AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Jeg skal til Paris med kusina mi på Søndag. Og hun mener det er lurt og forhånds bestille metro transport på nettet. Er det ikke enklere og bare kjøpe det på flyplassen der? Regner med de selger sånt når vi kommer i land. Og går det metro fra midt i sentrum til disneyland? Anonymkode: 1d7f7...851
Christiane_W Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Hvilken flyplass ankommer dere til? Charles de Gaulle eller Orly? Det går ikke metro direkte fra flyplassene og inn til sentrum, dere må ta tog (RER linje B) eller buss, se flyplassens hjemmeside for mer informasjon. Når dere kommer inn i sentrum kan dere ta metroen videre. Billetter selges på stasjonen, enten i "luka" eller på automat. Som jeg har skrevet tidligere anbefaler jeg ikke å ta metro om dere har bagasje å dra på. Metrostasjonene er gamle og har ofte verken rulletrapp eller heis, så det er tungt å komme seg rundt med koffert på slep. I rushtiden og på de travleste linjene er det dessuten mye folk og trangt om plassen, noe som også gjør det vanskelig å ha med bagasje. Det er fastpris på taxi fra både Charles de Gaulle og Orly. Fra CDG er det 50 eller 55€ avhengig av hvilken side av Seinen dere skal til. Fra ORY er det 30 eller 35€. Når kostnaden kan deles på to blir det jo ikke så dyrt - tog og metro er jo heller ikke gratis - og siden dere ankommer søndag bør ikke trafikken by på særlige problemer heller. Det går RER tog (linje A mot Marne-la-Valleé) til Disneyland. Går fra flere stasjoner inne i Paris, bl.a. Charles de Gaulle Étoile, Châtelet Les Halles, Gare de Lyon og Nation. Alle disse stasjonene betjenes av en eller flere metrolinjer.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, Christiane_W skrev: Hvilken flyplass ankommer dere til? Charles de Gaulle eller Orly? Det går ikke metro direkte fra flyplassene og inn til sentrum, dere må ta tog (RER linje B) eller buss, se flyplassens hjemmeside for mer informasjon. Når dere kommer inn i sentrum kan dere ta metroen videre. Billetter selges på stasjonen, enten i "luka" eller på automat. Som jeg har skrevet tidligere anbefaler jeg ikke å ta metro om dere har bagasje å dra på. Metrostasjonene er gamle og har ofte verken rulletrapp eller heis, så det er tungt å komme seg rundt med koffert på slep. I rushtiden og på de travleste linjene er det dessuten mye folk og trangt om plassen, noe som også gjør det vanskelig å ha med bagasje. Det er fastpris på taxi fra både Charles de Gaulle og Orly. Fra CDG er det 50 eller 55€ avhengig av hvilken side av Seinen dere skal til. Fra ORY er det 30 eller 35€. Når kostnaden kan deles på to blir det jo ikke så dyrt - tog og metro er jo heller ikke gratis - og siden dere ankommer søndag bør ikke trafikken by på særlige problemer heller. Det går RER tog (linje A mot Marne-la-Valleé) til Disneyland. Går fra flere stasjoner inne i Paris, bl.a. Charles de Gaulle Étoile, Châtelet Les Halles, Gare de Lyon og Nation. Alle disse stasjonene betjenes av en eller flere metrolinjer. Tusen takk. Vi skal ankommer Charles de Gaulle. Og har funnet ut sånn ca hvordan vi kommer oss til hotellet. Eneste som mangler er å finne ut av prisen. Har du noe greie på det også? 😄 Tror vi kommer til å kjøpe metro billett innen for sentrum. Og bestille enkelt togbillett til og fra disneyland samt flyplass, men må se om det lønner seg først. Vi skal bo omtrent midt i sentrum av Paris TS Anonymkode: 1d7f7...851
Christiane_W Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 I følge hjemmesiden til CDG koster det 11.40€ for voksne inn til Paris sentrum. http://www.parisaeroport.fr/en/passengers/access/paris-charles-de-gaulle/public-transport Om dere planlegger å ta en del metro (og annen offentlig transport) i Paris anbefaler jeg å kjøpe et Paris Visite pass for det antallet dager dere skal være der. Les mer her: https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/paris-visite-travel-pass Kjøpes enkelt på en billettautomat på stasjonen. Enkeltbilletter til Disneyland kan kjøpes på de samme automatene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå