Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 20 årene, er sykepleier og begynner i grunn å føle meg ganske grå og gusten. 

Huden er ustabil etter Isotretinoin-kur x3 for noen år siden, og er både tørr, fet, grå og rødsmusset samtidig. I tillegg til at den er relativt uren. For en kombinasjon... I tillegg er jeg ganske bleik. 

Neglene mine er tynne og svake, og jeg merker godt at mangel på mulighet til å bruke neglelakk, kombinert med mye vasking+spriting på jobb pluss påbud om korte negler ikke gjør at hendene mine ser særlig elegante ut. 

Håret mitt er for øyeblikket både tørt og slitent, og blir lett fett. Jeg prøver å få liv i det, og vil spare det ut i min egen farge. For øyeblikket er det litt gul-aktig, statisk og kjipt. 

Jeg begynte å epilere leggene i februar, men jeg føler alltid det er masse små-hår som ikke blir tatt. I tillegg har jeg flere "flekker" med svært mørke hår, blant annet på baksiden av lårene, som sjenerer meg. Jeg vurderer permanent hårfjerning, men jeg syntes det er en stor investering og er stadig litt restriktiv. 

Kroppen er blitt litt kvapsete, noe jeg egentlig bare kan løse ved å begynne å trene og spise sunnere.

Jeg farger brynene, men øyenvippene mine er sånne som bare står "rett ut", slik at jeg må voldta de med vippetang for å få litt krøll. Jeg bruker mascara, men oljen som produseres fra øyelokkene mine smelter av ytterlaget av mascaraen og gjør at den samler seg under øynene. Generelt smelter all sminke av innen et par timer, eller så legger det seg stygt fordi ansiktet er flekkete tørt-oljete-fuktig-?.

Hjelp... Føler meg så grell om dagen. Klær er jeg heller ikke så flink med, og går stort sett i det samme. Hva kan jeg gjøre? Hvilke løsninger kan jeg bruke som er "enkle" og som hjelper? vil bare se naturlig pen ut og være så vedlikeholdsfri som mulig. Jeg har jo pene trekk i seg selv, men merker jeg begynner å se ganske sliten ut.

Anonymkode: 0c47c...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å bruke hudprodukter tilpasset mitt hud. selv sliter jeg med sensitiv, ofte tørr hud som fort blir gusten. Ble helt frelst da jeg kjøpte meg en konjac svamp (konjac sponge), den brukes hver morgen og kveld sammen med rens, eksfolierer huden uten å være for "hard". Fikk en mye renere og mindre rød ansiktshud etter at jeg startet med den. Porene ble også mindre synlige!

Har du forsøkt med en negleolje? Jojobaolje skal gjøre under for neglene. Selv bruker jeg castorolje siden jeg hadde denen fra før av, og jeg merker resultater. Neglene har blitt sunnere og dermed sterkere slik at de ikke knekker like lett

Bruker du hårkur? Har du forsøkt å skifte shampoo og balsam?

Selv bruker jeg sukkervoks for å fjerne hår og det fungerer fint for meg. Kan ikke barbere pga svært sensitiv hud og profesjonell voksing blir for dyrt. 

Vippene kan jeg nok ikke hjelpe deg med. Sliter med konstant rette vipper uansett hva selv 😛 

Anonymkode: f9407...f54

AnonymBruker
Skrevet

Eksempel på huden under her, smurt med bb-cream... i forkant: mild rens, smurt med god fuktighetskrem.

F188934E-0562-4F09-BC57-5F61FB6338C8.jpeg

86BDA681-3EE7-4928-A2CE-5CF6A3B697C2.jpeg

34A1FAC2-5954-4B95-B63D-A4306DC4AB18.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Bruk en primer på øyelokket og rett under øyet, så løser du i alle fall problemet med at øyensminken smelter av. Jeg liker den fargeløse fra Urban Decay.

Anonymkode: 08302...c4a

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet

Vet ikke hvilken bb cream du bruker, men jeg har ingen god erfaring med de jeg har prøvd. Det er som om den skal gjøre for mye, slik at den ender opp med at alt blir feil. Huden min blir ujevn, med tørre og oljete områder - og jeg har fin hud!

Prøv heller en god foundation med bra dekkevne. Den trenger ikke å være dyr, bare passe fargen og huden din. 

Skrevet

Støtter forslaget om å prøve hudpleieprodukter tilpasset din hud. På bakgrunn av beskrivelsen du gir samt den tøffe behandlingen du gikk igjennom for noen år siden, ville jeg ha prøvd produkter tilpasset sensitiv blandingshud. Du kan også prøve REN sitt omega3-serum, det gjør underverker for min blandingshud i alle fall. 

Sørg for å nok søvn, frisk luft og mosjon, så får du nok litt farge i kinnene. Etterhvert som huden din blir bedre, kan du prøve med litt selvbruning. 

De svake neglene dine kan kanskje bli bedre med et tilskudd av vitamin B, og så kan du bruke negleforsterker om natten og når du ikke er på jobb. Husk også å gi hender og neglebånd godt med fuktighet.

Det gjelder egentlig det samme for håret som for huden - produkter som passer til din spesielle hårtype. Høres ut som om du bruker produkter nå som tørker ut håret og hodebunnen din, slik at håret blir statisk og hodebunnen svarer med å produsere mer talg. Bruk en mild sjampo, en lett balsam og en hårkur tilpasset din hårtype. Det er også greit å få stusset hårspissene med jevne mellomrom, selv om du sparer. Håret ser så mye sunnere ut da. Kanskje du kan få lagt inn noen striper hos frisøren?

Når det gjelder epilering, er det viktig at du skubber/peeler huden først, og at huden er skikkelig tørr før du epilerer. På lårene kan du kjøpe voks-strips og få en venninne til å hjelpe deg.

Primer som foreslås tidligere i tråden, er lurt. Dessuten en god, vannfast mascara.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Roci skrev:

Støtter forslaget om å prøve hudpleieprodukter tilpasset din hud. På bakgrunn av beskrivelsen du gir samt den tøffe behandlingen du gikk igjennom for noen år siden, ville jeg ha prøvd produkter tilpasset sensitiv blandingshud. Du kan også prøve REN sitt omega3-serum, det gjør underverker for min blandingshud i alle fall. 

Sørg for å nok søvn, frisk luft og mosjon, så får du nok litt farge i kinnene. Etterhvert som huden din blir bedre, kan du prøve med litt selvbruning. 

De svake neglene dine kan kanskje bli bedre med et tilskudd av vitamin B, og så kan du bruke negleforsterker om natten og når du ikke er på jobb. Husk også å gi hender og neglebånd godt med fuktighet.

Det gjelder egentlig det samme for håret som for huden - produkter som passer til din spesielle hårtype. Høres ut som om du bruker produkter nå som tørker ut håret og hodebunnen din, slik at håret blir statisk og hodebunnen svarer med å produsere mer talg. Bruk en mild sjampo, en lett balsam og en hårkur tilpasset din hårtype. Det er også greit å få stusset hårspissene med jevne mellomrom, selv om du sparer. Håret ser så mye sunnere ut da. Kanskje du kan få lagt inn noen striper hos frisøren?

Når det gjelder epilering, er det viktig at du skubber/peeler huden først, og at huden er skikkelig tørr før du epilerer. På lårene kan du kjøpe voks-strips og få en venninne til å hjelpe deg.

Primer som foreslås tidligere i tråden, er lurt. Dessuten en god, vannfast mascara.

Jeg bruker i utgangspunktet bare produkter tilpasset svært sensitiv hud..  Jeg skal sjekke ut det serumet :)

Jeg sover nok, får frisk luft, er mye ute i sola (med god SPF). Ønsker ikke å bruke selvbruning, da jeg ikke har noe mål om å bli brun. Det jeg egentlig ønsker meg er en jevnere farge i ansiktet... Det er vel mest den ujevne fargen som plager meg mest når jeg får tenkt meg om. Jeg brukte B-vitamintilskudd før, bør kanskje gå tilbake til det.

Jeg bruker en sjampo med Tea-Tree for sensitiv hodebunn, ettersom jeg har lett for å få eksem. Jeg klipper håret jevnlig, og stusser. Bruker nå også litt sånn lillasjampo for å prøve å få vekk det verste gulskjæret.

Jeg skrubber før epilering, og epilerer bare på tørr hud. Har prøvd voks, og det hjalp egentlig ikke så mye det heller. MASSE hår som ikke ble tatt, selv hos proffesjonell vokser.

Bruker primer. Redd for å bruke vannfast mascara da jeg endte opp med å røske ut mange av mine egne vipper i forsøk på å få den av igjen. De liksom bare løsnet...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker i utgangspunktet bare produkter tilpasset svært sensitiv hud..  Jeg skal sjekke ut det serumet :)

Jeg sover nok, får frisk luft, er mye ute i sola (med god SPF). Ønsker ikke å bruke selvbruning, da jeg ikke har noe mål om å bli brun. Det jeg egentlig ønsker meg er en jevnere farge i ansiktet... Det er vel mest den ujevne fargen som plager meg mest når jeg får tenkt meg om. Jeg brukte B-vitamintilskudd før, bør kanskje gå tilbake til det.

Jeg bruker en sjampo med Tea-Tree for sensitiv hodebunn, ettersom jeg har lett for å få eksem. Jeg klipper håret jevnlig, og stusser. Bruker nå også litt sånn lillasjampo for å prøve å få vekk det verste gulskjæret.

Jeg skrubber før epilering, og epilerer bare på tørr hud. Har prøvd voks, og det hjalp egentlig ikke så mye det heller. MASSE hår som ikke ble tatt, selv hos proffesjonell vokser.

Bruker primer. Redd for å bruke vannfast mascara da jeg endte opp med å røske ut mange av mine egne vipper i forsøk på å få den av igjen. De liksom bare løsnet...

Ja, mulig serumet kan hjelpe. Du kan også prøve et retinol-produkt, jeg har fått jevnere hudfarge og finere hud generelt av å bruke denne.

Jeg vet at mange opplever at produkter med tea-tree hjelper, men jeg vet også mange som reagerer på det, bl.a. meg selv, og jeg har egentlig ikke spesielt sensitiv hud. Hvis du har brukt den sjampoen en stund og du fortsatt ikke ser en bedring av problemet, kan det kanskje være en ide å prøve noe annet?

Høres ut som om den beste løsningen for hårfjerningen er å få gjort det hos en profesjonell, selv om dette er dyrt. Eneste andre forslag jeg kan komme på, er å prøve et sånn IPL-apparat til hjemmmebruk. Håper du finner ut av det :)

Hvis du skal bruke vannfast mascara, er det viktig at du bruker en sminkefjerner som er egnet til å løse opp denne, ellers kan det hende vippene løsner.

Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt :)

AnonymBruker
Skrevet

Fra en sykepleier til en annen. Veit ikke hvilken sektor du jobber i, men jeg for min del jobber på sykehus hvor lufta er så tørr at alle slimhinner hyyyler. Så fukt - fukt - fukt! Til både ansiktet, kroppen og håret. Ville sett etter et fuktserum til bruk under dagkrem, og valgt en dagkrem for sensitiv kombinasjonshud. Spør hos apotek eller hudpleier, eller sett deg inn i koreanske produkter som skal være veldig bra. 

Ville bytta ut flytende foundation og bb cream med mineralpudder, for eksempel everyday minerals, tikei, la minerals eller Lily Lolo. 

Til håret ville jeg spurt frisøren etter en god hårkur og andre produkter tilpasset din hårtype. Ville også spandert på meg en glansbehandling selv om du ikke farger det. Sjekk ut YouTube for enkle hverdagsfrisyrer

Har prøvd det meste av hårfjerning, men faller alltid tilbake til den gode gamle høvelen. Drar over leggene og armhulene hver gang jeg dusjer.

Farging av vipper, eventuelt vippebøy? Sjekk ut hos salong. Mange av mine kollegaer bruker vippeextensions, ser veldig fresht ut.

Ville også tatt en titt på kostholdet om det er noen forbedringer som kan gjøres der. Det vil jo kunne hjelpe på både kroppen som du føler er kvapsete, huden og håret. Spiser du variert nok? Nok fett? Drikker du nok vann? Tilskudd som biotin, kollagen og ølgjær skal ha en positiv effekt på hud, hår og negler. Tar ølgjærtabletter selv og innbiller meg ihvertfall at det har en positiv effekt 😛 

Hvilke klær går du typisk i nå? Litt dumt å anbefale noe helt utenfor din stil. Google etter inspirasjon ut fra hvilken stil du liker, eller vil gå over til. :)

Anonymkode: 978fa...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også bestandig hatt rødmusset og uren hud og synes hudtonen og hudstrukturen har blitt veldig mye bedre etter at jeg begynte med Elixir produkter for ca. ett år siden. Bruker mineralsminke fordi det ikke irriterer huden min og samtidig gir solbeskyttelse, men de fleste mineralpudder er ganske tørre og ser ikke så bra ut på min fete hud. Synes at glo skin beauty (glo minerals) sin pressed base gir et fint resultat og holder seg bra. Finnes flytende mineralsminke også. Tilskudd av biotin og kollagen kan styrke hår og negler, finnes flere gode produkt på apotek og helsekost.

Anonymkode: 30826...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Hos mange hudpleiere kan du få 3D-scanning av huden, og så få anbefalt produkter som passer til deg.

Hos frisøren bruker jeg å ta en kald korrigering av gult hår, og en Olaplexkur. Kjøper i tillegg samme kuren for hjemmebruk. Bruker en lettere kur istedet for balsam og holder meg unna alt av silikonprodukter. Håret har gått fra grusomt til tålelig.

Anonymkode: 764e6...f39

Gjest UngMann1986
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel på huden under her, smurt med bb-cream... i forkant: mild rens, smurt med god fuktighetskrem.

F188934E-0562-4F09-BC57-5F61FB6338C8.jpeg

86BDA681-3EE7-4928-A2CE-5CF6A3B697C2.jpeg

34A1FAC2-5954-4B95-B63D-A4306DC4AB18.jpeg

Det ser absolutt ut som du har pene trekk, ja! Bruk krem som passer din hud. Følelsen av kvapsete kropp forsvinner når du får begynt å trene og spise sunnere :) Det kan også gi deg en ny glød, på kjøpet! 

Skrevet

De fleste kan føle at de ikke er fin nok. Men husk det er bare en følelse man har. Man er fin nok som den man er, så lenge man er god og snill. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du virkelig i tjueårene? På bildene ser du ut som om du nærmer deg førti år!

Anonymkode: 365ab...eb8

Gjest Sjokoladeknask
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du trenger sterke briller! Hun ser IKKE ut som hun nærmer seg førti år. Makan. Har du ikke noe fint å si så kan du holde kjeft. 

(Dessuten er det svært mange som nærmer seg førti, og over førti, som har fin hud.) 

Endret av Sjokoladeknask
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner meg ikke på folk som må si slike (totalt usanne og stygge) ting til et vilt fremmed menneske bare for å være kvalm..Alle ser jo at det du sier ikke stemmer. Hvorfor har du et behov for å såre et menneske du ikke kjenner? 

Anonymkode: 30826...bb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende som svarer så stygt har sikkert veldig dårlig selvbilde og føler seg bedre med å tråkke på andre i forsøket på å komme opp...

Til ts: anbefaler deg å prøve vippeløft fordi det bøyer/løfter vippene og du slipper vippetang. Jeg tar det selv hver 5-6 uke og det er helt fantastisk. Har rette vipper som ikke vil holdes bøyd med tang.. Samtidig kan du også farge vippene, og da slipper du kanskje unna maskara.

Angående huden så er rens og skrubb veldig viktig, rens hver dag og skrubb minst et par ganger i uka, samt produkter som gir godt med fukt. Det kan være at håret dit blir fort fett fordi det er tørt og hodebunnen overkompenserer.. Prøv en annen shampo og balsam.

Anonymkode: 68f3a...81c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket en kolosal endring i huden min da jeg klarte å finne den rette balansen mellom fukt (ikke fett) og eksfoliering + retinol. Du trenger ikke nødvendigvis bruke de største summene på gode fukt-produkter, og huden min takler langt mer når den ikke er uttørket. Jeg liker the ordinary sine produkter for eksfoliering og fukt (de koster nesten ingenting), og bruker i tillegg en retinolbehandling på resept mot pigmentering. Det ser ut som du flasser noe på bildene - eksfolierer du ansiktet? En mild syrepeel til bruk 1-2 g i uka vil kanskje gjøre huden jevnere.

Ellers slår jeg et slag for å finne rett shampo+balsam - for min del er det Redken som funker. Nesten alt annet ser ut til å gi meg tørt hår og fet hodebunn. Det har masse å si å føle at hud og hår er "på plass"!

Nå på sommeren synes jeg det er herlig å ta fotbad og stelle neglene før jeg legger meg. Da føler jeg mer ekstra fresh når jeg våkner dagen etterpå - særlig hvis føttene var varme og slitne kvelden før. En rask håndskrubb av salt og olivenolje er også deilig - eventuelt for hele kroppen og med noen dråper lavendelolje før leggetid.

Anonymkode: 80bde...c40

Skrevet

Jeg kan ikke komme med noen hudråd, men jeg ser at du har milier (de hvite prikkene under øynene) som du kan få fjernet.

Jeg har vært hos to forskjellige hudpleiere som har fjernet mine på to forskjellige måter. Det er ikke veldig behagelig, men det går fort :) Tror ikke at jeg betalte så sykt mye for det heller.

Det kan jo være en start og en quick fix på problemet ditt!

Ellers synes jeg at huden min alltid ser mye penere ut når jeg er brun og har litt glød. Kanskje du skulle invistert i en spray tan? : ) Alle hudproblemene vises mye bedre når man er blek.

Skrevet

Etter jeg slutta helt med sminke ble huden min bedre. Trodde huden min var bra, men den ble heelt ren. Så endra jeg kostholdet, spiste ren og sunn mat, begynte å trene regelmessig. Jeg har aldri følt meg så bra som nå! Huden er ren, orker ikke sminke engang, kroppen er strammere, håret er langt og sunt. 

For min del hjalp det å gjøre noe innenfra, å få inn mat som er bra for kroppen og gjør at den fungerer optimalt. :) Er nok individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...