Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #1 Del Skrevet 1. mars 2005 Har lyst på forandring i stuen. Har seksjon, og hyller i furu. Er veldig lei det og vil gjerne at de skal bli helt annerledes. Noen som har noen tips til meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #2 Del Skrevet 1. mars 2005 Hvis det er lakkert furu du har kan lakken pusses vekk og evt. males med heftgrunning før man maler møbelet i den fargen man vil. Har gjort dette selv med 2 bord og en kommode og det ble kjempefint. Men nøkkelen til et pent resultat er godt forarbeid så du må være nøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 1. mars 2005 #3 Del Skrevet 1. mars 2005 Vask grundig, slipp det glatt, mal på grunning og 2 strøk med valgfri farge etterpå. Voila, så har du et nytt møbel. Du kan også bytte ut topp/benkeplatene med nye plater i MDF eller tre, (hvis du har verktøy til det), og beise dem mørke og lakkere med blank klarlakk over. Dette har jeg gjort, med hjelp fra en møbelsnekker, og det ble knall fint. Stuen ble lys og trivelig og alle møblene "hang sammen" på en ny måte. Jeg gjorde så alt lignet på spisestuemøblene, isteden for å kjøpe nytt. Dette kostet ikke mye, bortsett fra de freste platene i heltre, og kan gjøres i løpet av en helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 1. mars 2005 #4 Del Skrevet 1. mars 2005 Dersom du ikke har lakkerte furumøbler kan du beise dem. Da trenger du ikke å slipe dem ned først, bare vaske grundig. Jeg brukte "pulver-beis" som jeg blandet i kokende vann og lot avkjøle, brukte så en gammel t-skjorte til å smøre på med. Obs. Bruk hansker. Jeg fikk "nye" møbler og er kjempefornøyd. Beiset både TV-bord, en stor kjøpmannsdisk og salongbord + noen småting, papirkurv, etpar små hyller og faktisk bilderammer som også var trehvite. Smurte på med 2 lag beis, og så 2-3 lag lakk over, på salongbordet hadde jeg nok 4 lag lakk siden det vaskes ofte. Beis-fargen som jeg brukte heter "moderbrun". Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen gjest Skrevet 1. mars 2005 #5 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det noen av dere som har bilder av resultatene? Har plaNer om å gjøre noe med furuen jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 1. mars 2005 #6 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg kjøpte ferdig lakkbeis het det. Var i flere farger. Da var det bare å vaske møblene. Få på seg et par gummihansker og bruke en svamp. Det var kjempeenkelt og greit og ble superfint. Fikk ei helt ny bokhylle med en gang. Malingsbutikker har sånn beislakk. Da slipper du å drive å lakke etterpå. Det stinka utrolig så kan du ikke ta det ute så sørg for GOD luftig Betalte 85 kr for 300 ml av merket Herdins. http://www.herdins.no/ se på "beis", så "våre beiser", så var det den 3. der jeg brukte. Lakkbets. Se på "prøv kulører" så får du opp fargekartet (obs om du har pop up killer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #7 Del Skrevet 1. mars 2005 Det kan da ikke være nødvendig å slipe møbelet hvis du skal male det likevel? Vask med sterk salmiakkoppløsning og bruk heftgrunn, det holder da i lange baner. Jeg har selv malt lakkerte vegger i halve huset, og vi skulle nå holdt på fortsatt om vi skulle ha slipt dem først... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 1. mars 2005 #8 Del Skrevet 1. mars 2005 Nei, det er ikke nødvendig å slipe vekk all lakk, men det er lurt å gå over møblet med et litt grovt sandpapir for å ripe/matte lakken. Da fester heftegrunn og maling mye bedre og man slipper at maling flasser ved støt etc. Jeg anbefaler faktisk å male møblene dine. Synes at beising sjelden blir særlig pent når det gjøres selv. Det er vanskelig å unngå skjolder etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 1. mars 2005 #9 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg har malt en ubehandlet kjøpmannsdisk i furu. Pusset lett over med fint sandpapir, malte den med hvit og tykk oljemaling, da fikk den et stilig shappy chic utseendet. så i amerikanske Homsepatruljen at de blandet maling med terpentin for å få samme effekt. Fordi min maling var så tykk, dekket det nemlig ikke helt... Knottene kjøpte jeg nye og skrudde i - det ble kjempestilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 2. mars 2005 #10 Del Skrevet 2. mars 2005 Vask med sterk salmiakkoppløsning og bruk heftgrunn, det holder da i lange baner. Det gjorde jeg og malte møblene i samme farge som veggen (dog med oljemaling). Er kjempefornøyd med resultatet! Har desverre ingen bilder jeg kan legge inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå