AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Politiet prøvde å få tak i meg i forbindelse med avhør der jeg var mistenkt - ikke tiltalt eller tatt ut siktelse. Av naturlige årsaker er jeg ikke tilgjengelig på telefon hele dagen og har telefon på lydløs. 2 tapte anrop hadde jeg, så ringte de hjem til foreldrene mine og etterspurte meg der. Jeg er godt voksen og flyttet ut for 9 år siden og har knapt kontakt med foreldrene mine. De oppga også at de ringte fra xxx politistasjon. Er ikke dette brudd på taushetsplikten deres? Forstår at de kan lete rundt om man er etterlyst , men jeg var altså hverken tiltalt, siktet eller etterlyst og jeg hadde allerede vært i et avhør og svart for meg og satt på jobb når de ringte å ville ha meg inn i et nytt avhør , jeg ringte ikke opp igjen men det bør ikke gi grunn nok til å utlevere meg til familien vel? Anonymkode: 963fa...7bc
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 (endret) I det tilfellet, ja. Endret 6. juni 2018 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Nei det er ikkje lov. Eg er ikkje jurist forresten. Anonymkode: f529b...6ee
moho Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Selvfølgelig et det lov så lenge de bare spurte etter deg og ikke sa noe om hvorfor. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 2 minutter siden, Catalina Culès skrev: I det tilfellet, ja. Isåfall skulle de vel forsikret seg om at jeg bodde der, og de fikk prate med meg, og ikke utleverte at de ringte fra politiet og fulgte opp med at jeg var mistenkt i en -----sak ???????? Bare psykologen min ringer eller noen fra sykehuset spør de alltid "Er det *navn* jeg snakker med?" til og med telefonselgere gjør det før de fortsetter tilfelle de snakker med feil person. Trodde politiet hadde streng taushetsplikt ! Anonymkode: 963fa...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Men er det hos de du er folkeregistrert? Isåfall kan det være derfor, dessuten har de vel lov å spørre etter deg så lenge de ikke sier hvorfor de skal ha tak i deg! Anonymkode: 9d9dd...c58
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Akkurat nå, Macaroni skrev: Selvfølgelig et det lov så lenge de bare spurte etter deg og ikke sa noe om hvorfor. De har vel ikke lov å oppgi hvor de ringer fra heller? Er jo ganske alvorlig at andre får vite at politiet er på jakt etter en. Vanlig prosedyre for folk med taushetsplikt er jo å si "Hei, er det *navn* jeg snakker med? " eller "Hei, jeg prøver å få tak i *navn* e h*n der?" Anonymkode: 963fa...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det hos de du er folkeregistrert? Isåfall kan det være derfor, dessuten har de vel lov å spørre etter deg så lenge de ikke sier hvorfor de skal ha tak i deg! Anonymkode: 9d9dd...c58 Nei jeg har folkeregistrert adresse et helt annet sted enn hos foreldrene mine og flyttet ut for nesten ti år siden. Anonymkode: 963fa...7bc
Påkrevd Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 Så lenge de ikke opplyste om hva saken gjaldt, så kan jeg tenke meg at de kan gjøre det hvis det er relevant for å få saken til å rulle videre? Tenk hvordan det var i fasttelefonens dager. Da måtte det i tilfelle blitt mange oppringninger til folk der innringeren ikke ville si hvem de var, hvis et annet familiemedlem tok telefonen. Det hadde ført til mange mistenksomme koner og menn:) 2
oeas Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Hva spiller det noen rolle hva politiet har lov til i denne saken eller ikke? Hva har du tenkt å gjøre med et? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 Jeg oppholder meg heller ikke hos foreldrene mine og politiet har ingen grunn til å tro det heller. Kort sagt: Politiet har ødelagt familieforholdet mitt og jeg følte de gjorde det med vilje bare for å gjøre ting surt for meg, for jeg trodde IKKE de hadde lov til dette. Det er i mine øyne brudd på taushetsplikten, og også uvanlig fremgangsmåte når man ikke er etterlyst eller det engang har offisiell status som mistenkt, eller det er tatt ut tiltale eller man er siktet i en sak. Anonymkode: 963fa...7bc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, Påkrevd skrev: Så lenge de ikke opplyste om hva saken gjaldt, så kan jeg tenke meg at de kan gjøre det hvis det er relevant for å få saken til å rulle videre? Tenk hvordan det var i fasttelefonens dager. Da måtte det i tilfelle blitt mange oppringninger til folk der innringeren ikke ville si hvem de var, hvis et annet familiemedlem tok telefonen. Det hadde ført til mange mistenksomme koner og menn:) De kunne jo bare ringt meg på mobilen dagen etter. Problem solved. Anonymkode: 963fa...7bc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, oeas skrev: Hva spiller det noen rolle hva politiet har lov til i denne saken eller ikke? Hva har du tenkt å gjøre med et? Ja det spiller såklart stor rolle ! Politiet skal overholde loven og egne retningslinjer de også. Anonymkode: 963fa...7bc 3
moho Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De har vel ikke lov å oppgi hvor de ringer fra heller? Er jo ganske alvorlig at andre får vite at politiet er på jakt etter en. Vanlig prosedyre for folk med taushetsplikt er jo å si "Hei, er det *navn* jeg snakker med? " eller "Hei, jeg prøver å få tak i *navn* e h*n der?" Anonymkode: 963fa...7bc Hvorfor skulle det være alvorlig at noen fikk vite at politiet vil ha tak i deg? Det kan jo være at du har vært vitne til en ulykke eller hva som helst. Det er vanlig høflighet å presentere seg når man ringer, også for politiet når de vil ha tak i noen og det er ikke taushetsbelagt. 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 4 minutter siden, Macaroni skrev: Selvfølgelig et det lov så lenge de bare spurte etter deg og ikke sa noe om hvorfor. Altså, det ser jo ikke bra ut når politiet ringer foreldra og lurer på om de vet hvor barnet er... Anonymkode: d2b73...5f0 6
oeas Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det spiller såklart stor rolle ! Politiet skal overholde loven og egne retningslinjer de også. Anonymkode: 963fa...7bc Så hva har du tenkt å gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #17 Skrevet 6. juni 2018 Kan forstå at du føler det er veldig teit og dumt og alt det der, men da burde du heller ta det opp med DEM istedenfor KG! Anonymkode: 9d9dd...c58
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #18 Skrevet 6. juni 2018 Er jo bare å ta kontakt med advokaten din og fortelle han om det, så tar han det derfra... Anonymkode: d2b73...5f0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #19 Skrevet 6. juni 2018 Politiet har ikke gjort noe galt. Du er i søkelyset og dermed blir det slik. Anbefaler at du går rett til politiet og ordner opp istedenfor å pårope deg rettigheter ingen har. Det skulle tatt seg ut om politiet ringte rundt uten å oppgi hvem de var. Drt er hvertfall ulovlig. Anonymkode: a126f...945 6
Påkrevd Skrevet 6. juni 2018 #20 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kunne jo bare ringt meg på mobilen dagen etter. Problem solved. Anonymkode: 963fa...7bc Ja, kanskje det. Jeg aner jo ikke hva de ville. Politiet har vel av og til noen tidsfrister og saker hvor det haster med å få inn opplysninger, skulle man tro. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå