Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er ny her.

Er 36 år, har pcos og veier nok noen kilo for mye. Har ei nydelig jente på 11 år som jeg gjerne lille laget et søsken til. Den gangen jeg var gravid hadde jeg normal bmi og fikk el med en gang etter p pille stopp og ble gravid. Svangerskapet forløp normalt, men brukte metformin hele tiden.

i dag mener gyn at jeg kan bli gravid av meg selv om jeg går ned 5-10% av vekten min, men det ekke så lett! 

Noen flere som meg her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også PCOS, men er ikke overvektig. PCOS er sånn sett ikke alltid relatert til overvekt. Har du sjekket om du er insulinresistent? Egentlig anbefales at man tar langtidsblodsukker, glukosebelastning og fastende blodsukker (mener jeg) og ser disse i sammenheng, men i Norge gjøres vel kun en måling på langtidsblodsukker (som langt fra gir hele bildet!)

Hvis du er insulinresistent kan du kanskje få skrevet ut Metformin via fastlegen, noe som kan bidra til vektnedgang og regelmessige eggløsninger. Problemet er jo at ofte har de med PCOS litt større vanskeligheter med å gå ned i vekt, så synes gynekologen kunne utdypet litt mer her og kommet med flere råd..

Synes du skal få sjekket om du kan være insulinresistent, og muligens be om Metformin. Jeg fikk Metformin selv om jeg ikke er insulinresistent. Fikk i tillegg provera og Letrozol. En vektnedgang vil uansett være gunstig hvis du har høy BMI.

Masse lykke til! :) 

Anonymkode: cc030...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...