Gå til innhold

Venninde som sitter litt fast i fortiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ei venninne.  Hun mistet sin far 13 år siden  Men hun kommer tydlig ikke over dette. Legger ofte bilde av ham ut på sosiale medier.  Vi har sett de bildene ofte aldri nye bilder. Bilder av grava kommer 1 gang i uka.  Det blir for mye for meg . Kan ikke blokke feeden heller ha hun er nær venninde og vi hører i samme flokk.  Jeg ser mindre og mindre respons på det hun legger ut . Folk går lei.

Jeg vet hun sørger.  Men jeg vet også at hennes far ikke var den superfar  som hun har fått han til å høres ut. Forholdet mellom den var ikke bra.

Og ja jeg vet hvordan det er å miste foreldre ingen av mine lever heller ikke. Hun trenger proff hjelp til å bearbeide dette . Men det mener hun ikke selv. Helt normal å gjøre dette sier hun.

Anonymkode: 3b856...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

typisk tegn på at ho fremdeles dyrker sorgen. ikke bra for hverken henne eller de rundt

Anonymkode: 94bc3...81e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hun kan skrive dagbok?

Anonymkode: 27df7...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er nær venninne så må du si rett ut til henne hva hun trenger. sorg terapi. Ikke gi deg på dette. Jo flere som sier det samme jo bedre.

Min mor matet sorgen etter min bestemor gikk bort.. dette pågikk for lenge. Hun laget alter med bilder og tok masse bilder av graven. Nektet å kvitte seg med hennes eiendeler osv. Hun nektet også sorgterapi, men vi fikk pratet henne ut av det til slutt. Hvor lenge man er lei seg har ingen noe med, men når man proklamerer sorgen så offentlig over så mange år, så må man reagere kraftig og ikke ignorere. Det er usunt og sykelig. Da har det blitt komplisert sorg som trolig trenger terapi. 

Vis henne evt denne linken når dere er i prat neste gang. http://www.modum-bad.no/naar-sorg-blir-sykdom/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Uff, så fælt. 

Jeg forstår at din venninne har det vondt, men tenker også at hun trenger terapi. Modum Bad er et alternativ ja. Håper hun får det bedre. Jeg forstår at det er slitsomt for deg at alt går i det samme år etter år. Håper du kan hvile litt fra det også, slik at det ikke blir for mye negativitet hos deg.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun på sosialmedier ? Ikke sikkert hun forventer/følerhuntrenger å få likes på de bildene. At hun gjør det mest for egen del kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

typisk tegn på at ho fremdeles dyrker sorgen. ikke bra for hverken henne eller de rundt

Anonymkode: 94bc3...81e

Det er ikke noe man gjør med vilje da. Det er ikke bare for henne, om hun har utviklet komplisert sorg, å ta seg sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 13 år siden? 

Jeg tror ikke det er sorg over dødsfallet hans for hun har levd uten ham i 13 år, men heller at hun sitter fast i det som var dårlig. Viss han ikke var en superfar og de hadde et dårlig forhold til hverandre, så ligger det ømme punktet der og ikke i dødsfallet. 

Men så lenge hun dyrker ham som en superfar så slipper hun jo å kjenne på det vonde over det forholdet. For nå er han jo ikke der til å vekke de minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...