AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Jeg trenger litt hjelp til å sortere tanker, kanskje komme på ting som jeg ikke har tenkt på før og ellers bare få råd om hva jeg burde velge. Det har seg slik at jeg så snart som mulig skal begynne i en ny arbeidspraksis gjennom NAV og jeg må da velge hva jeg ønsker arbeidspraksis innen. Av utdanning har jeg fullført videregående utdanning, tidligere arbeidserfaring skriver jeg om under her. Jeg skal prøve å gå kort gjennom de jobbene jeg har hatt tidligere og hva som var positivt og negativt ved de. Fotograflærling: Dette var en jobb som jeg virkelig brant for og som jeg trivdes i, den var variert og jeg følte at jeg vokste mye på den, men jeg følte ikke at jeg var god nok og det at man må jobbe frilans og ikke vet hva man tjener fra måned til måned ser jeg på som negativt. Jeg fullførte lærlingtiden, men strøk på fagprøven så har dessverre ikke fagbrevet. Digitalisering: Dette var en helt grei jobb, men den gikk i prinsippet ut på å gjøre akkurat det samme hver dag (digitalisere papirer) noe som ble litt demotiverende i lengden. Stallarbeider: Jeg trives veldig godt med å jobbe med dyr, å gjøre fysisk arbeid og det å jobbe ute, så jeg trivdes i denne jobben, men å få fast jobb i en stall ser jeg for meg ikke er så lett?Pakking av deler: Jobben gikk ut på å sette sammen og pakke deler, jeg fant jobben veldig repeterende og ensformig, men bortsett fra det var det greit. Det jeg ønsker fra en ny arbeidspraksis er at jobben er passe utfordrende og gjerne relevant i forhold til det jeg ser for meg å jobbe med i fremtiden. Det hadde også vært fint med en variert jobb. Det jeg ønsker å jobbe med og som jeg vurderer å studere er noe innen media eller noe der jeg kan jobbe med mennesker. Skriver under her de jobbene jeg vurderer og hva jeg tenker om dem. Avis: Jeg ser for meg at jeg kunne jobbet både som fotograf og journalist i en avis. Der jeg var fotograflærling var ett fotostudio, men jeg har lenge tenkt at det er egentlig fotojournalist jeg ønsker å bli. Hadde vært greit å fått prøvd dette for å få sett hvordan det er. Jeg har også 6 måneder praksis igjen for å kunne ta opp igjen fagprøven, så om jeg får meg jobb i avis er det å ta opp igjen fagbrevet noe jeg kunne satset på. Film: I tillegg til foto er jeg veldig interessert i film og jeg tenker at det å få jobb som kameramann i ett produksjonsselskap e.l kunne vært en idé. Jeg vurderer også å søke filmskole til neste år og tenker at det hadde vært fint med praktisk erfaring før jeg bestemmer meg og jeg begynner på skole. Har dog ikke noe erfaring innen dette annet enn skoleprosjekter på vgs så vet ikke hvor realistisk det ville være å få jobbe som kameramann uten noe høyere utdanning eller annen erfaring? Kafé: Jeg tror jeg kunne likt å jobbe i en kafé. Liker også å lage mat, men vet ikke om det er muligheter for det uten å være kokk? Jeg tenker også at det finnes jo kaféer overalt og har inntrykk av at det er ett yrke det er lett å få jobb innen. Barnehage/skole: Bortsett fra jobben som fotograf så har jeg jo egentlig ikke jobbet så veldig mye med mennesker, men det er noe jeg trives godt med og jeg tenker at det å jobbe som assistent på en skole eller i en barnehage er noe som kunne passet meg. Sykehjem: Jeg tror jeg kunne trivdes med å være assistent og jeg tror jeg hadde hatt mye å gå i en slik jobb. Jeg har fått inntrykk av at det alltid trengs folk på sykehjem, men at det er vanskelig å få høyere stilling enn typ annenhver helg som assistent, noe som jo er litt negativt, men jeg kunne jo kombinert denne jobben med en annen. Hva tenker dere om hva jeg burde velge? Noen som jobber innenfor noen av disse yrkene jeg kunne tenke meg å jobbe innen og kunne fortalt litt om hverdagen, ting man burde tenke på, egenskaper man burde ha etc.? Om det er noen jobber eller utdanninger som jeg ikke har tenkt over tar jeg gjerne mot tips til det også. Anonymkode: c33da...757
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Det er som regel begrenset hvilke type jobber man finner sjefer som vil ha folk i praksis i. At du ønsker jobb innen film og foto betyr ikke at dere finner en bedrift som vil ta deg inn. Så du må nok velge flere av de, velg de 4-5 du liker best og se hvor du får praksis Anonymkode: 669de...76d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Ta fagbrevet ditt, da kan du bygge på det videre Anonymkode: 221e2...84e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 Det enkelste å få jobb i senere er barnehage og sykehjem. Sånn sett er det fint med erfaring slik at du får et innblikk i yrkene før evt en utdanning. Men det høres ut som det er foto du brenner mest for, og da ville jeg prøvd å få til dette, siden du nå har en gylden mulighet til å få erfaring dekket/lønnet via NAV. I tillegg er det en fordel om du klarer å få fullført fagbrevet ditt. Merk at det kan være veldig vanskelig å få jobb senere, om du ikke skaffer deg gode kontakter eller starter for deg selv. Her har du imidlertid en mulighet til å få en fot innenfor. Når det gjelder kafé er dette en trivelig jobb (gjorde det selv i aap) som er variert og sosial. Du får lage kaldmat (salater, smørbrød o.l), stå i kassa, lage kaffe, rydde bord, stå i oppvasken osv. Ikke spesielt utfordrende mao, men det er trivelig med kunder og ofte et ungt arbeidsmiljø. Fin jobb om du ikke har stor kapasitet (f.eks 50%). Utover dette har det også litt å si hva NAV-kontakten din mener er sannsynlig at du klarer. Barnehage kan f.eks være veldig slitsomt når det gjelder støy og "mas". Jeg hadde prioritert 1.foto, 2. Sykehjem, 3. Bhg, 4. Cafe. Så hadde jeg kontaktet de stedene jeg ønsker å jobbe selv, gjerne før nav, for å sjekke muligheten til praksis. Anonymkode: 0fc52...b04
Knirke Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 Jeg ville søkt filmskole, og brukt mye tid under studiet på å bygge nettverk innenfor bransjen (det er den eneste måten å få jobb på). Om NAV klarer å skaffe deg praksis innen film eller foto er vel kanskje tvilsomt... Ikke legg så stor vekt på arbeidspraksisen, og søk heller skole. Det er ihvertfall det jeg ville gjort. Jeg hadde forresten praksis i stall via NAV, men de hadde ikke gjort noen bakgrunnsjekk av stallen. Det var ei rønne av et sted, eieren nektet meg kontrakt, jeg hadde aldri fri, og jeg måtte bo på et musebefengt loft langt ute i ødemarka. Grøsser bare jeg tenker på det... Kafé blir du garantert fort lei av og det er dessuten dårlig betalt. Samme med barnehage og sykehjem. Men om du er en omsorgsperson av natur går det sikkert greit. Det kan jo hende du trenger litt praksis for å finne ut hva slags jobb du IKKE vil ha i fremtiden😉
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 På 6.6.2018 den 13.02, AnonymBruker skrev: Det er som regel begrenset hvilke type jobber man finner sjefer som vil ha folk i praksis i. At du ønsker jobb innen film og foto betyr ikke at dere finner en bedrift som vil ta deg inn. Så du må nok velge flere av de, velg de 4-5 du liker best og se hvor du får praksis Anonymkode: 669de...76d Ja, det er jo sant. Jeg får se hvilke som ønsker å ha meg i praksis også ta det derfra. Anonymkode: c33da...757
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 På 6.6.2018 den 13.02, AnonymBruker skrev: Ta fagbrevet ditt, da kan du bygge på det videre Anonymkode: 221e2...84e Ja, jeg vurderer det sterkt. Anonymkode: c33da...757
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 På 6.6.2018 den 16.04, AnonymBruker skrev: Det enkelste å få jobb i senere er barnehage og sykehjem. Sånn sett er det fint med erfaring slik at du får et innblikk i yrkene før evt en utdanning. Men det høres ut som det er foto du brenner mest for, og da ville jeg prøvd å få til dette, siden du nå har en gylden mulighet til å få erfaring dekket/lønnet via NAV. I tillegg er det en fordel om du klarer å få fullført fagbrevet ditt. Merk at det kan være veldig vanskelig å få jobb senere, om du ikke skaffer deg gode kontakter eller starter for deg selv. Her har du imidlertid en mulighet til å få en fot innenfor. Når det gjelder kafé er dette en trivelig jobb (gjorde det selv i aap) som er variert og sosial. Du får lage kaldmat (salater, smørbrød o.l), stå i kassa, lage kaffe, rydde bord, stå i oppvasken osv. Ikke spesielt utfordrende mao, men det er trivelig med kunder og ofte et ungt arbeidsmiljø. Fin jobb om du ikke har stor kapasitet (f.eks 50%). Utover dette har det også litt å si hva NAV-kontakten din mener er sannsynlig at du klarer. Barnehage kan f.eks være veldig slitsomt når det gjelder støy og "mas". Jeg hadde prioritert 1.foto, 2. Sykehjem, 3. Bhg, 4. Cafe. Så hadde jeg kontaktet de stedene jeg ønsker å jobbe selv, gjerne før nav, for å sjekke muligheten til praksis. Anonymkode: 0fc52...b04 Takk for råd, akkurat nå heller jeg mest mot barnehage eller sykehjem. Tenkte kanskje spørre om det var mulig å få til praksis innen begge før jeg bestemmer meg. Anonymkode: c33da...757
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 På 6.6.2018 den 16.46, Knirke skrev: Jeg ville søkt filmskole, og brukt mye tid under studiet på å bygge nettverk innenfor bransjen (det er den eneste måten å få jobb på). Om NAV klarer å skaffe deg praksis innen film eller foto er vel kanskje tvilsomt... Ikke legg så stor vekt på arbeidspraksisen, og søk heller skole. Det er ihvertfall det jeg ville gjort. Jeg hadde forresten praksis i stall via NAV, men de hadde ikke gjort noen bakgrunnsjekk av stallen. Det var ei rønne av et sted, eieren nektet meg kontrakt, jeg hadde aldri fri, og jeg måtte bo på et musebefengt loft langt ute i ødemarka. Grøsser bare jeg tenker på det... Kafé blir du garantert fort lei av og det er dessuten dårlig betalt. Samme med barnehage og sykehjem. Men om du er en omsorgsperson av natur går det sikkert greit. Det kan jo hende du trenger litt praksis for å finne ut hva slags jobb du IKKE vil ha i fremtiden😉 Ja, jeg tenker å søke filmskole, men det blir jo ikke før til neste høst. Må jo ha noe å gjøre i mellomtiden ☺️ Anonymkode: c33da...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå