AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Forholdet er grusomt og han nekter komme meg i møte. Han er tidevus regelrett slem. Har foreslått familievernkontoret,det nekter han. Han vil ikke prate, alle problemer er min skyld. har en sønn på 12 mnd, han er hjemme i permisjon. Jeg føler han bruker sønnen mot meg-sier jeg kan finne meg eget sted og bo, og at de to blir. jeg drar ikke fra sønnen min! Jeg ammer noe enda. Sønnen har god kontakt med pappaen og pappaen er flink med han. Så jeg vil ikke på noen måte ta sønnen ut av livet til pappa, men at han skal bo/være med meg.. Jeg mener og tror jeg er best egnet og sønn er enda mest knyttet til meg. Nå føler jeg meg truet til å bli.. og det er så dårlug stemning her. Jeg prøver å snakke med gan/komme gan i møte, men han er steil og mener at alt ligger hos meg/jeg er ansvarlig for å fikse dette. Hva kan jeg gjøre? Om jeg drar, må far få omsorgen?☹️😔☹️😔 Anonymkode: 72124...939
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Eier dere eller leier dere? Han får ikke hele omsorgen for barnet dersom du flytter ut, men barnet har krav på samvær med far også. Dere må uansett til megling dersom dere skal gå fra hverandre, der kan dere snakke om hvordan dere skal løse dette. For en på 12 mnd er det den som har hatt den primære omsorgen som vil få den største samværsbrøken den første tiden i de fleste tilfeller. 50-50 er ikke anbefalt for så små barn. Far bør uansett ikke bruke barnet som pressmiddel, her skal man tenke på barnets beste og hva som er mest stabilt for barnet. Følelser dere foreldre i mellom må holdes utenfor samarbeidet om barnet, som kommer til å bli veldig viktig. Anonymkode: b23f0...cbb 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Slik blir det ikke over natten. Jeg tror du har godt av å sette deg ned, og få tankene dine ned, og siden du er her - på nettet. Drit i at det blir lang post. KG er her for å fange deg opp:-) Anonymkode: a03cb...5c4
Biloba Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Du kan starte på familievernkontoret uten at han er med. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Takk for svar😊Så mekling før jeg kan flytte ut? Hva skjer om han nekter å delta? (Jeg har vært på fvkontoret en gang alene,ville prøve redde forholdet..han ble ikke med. ) jeg var hjemme i 9 mbd, han har hatt 3 mnd+noe ferie . Har jeg da hatt primær eller er d han, siden han er hjemme med han nå på slutten/han er såpass stor? Anonymkode: 72124...939
Zienna Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eier dere eller leier dere? Han får ikke hele omsorgen for barnet dersom du flytter ut, men barnet har krav på samvær med far også. Dere må uansett til megling dersom dere skal gå fra hverandre, der kan dere snakke om hvordan dere skal løse dette. For en på 12 mnd er det den som har hatt den primære omsorgen som vil få den største samværsbrøken den første tiden i de fleste tilfeller. 50-50 er ikke anbefalt for så små barn. Far bør uansett ikke bruke barnet som pressmiddel, her skal man tenke på barnets beste og hva som er mest stabilt for barnet. Følelser dere foreldre i mellom må holdes utenfor samarbeidet om barnet, som kommer til å bli veldig viktig. Anonymkode: b23f0...cbb Alt du skriver her er helt riktig. Det er likevel viktig å være klar over at det ikke er enighet blant ekspertene om foreldresamvær 50-50 for små barn (under 3 år ). Legger ved en linmk til en interessant blogg om temaet: http://farskamp.blogg.no/1459414760_katrin_koch_og_foreni.html 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Ts her. Men om jeg forstår rett- vi må bli her frem til en evt meklingsattest? Hva skjer om han nekter delta på mekling? Anonymkode: 72124...939
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Men om jeg forstår rett- vi må bli her frem til en evt meklingsattest? Hva skjer om han nekter delta på mekling? Anonymkode: 72124...939 Mekling er obligatorisk ved samlivsbrudd med barn under 16 år. Du bør ikke flytte ut før dere har vært der ettersom dere ikke er enige om hvor barnet skal bo og samværet. Dersom han ikke møter opp viser det at han ikke er villig til å samarbeide, og det vil slå tilbake på han dersom saken om samvær og bosted går videre til en rettsak. Du ammer så du er enda primæromsorgsperson for barnet! Anonymkode: b57bb...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 Om far er i pappaperm , så er det lite som tilsier at du bør ha hovedomsorgen - om du flytter... Er barnet ett år kan du fint kutte ut ammingen.. Når du sier far nekter å komme deg i møte - så snu litt på det.. kan du komme han imøte? Virker som du er like steil.. mitt forslag; bit tennene sammen og bli boende til dere begge er komfortabel med 50-50. Dere trenger ikke dele soverom..bare fungere som kollegaer med fokus på barnet..: Anonymkode: 1c756...c9e 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #10 Skrevet 7. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Om far er i pappaperm , så er det lite som tilsier at du bør ha hovedomsorgen - om du flytter... Er barnet ett år kan du fint kutte ut ammingen.. Når du sier far nekter å komme deg i møte - så snu litt på det.. kan du komme han imøte? Virker som du er like steil.. mitt forslag; bit tennene sammen og bli boende til dere begge er komfortabel med 50-50. Dere trenger ikke dele soverom..bare fungere som kollegaer med fokus på barnet..: Anonymkode: 1c756...c9e TS: ikke hør på denne idioten her! Herregud for noe vås. Anonymkode: d9cdc...f05 15
duplexx Skrevet 7. juni 2018 #11 Skrevet 7. juni 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om far er i pappaperm , så er det lite som tilsier at du bør ha hovedomsorgen - om du flytter... Er barnet ett år kan du fint kutte ut ammingen.. Når du sier far nekter å komme deg i møte - så snu litt på det.. kan du komme han imøte? Virker som du er like steil.. mitt forslag; bit tennene sammen og bli boende til dere begge er komfortabel med 50-50. Dere trenger ikke dele soverom..bare fungere som kollegaer med fokus på barnet..: Anonymkode: 1c756...c9e Ikke gjør dette. Herlighet. 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #12 Skrevet 7. juni 2018 Er dere gift eller samboende? Har far foreldreansvar? Om dere deler foreldreansvar må begge foreldre signere på flyttemelding, i utgangspunktet. Så er det reserveløsninger i de tilfeller der foreldre trenerer. Så over til det praktiske. Ingen kan tvinge deg til å bo med far, og barnet følger deg når det er så lite. Far må ikke være enig i dette. Du må ikke ha meklingsattest fra FVK for dette (Derimot må du ha meklingsattest for å motta en del stønader, men dette er også noe som ordner seg, selv om far stikker kjepper i hjulene). Har du noen som kan hjelpe deg å flytte ut? Om du er redd for barnefar og hva han kan finne på, kan du ta kontakt med krisesenteret for hjelp og bistand. Anonymkode: 6e5ee...f52 2
Peter007 Skrevet 7. juni 2018 #13 Skrevet 7. juni 2018 21 timer siden, Zienna skrev: Alt du skriver her er helt riktig. Det er likevel viktig å være klar over at det ikke er enighet blant ekspertene om foreldresamvær 50-50 for små barn (under 3 år ). Legger ved en linmk til en interessant blogg om temaet: http://farskamp.blogg.no/1459414760_katrin_koch_og_foreni.html Takk, det var en intressant lenke. Jeg har lest lignende tidligere. Blant annet der det legges til grunn far barn forholdet slik det var på 60 tallet helt opp til i dag. Det er mye maktkamp og prestisje blant en del i dette fagsystemet, blandet med kvinnepolitiske krav ved samlivsbrudd. Det er ikke alle som har tiltro til alle avgjørelser blant sakkyndige. Det finnes også gammeldagse holdninger I rettssystemet. Der mor og far er like godt egnet tilfaller bosted som regel mor uten at det er noen god grunn for dette. 1
Zienna Skrevet 7. juni 2018 #14 Skrevet 7. juni 2018 36 minutter siden, Peter007 skrev: Takk, det var en intressant lenke. Jeg har lest lignende tidligere. Blant annet der det legges til grunn far barn forholdet slik det var på 60 tallet helt opp til i dag. Det er mye maktkamp og prestisje blant en del i dette fagsystemet, blandet med kvinnepolitiske krav ved samlivsbrudd. Det er ikke alle som har tiltro til alle avgjørelser blant sakkyndige. Det finnes også gammeldagse holdninger I rettssystemet. Der mor og far er like godt egnet tilfaller bosted som regel mor uten at det er noen god grunn for dette. Ja, dessverre. Jeg er selv feminist som arbeidet aktivt på 70- og 80-tallet for kvinners rett til arbeid, lik lønn og like rettigheter, for flere barnehageplasser og for at menn skulle ta mer ansvar for barn og hjem i det daglige. Fortsatt tror jeg det er langt å gå. Å endre oppfatningen av kjønnsroller har vist seg å være særdeles vanskelig. En av de største utfordringene i forhold til barn er at mor (ofte) synes å mene at hun har en medfødt "rett" til barnet sitt. Det må være fortvilende for en pappa som har stilt opp for barnet sitt, å oppleve det. Det må kjennes veldig urettferdig at en redd forfordeler mor, KUN fordi hun er mor. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #15 Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, Peter007 skrev: Takk, det var en intressant lenke. Jeg har lest lignende tidligere. Blant annet der det legges til grunn far barn forholdet slik det var på 60 tallet helt opp til i dag. Det er mye maktkamp og prestisje blant en del i dette fagsystemet, blandet med kvinnepolitiske krav ved samlivsbrudd. Det er ikke alle som har tiltro til alle avgjørelser blant sakkyndige. Det finnes også gammeldagse holdninger I rettssystemet. Der mor og far er like godt egnet tilfaller bosted som regel mor uten at det er noen god grunn for dette. 33 minutter siden, Zienna skrev: Ja, dessverre. Jeg er selv feminist som arbeidet aktivt på 70- og 80-tallet for kvinners rett til arbeid, lik lønn og like rettigheter, for flere barnehageplasser og for at menn skulle ta mer ansvar for barn og hjem i det daglige. Fortsatt tror jeg det er langt å gå. Å endre oppfatningen av kjønnsroller har vist seg å være særdeles vanskelig. En av de største utfordringene i forhold til barn er at mor (ofte) synes å mene at hun har en medfødt "rett" til barnet sitt. Det må være fortvilende for en pappa som har stilt opp for barnet sitt, å oppleve det. Det må kjennes veldig urettferdig at en redd forfordeler mor, KUN fordi hun er mor. Jeg er ikke uenig, men jeg vet ikke helt om dette er til hjelp for TS. Anonymkode: fb754...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #16 Skrevet 7. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Om far er i pappaperm , så er det lite som tilsier at du bør ha hovedomsorgen - om du flytter... Er barnet ett år kan du fint kutte ut ammingen.. Når du sier far nekter å komme deg i møte - så snu litt på det.. kan du komme han imøte? Virker som du er like steil.. mitt forslag; bit tennene sammen og bli boende til dere begge er komfortabel med 50-50. Dere trenger ikke dele soverom..bare fungere som kollegaer med fokus på barnet..: Anonymkode: 1c756...c9e For noe sprøyt du presterer å komme med Anonymkode: 4cd02...658 2
Zienna Skrevet 7. juni 2018 #17 Skrevet 7. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke uenig, men jeg vet ikke helt om dette er til hjelp for TS. Anonymkode: fb754...b3c Ser den. Håper at ts finner en løsning til det beste for barnet.
Peter007 Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 8 timer siden, Zienna skrev: Ja, dessverre. Jeg er selv feminist som arbeidet aktivt på 70- og 80-tallet for kvinners rett til arbeid, lik lønn og like rettigheter, for flere barnehageplasser og for at menn skulle ta mer ansvar for barn og hjem i det daglige. Fortsatt tror jeg det er langt å gå. Å endre oppfatningen av kjønnsroller har vist seg å være særdeles vanskelig. En av de største utfordringene i forhold til barn er at mor (ofte) synes å mene at hun har en medfødt "rett" til barnet sitt. Det må være fortvilende for en pappa som har stilt opp for barnet sitt, å oppleve det. Det må kjennes veldig urettferdig at en redd forfordeler mor, KUN fordi hun er mor. Pluss pluss Ja du har mye rett I dette.
Peter007 Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke uenig, men jeg vet ikke helt om dette er til hjelp for TS. Anonymkode: fb754...b3c Jeg tenker det kan hjelpe TS til å forstå.
Gjest rabrabara Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 Du må ikke flytte. Hvis du gjør det får du ikke melde flytting for barnet med mindre far signerer på papirene. Dermed blir barnet fortsatt registrert med bosted hos far. En ev. barnefordelingssak må iverksettes dersom dere ikke blir enige. De vil ikke dømme 50/50 med et så lite barn. (Jeg har erfaring fra dette selv) Jeg vill tatt en prat med familievernkontoret og en prat med advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå