt ann på brukeren og arbeidsplassen. En bruker som vil bruke " Astri er snillere enn deg, for jeg får kake hjemme hos henne" skal man så klart ikke ta med hjem. Men slik er jo ikke alle. 

Har til og med hatt en bruker med hjem på julaften, i samråd med boleder og verger. For veldig mane psykisk utviklingshemmede er vi ansatte det nærmeste de kommer en familie.

Anonymkode: 23290...af3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at den ansatte ikke jobber som støttekontakt på fritiden? Det var min første tanke.

Anonymkode: b2503...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Jeg jobber selv ved en institusjon som har brukere med psykiske utviklingshemninger, og flere av de som jobber her har kontakt med brukerne også på "fritiden". Noen av de er også avlastningshjem for enkelte brukere som vanligvis bor hjemme til foreldrene. Det er ingen problemer med dette overhodet, da brukerne ofte blir tett knyttet til miljøterapeutene og føler seg trygge med de. 

Anonymkode: 4d956...b22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som er bruker over, jobber jeg også i en bv-institusjon, og jeg har hatt med beboere hjem. Da har leder og kolleger vært informert om og enig i det på forhånd, og det tenker jeg er viktig. Beboerne hos oss forteller at de setter stor pris på at vi engasjerer oss litt utover det som er forventet, de opplever det som at vi oppriktig bryr oss om dem (noe jeg også gjør). Samtidig er det noen fallgruver. En er at det kan bli en problematisk forskjell på de ansatte, med snille og slemme, de som engasjerer seg på fritiden og de som ikke gjør det. En annen er at vi er faktisk på jobb. Det er f.eks. om å gjøre at ikke én ansatt får et veldig nært forhold til en beboer og så slutter i jobben og blir borte. Men i det store og hele tenker jeg at i helse- og omsorgsyrker er det veldig fint om man kan vise den typen omsorg, bare man er nøye med å reflektere rundt hva man gjør, og obs på problemer.

Anonymkode: 306c0...26e

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med nedsettende innhold.
/lillesky (mod)

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Jeg jobber selv ved en institusjon som har brukere med psykiske utviklingshemninger, og flere av de som jobber her har kontakt med brukerne også på "fritiden". Noen av de er også avlastningshjem for enkelte brukere som vanligvis bor hjemme til foreldrene. Det er ingen problemer med dette overhodet, da brukerne ofte blir tett knyttet til miljøterapeutene og føler seg trygge med de. 

Der TS jobber er det tydeligvis ikke normen og flere reagerer. Det er viktig å ha i tankene at noen ganger skjer overgrep, og overgrep mot de som har mentale handicap er gjerne lettere å utføre. Det er lettere å manipulere disse menneskene til å gjøre det man vil. 

Anonymkode: 4c30f...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der TS jobber er det tydeligvis ikke normen og flere reagerer. Det er viktig å ha i tankene at noen ganger skjer overgrep, og overgrep mot de som har mentale handicap er gjerne lettere å utføre. Det er lettere å manipulere disse menneskene til å gjøre det man vil. 

Anonymkode: 4c30f...4c5

Der TS jobber har jo leder blitt informert, og i og med at leder da ikke har laget en sak rundt dette så er det vel ikke utenfor normen? Det er jo mange miljøterapeuter som også er støttekontakter osv, så helt seriøst, hvorfor skal dette være en big deal?

Det at overgrep kan skje, betyr ikke at alle som hjelper psykisk utviklingshemmede har skumle hensikter. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2018 den 0.29, Grete64 skrev:

Har du sagt til din leder at du mistenker at din kollega forgriper seg på en av pasientene, og anmeldt saken? Hva er grunnen til at du mistenker at han forgriper seg på pasienten? Fremlegg alle bevisene for din leder. Siden du mistenker han for dette, så regner jeg med at du har mer bevis for påstandene enn det du nevner i tråden og ikke bare anklager han fordi at han er mann og engasjert i brukerne sine. 

Anonymkode: cf39b...bfa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en i nær familie som jobber med psykisk utviklingshemmede og det er ikke uvanlig noe av det du skriver.

Anonymkode: affec...38e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2018 den 1.21, AnonymBruker skrev:

Jobber du i en omsorgsbolig for utviklingshemmede uten å vite at beboerne ikke er eller skal omtales som pasienter?  Da går du langt over grensen. 

Er du bekymret uten å nå frem i forhold til leder i boligen, så får du gå til den kommunalt ansvarlige for hele omsorgstjenesten til utviklingshemmede. 

Hvorfor er det så totalt krise å kalle de for pasienter? 

Anonymkode: 1e0dd...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...