AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har vanligvis fastlønn, men må føre overtid utenom. Jeg jobbet overtid i mai som vil utbetales i juni sammen med feriepengene. Feriepengene er jo "skattefrie". Men betales det vanlig skatt på overtiden? Ja, jeg vet at det er totalen som teller når skatteoppgjøret kommer og at ingenting i praksis er skattefritt. Spørsmålet er altså om lønnsavdelingen vil trekke skatt på denne overtidsutbetalingen eller ikke. Anonymkode: 01478...d14
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Klart de vil. Feriepengene kommer som et tilegg på lønnslippen. Skatter normalt av alt annet. Anonymkode: 0e599...b84 4
Trollmora Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vanligvis fastlønn, men må føre overtid utenom. Jeg jobbet overtid i mai som vil utbetales i juni sammen med feriepengene. Feriepengene er jo "skattefrie". Men betales det vanlig skatt på overtiden? Ja, jeg vet at det er totalen som teller når skatteoppgjøret kommer og at ingenting i praksis er skattefritt. Spørsmålet er altså om lønnsavdelingen vil trekke skatt på denne overtidsutbetalingen eller ikke. Anonymkode: 01478...d14 Ja det vil de.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vanligvis fastlønn, men må føre overtid utenom. Jeg jobbet overtid i mai som vil utbetales i juni sammen med feriepengene. Feriepengene er jo "skattefrie". Men betales det vanlig skatt på overtiden? Ja, jeg vet at det er totalen som teller når skatteoppgjøret kommer og at ingenting i praksis er skattefritt. Spørsmålet er altså om lønnsavdelingen vil trekke skatt på denne overtidsutbetalingen eller ikke. Anonymkode: 01478...d14 Feriepenger er en utbetaling. Overtidsbetaling en annen utbetaling på samme lønnsslipp. Førstnevnte er skattefritt, sistnevnte skattes som overtidsbetaling. Unntaket er i desember, når det er 50 % skatt på hele lønnsutbetalingen. Anonymkode: a12a9...6e5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 All inntekt skal det betales skatt av. Du betaler også skatt av feriepengene, det er bare at dette blir spredt utover året slik at skatten ikke trekkes samme måned som feriepengene blir utbetalt. Anonymkode: 01c35...f17
Leifern Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: All inntekt skal det betales skatt av. Du betaler også skatt av feriepengene, det er bare at dette blir spredt utover året slik at skatten ikke trekkes samme måned som feriepengene blir utbetalt. Anonymkode: 01c35...f17 Du glemte å lese åpningsinnlegget, ser jeg, TS spesifiserte jo at han/hun var klar over dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå