AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Har lyst å jobbe innen Finans, og leser ofte på utenlandske forum. Der (USA, England, osv.) virke det som at standarden er å ikke legge vet karakterutskrift, men heller sende om det blir etterspurt - og det er da snakk om utskrift fra Universitetet. Har man gode karakterer, så skal man vist bare skrive snittet sitt i selve CV (da de opererer med tallsnitt, prosentvis av klassen, osv.). Her i Norge så vil ca. 100% av arbeidsgivere ha karakterutskriften din fra studiene, OG Videregående Skole. Nå er jeg ikke sikker på hvorfor noen skulle ønske utskriftene fra VGS, når du er ferdig utdannet Siviløkonom, Sivilingeniør, osv., så de virker ganske sært. Generelt virker det som at arbeidsgiverne her er mer opptatte av karakterer enn andre steder i vesten. Anonymkode: b5607...f4b
Ariam Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 De vil nok se på fravær og orden/adferd karakter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lyst å jobbe innen Finans, og leser ofte på utenlandske forum. Der (USA, England, osv.) virke det som at standarden er å ikke legge vet karakterutskrift, men heller sende om det blir etterspurt - og det er da snakk om utskrift fra Universitetet. Har man gode karakterer, så skal man vist bare skrive snittet sitt i selve CV (da de opererer med tallsnitt, prosentvis av klassen, osv.). Her i Norge så vil ca. 100% av arbeidsgivere ha karakterutskriften din fra studiene, OG Videregående Skole. Nå er jeg ikke sikker på hvorfor noen skulle ønske utskriftene fra VGS, når du er ferdig utdannet Siviløkonom, Sivilingeniør, osv., så de virker ganske sært. Generelt virker det som at arbeidsgiverne her er mer opptatte av karakterer enn andre steder i vesten. Anonymkode: b5607...f4b Nei, det vil de vel ikke. Anonymkode: 88464...400 12
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, Ariam said: De vil nok se på fravær og orden/adferd karakter. Tror nok fravær og orden/adferd fra VGS (når man var 16-17 år gamme) er totalt irrelevant for noen i midten av 20-åra med Mastergrad og sommerjobber / internships å vise fram til. Anonymkode: b5607...f4b 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det vil de vel ikke. Anonymkode: 88464...400 Nå må du lese hva TS sier, dette gjelder ikke vanlige "tullejobber", men toppjobber i finans. Anonymkode: eb509...258 1
altflyter Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 Merkelig. Jeg har aldri noensinne opplevd å bli bedt om å sende karakterer fra vgs. Er dette kanskje mest vanlig innen spesifikke bransjer?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du lese hva TS sier, dette gjelder ikke vanlige "tullejobber", men toppjobber i finans. Anonymkode: eb509...258 Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg har da ikke påstått noe annet. Anonymkode: 88464...400 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lyst å jobbe innen Finans, og leser ofte på utenlandske forum. Der (USA, England, osv.) virke det som at standarden er å ikke legge vet karakterutskrift, men heller sende om det blir etterspurt - og det er da snakk om utskrift fra Universitetet. Har man gode karakterer, så skal man vist bare skrive snittet sitt i selve CV (da de opererer med tallsnitt, prosentvis av klassen, osv.). Her i Norge så vil ca. 100% av arbeidsgivere ha karakterutskriften din fra studiene, OG Videregående Skole. Nå er jeg ikke sikker på hvorfor noen skulle ønske utskriftene fra VGS, når du er ferdig utdannet Siviløkonom, Sivilingeniør, osv., så de virker ganske sært. Generelt virker det som at arbeidsgiverne her er mer opptatte av karakterer enn andre steder i vesten. Anonymkode: b5607...f4b Jeg vil anta det er fordi de vil sammenlikne prestasjonene dine på høyere nivå med vgs. Hadde du gode karakterer på vgs, så er det mer nærliggende å anta at prestasjonene dine på høyere nivå kommer av at du er flink, snarere enn at karakterene kom "lett" på høyere utdanning. Anonymkode: eb509...258
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har ikke høyere utdanning, nærmer meg 40 og har over 20 års erfaring fra butikk/varehandel. Jobbet nesten 10 år hos min nåværende arbeidsgiver, de siste årene i en lederstilling, men pga flytting søker jeg etter ny jobb. Har vært på et par intervjuer og begge steder ba de om kopi av vitnemål fra VGS. Jeg følte det var litt latterlig, siden det er snart 20 år siden jeg gikk ut av videregående og jeg har opparbeidet meg en solid CV innenfor min bransje siden da. At jeg ikke hadde et veldig høyt snitt på VGS og en del fravær er i mine øyne ikke spesielt relevant så lang tid etterpå. Jeg selv har ikke etterspurt det når jeg har hatt voksne kandidater med mye erfaring "på baken" til intervju. Yngre folk som har søkt på deltidsjobber ved siden av studier e.l. har jeg derimot bedt om det fra. Anonymkode: e342e...fb9 2
amomyme Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har aldri blitt bedt om å vise karakterutskrift fra VGS. Fikk til og med tre jobbtilbud uten å vise vitnemål fra universitetet (master + årsstudium).
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anta det er fordi de vil sammenlikne prestasjonene dine på høyere nivå med vgs. Hadde du gode karakterer på vgs, så er det mer nærliggende å anta at prestasjonene dine på høyere nivå kommer av at du er flink, snarere enn at karakterene kom "lett" på høyere utdanning. Anonymkode: eb509...258 Om man skal utdanne seg som sivilingeniør er det ikke rom for å ha dårlige karakterer når snittet ligger nært oppunder 6. Derfor er det ikke hold i denne begrunnelsen. Anonymkode: ec2dd...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om man skal utdanne seg som sivilingeniør er det ikke rom for å ha dårlige karakterer når snittet ligger nært oppunder 6. Derfor er det ikke hold i denne begrunnelsen. Anonymkode: ec2dd...e7c Ja vel? Finne da flere ingeniørlinjer som ikke har karakterkrav. Er da heller ikke mer enn et par tre linjer på NTNU som krever snitt som er noe særlig over 5, med tilleggspoeng. Anonymkode: eb509...258
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har jobbet i 22 år, men har faktisk aldri vist fram vitnemål fra noe sted. To seriøse arbeidsgivere og bra jobber. Anonymkode: cf959...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 23 minutter siden, Ariam said: De vil nok se på fravær og orden/adferd karakter. Det er isåfall ganske tullete. Selv var jeg en av de mange som var skolelei og skulket. Men da jeg fikk min første deltidsjobb hadde jeg ikke en eneste dags fravær. Fulltidsjobben etter det var jeg vel gjennomsnitlig syk, vet ikke om jeg var syk hvert år en gang. Anonymkode: a4de9...7d0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er isåfall ganske tullete. Selv var jeg en av de mange som var skolelei og skulket. Men da jeg fikk min første deltidsjobb hadde jeg ikke en eneste dags fravær. Fulltidsjobben etter det var jeg vel gjennomsnitlig syk, vet ikke om jeg var syk hvert år en gang. Anonymkode: a4de9...7d0 Kjenner meg igjen. Hadde masse fravær på vgs av diverse grunner. På deltidsjobb etterpå har jeg alltid fått skryt for å «alltid stille opp», og under bachelorutdanningen min var jeg den med høyest oppmøte. Satt til og med i én forelesning hvor det KUN var meg. Anonymkode: 60f34...210
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 Har vært på en del jobbintervju det siste året, og har aldri blitt spurt om vitnemål eller karakterer. Hverken vitnemål fra videregående eller høyere utdanning. Anonymkode: c95c6...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #17 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har aldri vist frem vitnemålet mitt og jeg har hatt ganske mange ulike jobber siden jeg var 19 (grunnet flytting, studier osv.). 35 nå. Anonymkode: 3c9a7...ea2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #18 Skrevet 6. juni 2018 Jeg fikk jobb selv før eksamenskarakteren for bachelor oppgaven var kommet. Men det er jo ikke måte på hva noen arbeidsgivere krever i stillingsutlysningene, så det overrasker meg ikke at noen også vil ha karakterene fra vgs. Makt vet du Anonymkode: 87677...287
melly666 Skrevet 6. juni 2018 #19 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå må du lese hva TS sier, dette gjelder ikke vanlige "tullejobber", men toppjobber i finans. Anonymkode: eb509...258 Jeg har søkt på "toppjobber" innen juss, det er virkelig ingen som har ønsket å se vitnemålet mitt fra vgs.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #20 Skrevet 6. juni 2018 Det er litt annerledes i de store finans- og revisjonsfirmaene enn ellers i verden. Ja, i den verdenen er det normalt. Ikke i andre bransjer. Anonymkode: dcc32...fb0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå