AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Litt om meg - jeg er 27 (snart 28 år), bor i en leilighet jeg eier selv, har ingen fast jobb for øyeblikket, men tjener penger via diverse jobber jeg gjør så mye jeg ut av selv så jeg overlever på egen inntekt. Problemet mitt er at jeg har en mor som jeg mener at sykelig kontroll behov, hun skal alltid ringe meg minst 2 ganger i uka uten at det nødvendigvis er noe viktig. Tar jeg ikke telefonen på noen dager så blir hun irritert og såret. Hun vil alltid vite hvor jeg omtrent er til enhver tid da jeg liker å farte litt rundt, men jeg mener det er info hun ikke har krav på å vite. Det er jo ikke snakk om at jeg reiser inn i krigsområder feks - men bare jeg er i Stockholm så er det viktig for henne å vite... Og så er hun av den masete personligheten også - les husk ditt, husk datt bla bla bla. Jeg ønsker jo selvfølgelig at moren min ringer meg om det er noe viktig, feks om det er noe i familien som er viktig å vite om, men jeg har ikke noe sterkt behov for det ellers. Jeg har et ok forhold til moren min, men jeg har ikke noe sterkt behov for at hun hele tiden skal ringe i tide og utide, når det som oftest ikke er noe viktig som skjer. Noen råd hvordan man skal hanskes med en sånn situasjon? Jeg tror hun er like kontrollfreak med lillebror også som jo er tre år yngre. Foreldrene mine er gift, faren min ringer omtrent aldri så han har nok bare latt moren min styre på med det. Anonymkode: 38299...e1f
WCKD Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Jøss, er det ikke hyggelig at foreldrene dine bryr seg om deg? Jeg sier for eksempel alltid fra om jeg skal utenlands, for at de skal vite hvor jeg er. Jeg synes du overdriver, og skjønner ikke hvorfor du nevner at du ikke har jobb, men tjener nok penger til at det går rundt. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Det er nok ikke kontrollbehov, men ønske om å vite hva som skjer i livet ditt. Men kjenner igjen situasjonen, min mor ringer og mye. Jeg har lært å leve med det og velger å se på det som hyggelig. Også sender jeg heller noen sms på forhånd så hun føler seg inkludert. Ringer ikke så mye da. Folk er ulike og slike småting kan man ta seg tid til. Du har det neppe så travelt. Anonymkode: b879c...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Det der er ikke sykelig kontrollbehov, altså hun ringer 2 ganger i uken. Ikke 50 ganger om dagen. Din mor bryr seg om deg. Anonymkode: 5d843...bfb 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 2 dager i uken er helt normalt. Hadde du sagt titalls ganger hver dag hadde jeg forstått. Anonymkode: b14d5...e62
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Det der er da ikke kontrollbehov. Det er et ønske om å vite at du har det bra. Foreldre må få lov til å tenke på barna og forsikre seg om at alt er bra. Anonymkode: 9672e...12a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Jeg synes ikke dette høres spesielt «sykelig» ut, eller som noe unormalt kontrollbehov. Det er ganske normalt å ringe et par ganger i uken, selv om det ikke er noe viktig. Og mine foreldre blir også veldig bekymret hvis jeg ikke tar telefonen på flere dager, eller svarer på SMS. Tror det er ganske normalt. Hadde hun ringt det flere ganger om dagen, hadde jeg sett problemet. Dine foreldre har ikke krav på å vite hvor du er til en hver tid, men jeg tror det bare handler om at de bryr seg. De er nok bekymret når de ikke vet hvor du er. Nå kjenner jo ikke vi deres forhistorie, men ut fra det du forteller her virker du ganske uinteressert og ufølsom overfor moren din... Moren din høres ut som en normal, men litt bekymret mor. Ikke noen med «sykelig kontrollbehov». Anonymkode: 349a9...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 Det er mulig at dette er hyggelig og omtenksomt ment fra mora til TS' side, men når hun blir "irritert og såret" fordi TS ikke svarer på telefonen, så tenker jeg at dette handler mer om moras behov. Ingen grunn til å bli snurt fordi ditt voksne barn setter grenser for eget privatliv. Det er forskjell på å være genuint interessert i hva som skjer i livene til de voksne barna sine, og å ringe for å sjekke hva de gjør, mas og beskjeder som om TS var 14 år og bodde hjemme. Tror TS bare må være tydelig, si fra at hn ønsker å begrense kontakten, og så heller tåle at mor blir såret og lei seg. Anonymkode: 4c638...b0e 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: men når hun blir "irritert og såret" fordi TS ikke svarer på telefonen, så tenker jeg at dette handler mer om moras behov. Jeg leser dette som at moren er veldig glad i sin datter og derfor blir engstelig når hun ikke hører fra datteren. Anonymkode: 4b629...734 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Min mor ringer hver dag, koslig det..hun er glad i meg å bryr seg om meg. At moren din blir bekymret om hun ikke får tak i deg på en stund er forståelig, vis henne den respekten å ta telefonen så slipper hun det. Det er mora di, tenk på alt hun har gjort for deg. Anonymkode: d6446...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 Helt ærlig, så høres du ut som en utakknemlig person som har en mamma som virkelig bryr seg om deg og ønsker å være en del av livet ditt. Dette er helt innenfor normalen. Hadde det vært to ganger om dagen derimot, så kunne vi begynt å snakke. Anonymkode: 4027c...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 Herlighet, jeg hadde også blitt såret og bekymret hvis jeg ringte en i familien og de ikke ga livstegn på flere dager! Du høres ut som en stor egoist. Hvor vanskelig er det å skrive en melding med "Du, jeg har ikke så lyst å snakke i telefonen nå, men jeg har det bra. Alt bra med dere?" To ganger i uken er ikke mye, og det er helt normalt å gi beskjed hvis man reiser utenlands. Anonymkode: 5d17d...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ønsker jo selvfølgelig at moren min ringer meg om det er noe viktig, feks om det er noe i familien som er viktig å vite om, men jeg har ikke noe sterkt behov for det ellers. Dette er forresten grunnen til at jeg kaller deg egoistisk. JEG ønsker, JEG har ikke behov for. Hva med hennes ønsker og behov? Anonymkode: 5d17d...c0d 2
Tusseladen Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 Det kan sikkert være slitsomt om du føler hun har et overdrevet kontrollbehov. Men du er egentlig heldig som har en mor som bryr seg om deg og ønsker å ha god kontakt med deg. Vil ikke de fleste mødre det? Kanskje er hun irriterende iblant, men hvem er ikke det? 1
Hårstrikk79 Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 Min mor har ikke ringt meg på to måneder. Ville heller hatt en mor som ringte meg to ganger i uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå