Gå til innhold

Hjelp! Ikke fått feriepenger og drar på ferie i morgen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står ovenfor en ganske kinkig situasjon. Jeg reiser på ferie i to uker i morgen med min kjæreste, vi er begge studenter(derfor er jeg avhengig av feriepenger) og vi reiser til USA. 

Jeg tar det fra begynnelsen. I fjor høst fikk butikken jeg jobber i ny eier og sjef. Allerede første måned oppdaga jeg at han hadde satt meg ned i lønn, og jeg ga beskjed. Det var tydeligvis lønningskontoret sin feil og ble satt opp igjen. Fikk heller ikke pengene jeg manglet. 

Så går jeg frem til april i år. Ingen er stor fan av vår nye sjef som ikke bryr seg om ansatte  og ikke hører etter. Jeg har kranglet masse med han angående han ikke tar hensyn til at jeg kun har 20% og setter meg opp midt i ukedager når jeg har forelesninger. Jeg tar på meg helligdagene fordi jeg ville ha litt ekstra penger til ferien til kjæresten og meg. Lønningsdag kommer, jeg mangler 5000kr på konto som jeg trodde jeg hadde tjent. Gir beskjed og får til svar at det gjelder UB4, altså de som jobber over 52 timer i mnd. Har min vaktliste og der står det 60,25. På lønnsslippen står det 51,50. Jeg mener jo på uansett grunnlag at jeg har rett på 1500kr til som ikke er utbetalt(ja jeg har regnet). Etter dette sa jeg at han kunne bare glemme å sette meg opp helligdager og det forsto han. 

I mai ga jeg beskjed tre ganger om at jeg ville ha utbetalt feriepengene mine på mailønningen. Lønningsdato kommer og jeg får kun det jeg har tjent. Går innom jobb og gir beskjed. «Nei skulle ikke de kommet i dag?» 

Får beskjed om å ta kontakt dersom de ikke er der innen helga. Sender melding på lørdag, får ikke noe svar. Sender igjen ny melding i går, og heller ikke noe. Bestemmer meg for å dra ned og snakke med han, men han er ikke på jobb. Ringer han når jeg kom hjem og snakker med han. Nei de hadde ikke han råd til utbetale. Han har lagt ut butikken for salg, vi har nesten ikke råd til varer og vi har krav på feriepenger. 8 av mnd skal komme fra Norgesgruppen, resterende 4 har han å utbetale. Vi har tydeligvis 0kr på konto og ikke råd til å vaske mopper vi bruker til å vaske butikken med en gang. Han skulle ringe meg opp igjen men sendte i stedet sendte han en melding om at han ikke fikk tak i lønningsansvarlig men la igjen telefonsvar. 

Så hva gjør jeg? Jeg har kontaktet han syv ganger angående feriepenger og ikke fått utbetalt en eneste krone. Jeg trodde at arbeidsgiver hadde en egen konto for feriepenger man skulle trekke fra, men hvis min sjef har hatt det, så er vi rett og slett konkurs. 

Forresten, så sier jeg opp denne mnd så jeg skal ha rett på feriepenger uansett.

Anonymkode: 06b20...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-kan-betale/

Når arbeidsgiver sier dem ikke har råd til å utbetale lønn, så må du sende inn påkrav og eventuelt konkursvarsel. 
Du har selvfølgelig rett på feriepengene dine, men er det ikke penger i kassa så kan det ta en god stund å få det utbetalt dessverre. 
Det du kan prøve på, er å ta kontakt med Norgesgruppen, kanskje dem kan ordne fortgang med de 8 månedene dem skal betale iallefall. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-kan-betale/

Når arbeidsgiver sier dem ikke har råd til å utbetale lønn, så må du sende inn påkrav og eventuelt konkursvarsel. 
Du har selvfølgelig rett på feriepengene dine, men er det ikke penger i kassa så kan det ta en god stund å få det utbetalt dessverre. 
Det du kan prøve på, er å ta kontakt med Norgesgruppen, kanskje dem kan ordne fortgang med de 8 månedene dem skal betale iallefall. 

Okei! Jeg har folk jeg kan låne fra heldigvis, men vil helst ikke det, men må man så må man.. 😕 tror Norgesgruppen sine kontorer er stengt nå, og reiser tidlig i morgen tidlig til Oslo, blir der et døgn før vi reiser til USA. Jeg er bare stressa..

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bruke kredittkort så lenge? (Og ta kampen når du kommer hjem)

Anonymkode: 7c48f...02d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så jodelen din, ts! Håper det ordner seg!

Anonymkode: 495e1...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare bruke kredittkort så lenge? (Og ta kampen når du kommer hjem)

Anonymkode: 7c48f...02d

Har ikke kredittkort men har avtalt å låne av mine foreldre. I følge en annen i bedriften så skal vi få den 30.juni.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jodelen din, ts! Håper det ordner seg!

Anonymkode: 495e1...424

Tusen takk! Er bare en skikkelig sur situasjon!

AnonymBruker
Skrevet

Du bør uansett bestille deg et kredittkort med en gang. Selv om det ikke hjelper nå vil du kanskje havne i en lignende situasjon igjen. Da er det greit å ha et kredittkort i bakhånd. 

Så lenge du får låne av foreldrene dine ordner det seg. :)

Anonymkode: 3bdbb...0f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ikke velge når man skal få feriepengene sine? Altså kommer de i juni (eller er det juli?). Med mindre du har sagt opp og mailønna er din siste lønning fra bedriften. Om du leverer oppsigelse i mai betyr ikke det at du har krav på feriepengene den mnd, etter hva jeg har forstått. Men rett meg om jeg tar feil her folkens☺️

Anonymkode: e68a6...ff4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan vel ikke velge når man skal få feriepengene sine? Altså kommer de i juni (eller er det juli?). Med mindre du har sagt opp og mailønna er din siste lønning fra bedriften. Om du leverer oppsigelse i mai betyr ikke det at du har krav på feriepengene den mnd, etter hva jeg har forstått. Men rett meg om jeg tar feil her folkens☺️

Man har krav på feriepenger med siste lønning om man har sagt opp.

Anonymkode: d91e9...584

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstilsynet - Ferieloven § 11

Anonymkode: 74af3...e1d

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør uansett bestille deg et kredittkort med en gang. Selv om det ikke hjelper nå vil du kanskje havne i en lignende situasjon igjen. Da er det greit å ha et kredittkort i bakhånd. 

Så lenge du får låne av foreldrene dine ordner det seg. :)

Anonymkode: 3bdbb...0f1

Jeg tør ikke ha dem siden jeg er en liten shopoholiker, så holder meg langt unna. Kjæresten har med sitt kredittkort. Er kun 21 og føler det er en for stor risiko for meg selv å ta.

Jeg har rett til å kreve dem fra januar dersom jeg vil det. Jeg kan si at jeg vil ha ferien min i mars og ta fire uker da og be om feriepengene utbetalt før. Dette er matbutikk. 

Man har krav på feriepenger med siste lønning om man har sagt opp.

Anonymkode: d91e9...584

Har oppsigelsestid ut juli :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pga alt maset med feriepengene så så jeg på feil dag når flyet skulle gå (til Oslo) og det gikk i går... så jeg måtte kjøpe ny billett. Har gått rundt i verdens største tåke de siste dagene pga sjefen min..

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga alt maset med feriepengene så så jeg på feil dag når flyet skulle gå (til Oslo) og det gikk i går... så jeg måtte kjøpe ny billett. Har gått rundt i verdens største tåke de siste dagene pga sjefen min..

Akkurat dette kan du vel neppe skylde på sjefen din for...

Anonymkode: 57a26...0d7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sjefen sin skyld at du har vært uansvarlig. At du glemte hvilken dag du skulle ta flyet er DIN skyld og ingen andre sin.

I tillegg så syns jeg det er rimelig spesielt å kreve spesialbehandling om når det kommer til utbetaling av feriepenger, krav på det eller ikke. 

Anonymkode: 8a11c...2f3

• Liker 4
Skrevet

1. Lønningskontorer i private firmaer pleier å være fleksible om man ønsker forskudd på feriepenger. Om forskudd ikke lot seg gjøre, skulle TS fått klar beskjed og en dato for den normale utbetalingen av feriepenger. 

2. Dette ser ut til å være en skikkelig drittjobb der folk ikke får betalt for de timene de jobber i det hele tatt. Jeg ville tatt problemet med timeantall og lønn videre til arbeidstilsynet. Har vært i en slik situasjon i min ungdom selv, og det er fortvilende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei! Jeg har folk jeg kan låne fra heldigvis, men vil helst ikke det, men må man så må man.. 😕 tror Norgesgruppen sine kontorer er stengt nå, og reiser tidlig i morgen tidlig til Oslo, blir der et døgn før vi reiser til USA. Jeg er bare stressa..

Hvorfor reiser du både på ferie og til USA uten kredittkort?

Anonymkode: 3af61...b8c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor reiser du både på ferie og til USA uten kredittkort?

Anonymkode: 3af61...b8c

Fordi hun har lyst på ferie, regner jeg med. Rett og slett!.

:) Er jo ikke alle som har kredittkort, eller som trenger det.

Anonymkode: 92415...d89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten din da? Går han også rundt i verdens største tåke eller har han ingen oversikt over reisen deres i det hele tatt?

Anonymkode: fbf61...c1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pass på så du tar riktig fly til usa nå, så du ikke ender i thailand eller botswana eller noe :bond:

Sorry, klarte ikke å dy meg 🙈

Lykke til TS. Håper du får en fin tur og at du får pengene tilbake så fort som mulig! 

Anonymkode: 2093f...3ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...