AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Har et barn som nå er blitt 2 år, men som mangler en del tenner... var 9 mnd når første fortann kom, men mangler nå altså de 2 resterende fortennene i underkjeven, samt hjørnetennene nede og en oppe. Mangler også et sett jeksler både nede og oppe(tror faktisk det er 1 års jekslene som mangler). Generelt har tennene kommet i rar rekkefølge. Det som bekymrer meg mest er at de to fortennene nede ikke viser tegn til å være der en gang. Kan ikke se noen ting. Er vel kanskje 8 mnd siden siste tann kom, og etterpå har ingenting skjedd. Bør jeg gå til tannlegen nå, eller vente på 3 års innkallingen? Barnet har ingen sykdommer eller syndromer for øvrig. Noen med lignende erfaring som har noen tips/informasjon? Anonymkode: 9ac5a...656
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Skader ikke ringe den offentlige tannhelsetjenesten å spørre Anonymkode: 92b36...964 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Hadde ringt tannlegen høres veldig seint ut. Anonymkode: 5cc45...028 1
Surriball Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Min straks toåring er også rimelig tannlaus. Hun har fire fortenner oppe, fire nede, en hjørnetann som såvidt stikker ut og tre jeksler som har brutt gjennom. Fikk sin første tann da hun var 10 måneder og så tok det 3 til før neste kom... Jeg har konkludert med at noen bare er treige, for det virker jo helt klart som at tennene er der. Jeg slapper helt av med det fram til treårskontrollen, tenker jeg, og lager mye mat som er lett å tygge det er jo nok å velge mellom, ungen får til å spise variert selv om paprika og knekkebrød er vanskelig.
Forundret.. Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Har en som blir to i september, han har de fire fremme oppe, fire fremme nede og fire jeksler. Ser ikke ut til at hjørnetennene tenker på å dukke opp med det første. Tar det opp med helsesøster på 2 års kontrollen hvis det ikke har dukka opp No til da.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Ingen grunn til å gå til tannlegen enda. Skulle det vise seg at barnet mangler anlegg for noen melketenner, så bli det jo ikke gjort noe med det på et så lite barn uansett. Manglende melketenner har en sammenheng med manglende anlegg for permanente tenner, men det er jo heller ikke noe man kan behandle på en 2-åring. Det kan også være at tennene kommer frem etter hvert. Jeg ville bare ventet på innkallingen når barnet er tre år, med god samvittighet. Anonymkode: 181d9...c39 1
mulberrygal Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Mange syndromer blir oppdaget hos nettopp tannleger fordi de har karakteristisk manglende tannutvikling. Dette er hos små barn som ellers virker normale. Ville absolutt dratt til tannlege så henviser de eventuelt videre til spesialist om de mistenker noe. Helsesøster har ingen kompetanse på dette. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, mulberrygal skrev: Mange syndromer blir oppdaget hos nettopp tannleger fordi de har karakteristisk manglende tannutvikling. Dette er hos små barn som ellers virker normale. Ville absolutt dratt til tannlege så henviser de eventuelt videre til spesialist om de mistenker noe. Helsesøster har ingen kompetanse på dette. Hvilke syndromer snakker vi om da? Hvis man ellers ikke kan merke noe på barnet? Barnet er helt innafor både mtp språk, motorikk og sosialt... ts Anonymkode: 9ac5a...656
Duff Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 Det rare her er rekkefølgen tennene kommer i, ikke at det mangler noen. Det koster ikke noe å ringe tannlegen og spørre. De setter opp time hvis de mener det er noe de vil følge opp. 1
mulberrygal Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4015040/#!po=58.8889 Her er en ganske bra men litt tunglest artikkel om tannutvikling og genetikk. Ganske lang ned så omtaler de at det er over 60 syndromer knyttet til manglende tannutvikling. Genetikk er en ganske stor del av studiet så de vil nok henvise om de oppfatter at det er noe som bør sees nærmere på. Jeg er ikke genetiker eller tannlege som er spesialisert seg på dette så tørr ikke å komme med noe eksempler annet enn som f.eks står i den artikkelen jeg linker til. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke syndromer snakker vi om da? Hvis man ellers ikke kan merke noe på barnet? Barnet er helt innafor både mtp språk, motorikk og sosialt... ts Anonymkode: 9ac5a...656
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et barn som nå er blitt 2 år, men som mangler en del tenner... var 9 mnd når første fortann kom, men mangler nå altså de 2 resterende fortennene i underkjeven, samt hjørnetennene nede og en oppe. Mangler også et sett jeksler både nede og oppe(tror faktisk det er 1 års jekslene som mangler). Generelt har tennene kommet i rar rekkefølge. Det som bekymrer meg mest er at de to fortennene nede ikke viser tegn til å være der en gang. Kan ikke se noen ting. Er vel kanskje 8 mnd siden siste tann kom, og etterpå har ingenting skjedd. Bør jeg gå til tannlegen nå, eller vente på 3 års innkallingen? Barnet har ingen sykdommer eller syndromer for øvrig. Noen med lignende erfaring som har noen tips/informasjon? Anonymkode: 9ac5a...656 Mangler tennene i munnen/kjeven eller er det manglende frembrudd av tennene? Jeg vil tro det siste, og da burde helsesøster reagert for lenge siden. Ta temaet opp med henne eller fastlegen. Barnet bør gjerne røntges for å kontrollere at tennene er der, men ikke vil komme frem? Anonymkode: 2e982...b6a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 I min familie er det flere som er født med manglende anlegg for noen av tennene. Det kommer hverken melketenner eller de andre tennene. Det er de samme tennene som mangler hos de med problemet. Har vært sånn i 4 generasjoner som vi vet om. Jeg fikk heldigvis de jeg skulle. Anonymkode: fd33f...d72
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå