AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Det virker som at veldig mange mennesker sier de har angst eller er deprimerte- uten å ha vært hos legen eller til utredning.. Folk virker å slenge rundt seg med diagnoser de egentlig ikke vet hva innebærer. De kaller seg paranoide hvis de er litt usikre på byen, de sier de har prestasjonsangst når de er nervøse før eksamen etc. Er det bare meg, eller virker det som om at det er ekstremt vanlig å bare sette diagnoser på seg selv? Om man mener man har en spesiell diagnose (angst, depresjon eller whatever) så burde man jo dra til legen. Jeg vet at mange har disse diagnosene, og jeg har stor respekt for de som faktisk sliter med det- dere som har fått en diagnose stilt av helsepersonell. Jeg tenker ikke på dere med dette innlegget- men på de som IKKE har vært hos lege/psykolog og slenger rundt seg med diagnoser de ikke egentlig vet hva innebærer. De som mener de har angst men som aldri har snakket med verken lege/psykiatri, og egentlig bare sier "angst" når de er nervøse og "depresjon" når de er litt lei seg. Noen som er enige i at det er veldig mange som selvdiagnostiserer seg? Anonymkode: fdbea...fb1 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Jeg snakker ikke om de som er syke, men om de som ikke ser på seg selv som syke/ei heller har tråkket over dørstokken hos lege/psykiatri. De som tenker at å ha prestasjonsangst er noe alle har, eller de som mener de er deprimerte, men uten å selv tenke at de er syke Anonymkode: fdbea...fb1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Det er vel noen av de, har en venninne som påstår hun har 50 forskjellige diagnoser, jeg vet kun om noen få. Så vet jeg en mor, som får diagnoser på barna sine, så hun får hjelpestønad. Hun går til en privat, som deler ut diagnoser, som det var sukkertøy. Men så har vi og noen som ikke går til legen, før de er omtrent graven nær. Anonymkode: e3139...8a8 3
WCKD Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Det er er stort problem. Mange bruker dette som unnskyldning for latskap. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Mange som sier depremert og angst mener det ikke som diagnose, de mener bare at de gruer seg eller er nedfor. Litt som når noen kaller en annen person tilbakestående, de mener ikke at personen faktisk er handicappet, men at han er en idiot. De få som seriøst setter diagnoser på seg selv, har ironisk nok diagnsoer som gjør at de har mye angst eller innbiller seg at de er syke. Anonymkode: d2001...f73 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Nei. Man kommer ikke spesielt langt med en diagnose man har satt på seg selv. Anonymkode: 8ef31...eed 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange som sier depremert og angst mener det ikke som diagnose, de mener bare at de gruer seg eller er nedfor. Litt som når noen kaller en annen person tilbakestående, de mener ikke at personen faktisk er handicappet, men at han er en idiot. De få som seriøst setter diagnoser på seg selv, har ironisk nok diagnsoer som gjør at de har mye angst eller innbiller seg at de er syke. Anonymkode: d2001...f73 Ja, akkurat. De forteller "verden" at de er psykisk syke uten å en gang tenke den tanken selv. Utfordringen er at mange i samfunnet ikke ser på angst og depresjon som sykdommer, men kun som noe helt normalt- som alle har- der man bare kan ta seg sammen. Mange påstår å ha vært deprimert en uke eller to, og sier at siden de selv som ut av det, så burde alle det. De som har langvarige diagnostiserte depresjoner blir dermed ikke møtt med forståelse men med en "skjerp-deg"- holdning. Anonymkode: fdbea...fb1 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 Ja, jeg tror det TS sier er riktig. For å si det med en gang: Jeg har full respekt for folk som lider av f.eks psykiske sykdommer og allergier. Men når "halve Norge" har sosial angst, og "halve Norge" har glutenallergi, er det noe galt et sted. Sosial angst som diagnose eksisterte ikke inntil for ikke så mange år siden. Jeg lurer på hvilken diagnose folk med denne lidelsen (altså den reelle lidelsen) fikk for noen tiår siden? Jeg har flere bekjente som påberoper seg glutenallergi dersom de får litt problemer med magen. Og neida, skal ikke til legen. Bare styre unna gluten. Roten til alt (mage)vondt. Anonymkode: a33cc...933 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 Er jo mange barn som er underernærte nå pga foreldres selverklærte glutenallergi hos barna sine nå😳 Har en svigermor som jobber som ungdomsskolelærer. Det blir visst bare vanskeligere og vanskeligere å få gjennomført fremføringer og presentasjoner fordi alle har så «sosial angst», «prestasjonsangst» og andre sy-puter-under-armene sykdommer. Anonymkode: d3305...685 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Man kommer ikke spesielt langt med en diagnose man har satt på seg selv. Anonymkode: 8ef31...eed Joda. Er konstant folk som hoster litt på jobben. Etterfulgt av ordene "faen, nå blir jeg jaggu syk". Og vips er de borte i 3-14 dager fra jobb. Anonymkode: 560f1...389 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda. Er konstant folk som hoster litt på jobben. Etterfulgt av ordene "faen, nå blir jeg jaggu syk". Og vips er de borte i 3-14 dager fra jobb. Anonymkode: 560f1...389 Da må de jo til lege. De kan ikke sykemelde seg selv. Da er det legen som har kommet med en medisinsk vurdering, og det er det smålig som kollega å legge seg opp i. Anonymkode: 8ef31...eed 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 Tenker ikke over det siden folk driver med inflasjon av absolutt alle medisinske diagnoser uansett. Anonymkode: f06e2...c8b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må de jo til lege. De kan ikke sykemelde seg selv. Da er det legen som har kommet med en medisinsk vurdering, og det er det smålig som kollega å legge seg opp i. Anonymkode: 8ef31...eed Neida. Ikke når en konstant møter de friske på fritiden den tiden de er syke:-) Anonymkode: 560f1...389 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida. Ikke når en konstant møter de friske på fritiden den tiden de er syke:-) Anonymkode: 560f1...389 Du vet jo ikke hvorfor de er syke. Det er ikke slik at man må være innelåst på rommet sitt når man er sykemeldt. Anonymkode: 8ef31...eed
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vet jo ikke hvorfor de er syke. Det er ikke slik at man må være innelåst på rommet sitt når man er sykemeldt. Anonymkode: 8ef31...eed Om en hoster og indikerer forkjølelse eller influensa på gang, er det rart når man møter de samme ute på jogging, i butikken, i svømmehallen osv. Skal si feberen tar hardt😂 Anonymkode: 560f1...389 5
Gjest making.a.mess Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel noen av de, har en venninne som påstår hun har 50 forskjellige diagnoser, jeg vet kun om noen få. Så vet jeg en mor, som får diagnoser på barna sine, så hun får hjelpestønad. Hun går til en privat, som deler ut diagnoser, som det var sukkertøy. Men så har vi og noen som ikke går til legen, før de er omtrent graven nær. Anonymkode: e3139...8a8 Sier hun har 50 forskjellige diagnoser, men har bare noen få...? Og vet du jammen meg hva.. jeg tror ingen «får» diagnoser på barna sine for å få hjelpestønad. Diagnoser på barn går nesten alltid via bup. Og om hun så går privat så er vel dette en autorisert lege/psykiater og ikke en kvakksalver som slår terning om hvilken diagnose som skal velges... hva ville i så fall denne fagpersonen tjene på å dele ut falske diagnoser? Nei, jeg tror du er litt rask til å dømme.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #17 Skrevet 6. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror det TS sier er riktig. For å si det med en gang: Jeg har full respekt for folk som lider av f.eks psykiske sykdommer og allergier. Men når "halve Norge" har sosial angst, og "halve Norge" har glutenallergi, er det noe galt et sted. Sosial angst som diagnose eksisterte ikke inntil for ikke så mange år siden. Jeg lurer på hvilken diagnose folk med denne lidelsen (altså den reelle lidelsen) fikk for noen tiår siden? Jeg har flere bekjente som påberoper seg glutenallergi dersom de får litt problemer med magen. Og neida, skal ikke til legen. Bare styre unna gluten. Roten til alt (mage)vondt. Anonymkode: a33cc...933 De som hadde den alvorligste graden av sosial angst var nok bundet til hus og hjem- og hadde nesten aldri kontakt med omverdenen. De fantes- og det finnes fortsatt mennesker som har lammende sosial angst, men ikke i det omfanget at 1/3 ikke kan ha fremføring pga det. Anonymkode: fdbea...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #18 Skrevet 6. juni 2018 Enig. Jeg har en mann med angst (fikk det i voksen alder). Det tok et par år før han fikk diagnosen, og jeg har ikke telling på hvor mange henvisninger han har hatt hit og dit før de endelig fant ut av det. Men jeg merker at mange har liten forståelse for hvordan det er å leve med angst og at det faktisk ikke hjelper å skjerpe seg/ta seg sammen. Og jeg er overbevist om at folk som selvdiagnostiserer er med på å gjøre det vanskeligere for de som faktisk sliter. For de har som regel prestasjonsangst eller er nervøse for noe, og det er noe HELT annet! Anonymkode: f9210...77a 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #19 Skrevet 6. juni 2018 Mange bruker nok diagnoser for å unnskylde dårlig oppførsel. Mens mange har en diagnose men fornekter det. Helt til det topper seg og de går i kjelleren. Jeg er litt der nå. Slitt sosialt hele livet, og med følelseslivet mitt. Nå innser jeg at jeg ikke kommer lenger uten oppfølging. Jeg er fanget i meg selv på en måte, så jeg kommer ikke lenger verken karrieremessig eller med følelsene. Anonymkode: 3754d...a36
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #20 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida. Ikke når en konstant møter de friske på fritiden den tiden de er syke:-) Anonymkode: 560f1...389 Jobber du et veldig kjedelig sted? Hos oss må folk nærmest være dausjuke for å holde seg hjemme, og da logger de seg fortsatt på og jobber litt hjemmefra innimellom feberanfallene.... Anonymkode: e7615...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå